3.000.000 Nep-bedrijven verwijderd van Google Maps

Door: Night - 7 reacties
3 miljoen nep-bedrijven verwijderd van Google Maps

Google heeft het afgelopen jaar ruim drie miljoen nep-bedrijven van Google Maps verwijderd. Het bedrijf meldde dit gisteren in een blog op de eigen website. Het gaat niet bedrijven die er voor wat voor reden dan ook mee gestopt zijn. Hier was sprake van ordinaire fraude.

Gebruikers plaatsen regelmatig niet-bestaande bedrijven op Google Maps om fraude mee te plegen. Door een fake bedrijf ‘op de kaart te zetten’ lijkt het al gauw bonafide. Het fake bedrijf kan dan gebruikt worden om via allerlei slinkse wijzen geld af te troggelen van een nietsvermoedende consument.

Google vecht tegen nep-bedrijven op Google Maps

Google zegt dat het al 90 procent van alle nep-bedrijven verwijdert, voordat die überhaupt in zijn kaarten-app terechtkomen. Daarnaast zijn zo’n kwart miljoen nep-bedrijven van Google Maps gehaald na meldingen of klachten van gebruikers. Google beëindigde vorig jaar ongeveer 150.000 accounts van gebruikers die nepbedrijven plaatsten op Maps. Het bedrijf vecht al jaren tegen fake bedrijven. Google stuurt meestal een kaart naar het adres van een pas aangemeld bedrijf of stuurt een e-mail met een code. Die methode vangt voornamelijk nep-bedrijven die door middel van een algoritme zijn aangemeld. Desondanks is het relatief eenvoudig om een bedrijf aan kaarten-app toe te voegen. De strijd van Google zal dan ook voorlopig nog niet gestreden zijn.

3 miljoen nep-bedrijven verwijderd van Google Maps
Is het een echt of nep-bedrijf? Google probeert alle nep-bedrijven van Google Maps te halen.

Reactie op The Wall Street Journal

De blog van Google is een reactie op een artikel in The Wall Street Journal. Zo onderzocht de krant onder meer twintig loodgietersbedrijven in New York. De redactie ontdekte dat er zich slechts twee (!) daadwerkelijk op de aangegeven locaties bevonden en diensten aanboden die die ondernemingen volgens Google Maps leverden. In de meeste gevallen was een blik met Google Street View al genoeg om te zien dat zo’n nep-bedrijf niet bestond. Zo is te zien dat op de aangegeven locaties van een aantal van die loodgieters woningen staan en geen bedrijfspanden.

Apple Maps beter?

Aangezien The Wall Street Journal zich alleen focuste op Google Maps is niet bekend of er ook veel nep-bedrijven op Apple Maps geplaatst worden. Voordat je een bedrijf op Apple Maps kan plaatsen moet je eerst een Apple ID hebben en die kan iedereen aanmaken. Verder gebruikt Apple gebruikt naast zijn eigen site ook gegevens – zoals reviews – van andere bedrijven-sites, bijvoorbeeld Yelp en TripAdvisor. Ben jij wel eens een nep-bedrijf tegengekomen op de kaart van Google of Apple? Laat het dan weten in de reacties.

Weten wat wij al eerder berichtten over Google Maps? Bekijk dan eens ons overzicht ↩︎

 

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Ja maar dan moeten ze ook het bedrijf Nep verwijderen. Anders telt het niet

  • Profielfoto
    Shmoo

    Waarom zouden ze Apple controleren? Apple krijgt deze informatie van Google, Yelp en andere partners. Dus als het op punt A fout staat dan zal het heus op B ook fout staan.

     

    Apple Maps voorbeeld.

    Een Duits attractiepark midden in een Nederlandse woonwijk. 🥴

  • Profielfoto
    KarelWillem

    ‘U kapsalon aan huis…’ is ook wel een fijne. .:)

  • Profielfoto
    EGrafland

    Dat woonhuis-criterium is nogal dubieus. Onze loodgieter (jawel!) werkt gewoon vanuit huis, net als wijzelf – wij hebben zelfs twee bedrijven – tekstbureau, trainer – in ons woonhuis, en volgens ons (en onze klanten gelukkig) is daar niets mee aan de hand.
    Maar verder: opgeruimd staat netjes.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Tja. Het grote voordeel van Google (veel up to date user generated content) heeft ook z’n nadeel. Langzaam groeit Apple Maps door en door…

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dat nog OMT-kneus heeft gezeurd dat Google je zelfs nog volgt als je in de buurt van hun kantoor komt.

  • Profielfoto
    Shmoo

    *geen