Van zelfrijdende taxi naar Apple Car: Apple neemt Drive.ai over

Door: Raymon Mens - 5 reacties

Het gerucht ging al sinds begin juni, maar Apple heeft vandaag de overname van Drive.ai bevestigd. Dit bedrijf hield zich bezig met zelfrijdende voertuigen. Die werden op een taxi-achtige manier ingezet. Een busje van het bedrijf kwam zelfstandig naar consumenten toe gereden.

Drive.ai was gevestigd in Mountain View, niet ver van Apple’s hoofdkantoor in Cupertino. Het vermoeden is dan ook dat het om een zogenaamde acqui-hire gaat, wat heel gebruikelijk is bij techgiganten. Door de overname beschikt Apple over tientallen slimme ingenieurs met kennis van zelfrijdende voertuigen.

Knappe koppen van Stanford University

Drive.ai werd in 2015 opgericht door afgestudeerde studenten van het Artificial Intelligence Lab aan de Stanford University. In 2018 startte het met proefritten in Texas voor een autonoom shuttleproject. Gebruikers konden een busje via een app oproepen. Dat kwam geheel zelfstandig aanrijden en vervolgde zijn route zonder dat een chauffeur nodig was. Je kunt het vergelijken met Uber, maar dan helemaal autonoom.

Door de overname zijn de activiteiten en proefritten gestaakt. Apple laat de ingenieurs van Drive.ai waarschijnlijk aan zijn eigen ‘Apple Car’ werken. Volgens techsite Axios zijn tientallen medewerkers inmiddels bij Apple aan de slag. Naast de medewerkers heeft Apple naar verluidt ook de voertuigen overgenomen.

Apple drive.ai 001
Klik/tap voor groter.

Onduidelijkheid rondom Apple Car (Project Titan)

Apple werkt al enige tijd aan een eigen systeem voor autonome voertuigen. CEO Tim Cook maakt er geen geheim van en noemt het ‘de moeder van alle AI-projecten’. Wat Apple precies met zelfrijdende auto’s van plan is, blijft echter onduidelijk. Onder de naam Project Titan wordt al een tijdje aan de techniek gesleuteld, maar de berichtgeving spreekt elkaar vaak tegen. Zo verplaatste het bedrijf uit Cupertino begin 2019 een groot aantal medewerkers over naar andere afdelingen. Later werden echter toch weer nieuwe ingenieurs aangenomen. Nu komen er ook weer tientallen van Drive.ai bij. (Zie ook → Nieuwe details over Apple’s zelfrijdende auto)

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    pannekoek

    Tim heeft kennelijk een hekel aan chauffeurs en is voor de tigste keer gezakt voor z’n rijbewijs.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    @pannekoek, wat een stomme reactie 🙁

  • Profielfoto
    Lolsmurf

    Toch kun je je afvragen of een zelfrijdende auto echt iets toevoegt aan het portfolio van Apple. Dat is echt een nichemarkt. Al die middelen en energie hadden ook gebruikt kunnen worden voor het doorontwikkelen en verbeteren van de bestaande producten. Andere succesvolle producten hadden dan wellicht niet afgestoten hoeven te worden. Ik noem bijvb de Timecapsule, Aperture. Maar ook voor Siri, Homepod, AppleTV waren dan meer middelen beschikbaar.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Lolsmurf op 26 juni 2019 12:50
    Toch kun je je afvragen of een zelfrijdende auto echt iets toevoegt aan het portfolio van Apple. Dat is echt een nichemarkt. Al die middelen en energie hadden ook gebruikt kunnen worden voor het doorontwikkelen en verbeteren van de bestaande producten. Andere succesvolle producten hadden dan wellicht niet afgestoten hoeven te worden. Ik noem bijvb de Timecapsule, Aperture. Maar ook voor Siri, Homepod, AppleTV waren dan meer middelen beschikbaar.

    De automobiel/vervoersmarkt zou ik geen nichemarkt willen noemen. Ze hebben duidelijk plannen in die richting, aangezien ze er flink in investeren. Deze acqui-hire, maar ook bijv. een investering van $ 1 miljard in Didi Chuxing.

  • Profielfoto
    Joid

    @Lolsmurf Denk je nu werkelijk dat het bij Apple op die manier werkt? “Jongens, we gaan auto’s knutselen, maar sorry Henk dat betekent dat jij niet meer met TimeCapsule verder kan”.

    Apple werkt aan honderden projecten tegelijk. Sommigen groot. Anderen klein. En aan al die projecten werken tientallen tot honderden mensen tegelijk.

    Als ze iets afketsen, of minder doorontwikkelen, dan heeft niets met middelen te maken. Ze krijgen het dan niet zoals ze het zouden willen. Dat kan een financiële overweging zijn (slechte business) of het voldoet gewoon niet aan de wens.