Ziggo klaagt T-Mobile aan om reclame rondom prijsverhoging

Door: Raymon Mens - 25 reacties
Concurrentie Ziggo

Je hebt er de afgelopen dagen vast over gehoord. Ziggo en KPN verhogen de prijzen van praktisch al hun abonnementen. De prijs van abonnementen stijgt hierdoor gemiddeld met €2,50 per maand. T-Mobile springt daar in nieuwe commercials handig op in met de boodschap “Beter stap je over, wij hebben de prijzen niet verhoogd!”

Dat schiet Ziggo-moederbedrijf VodafoneZiggo echter in het verkeerde keelgat. De provider is een rechtszaak gestart en claimt dat T-Mobile de prijzen wel degelijk heeft verhoogd. Er wordt namelijk een inflatie­correctie van 1,7% toegepast op de maandelijkse prijs van internet, bellen en televisie voor thuis. Die diensten worden verkocht onder de naam T-Mobile Thuis.

Ziggo en T-Mobile naar de rechter

De uitingen van T-Mobile zijn voor Ziggo aanleiding om een rechtszaak aan te spannen. VodafoneZiggo is van mening dat zijn concurrent misleidende informatie verspreidt en op deze manier consumenten onder valse voorwendselen wil verleiden om de overstap te maken. De zaak werd op donderdag aangekaart bij de voorzieningsrechter van de rechtbank Den Haag. Op de uitspraak moeten we echter nog even wachten.

T-Mobile Ziggo prijsverhoging
De uiting van T-Mobile op Facebook – Klik/tap voor groter.

Verhoogde prijzen bij providers

Veel consumenten krijgen in juni of juli een hogere rekening voor vast internet, bellen en televisie. KPN en XS4ALL lieten in april weten dat de prijzen voor internet en bellen omhoog gaan. Bij KPN gaat het om een verhoging van ongeveer een euro per maand, terwijl er bij XS4ALL € 2,50 per maand bij komt. De hogere prijzen worden op 4 juni van kracht en er staat geen verhoging van de snelheid tegenover.

Vast internet wordt ook bij Ziggo duurder. De gemiddelde prijsstijging is daar ook € 2,50 per maand, oftewel 30 euro per jaar. Die wijziging is per 1 juli van kracht, maar er staat wel een verhoogde snelheid tegenover.

TotaalTV

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Verlaag dan de prijzen ook Ziggo

  • Profielfoto
    Elduderino

    U kan Ziggo wel zeuren om die 1,7%, maar de Ziggo prijsverhogingen overstijgen zijn wel wat meer.

    bij een vast bellen abonnement is dat zelfs 10%…… want ja ze moeten namelijk heel erg investeren in hun telefonie vanwege de grote toename in gebruik. 😂

  • Profielfoto
    Romapedi

    Op het moment dat ziggo de snelheid verhoogde werd beweerd dat de prijs niet zou stijgen. Ik vind voor 67 € mag je ook wel kwaliteit verwachten. En dat is nog steeds niet optimaal (wij hebben al 7 boxen gehad en nu blijkt dat de klachten niet bij ons ligt maar bij ziggo zelf, laten ze eerst zorgen dat de kwaliteit goed is voordat ze de prijs verhogen.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Vast internet wordt ook bij Ziggo vanaf per 1 juli duurder. De gemiddelde prijsstijging is daar ook € 2,50 per maand, oftewel 30 euro per jaar. Die wijziging is per 1 juni van kracht, maar er staat wel een verhoogde snelheid tegenover.

    De keuze voor alles laten bij wat het is, oude prijs en oude snelheid is er niet.

    Trek het eveneen beetje uit perspectief. Je leasemaatschappij neemt je Golfje in en drukt je een Mercedes door je strot, hij kost ook wel wat meer, maar is ook iets sneller.

  • Profielfoto
    midas

    Tv gaat er helemaal uit hier. Geef er 900,- aan uit onderhand om die zakken van de mol te zien

  • Profielfoto
    Jesper

    Als ik naar die uiting kijk zie ik geen namen of logo’s van concurrenten die zwart gemaakt worden. Dat Ziggo zich aangesproken voelt is hun probleem. Daarnaast is het gewoon een feit dat sommige providers hun prijzen verhoogd hebben. Ik snap niet wat daar misleidend aan is. Met andere woorden, deze reclame lijkt mij gewoon toegestaan…

  • Profielfoto
    Swetsenegger

    Die laatste knaak verhoging was voor mij wel aanleiding om weer eens naar de abonnementen van ziggo te kijken. Dus ipv een 2,50 meer krijgen ze nu 15,- minder.

  • Profielfoto
    polansky

    Het feit is dat de abonnementskosten van T-Mobile onlangs wél degelijk zijn gestegen! Zij hebben het enkel ‘inflatiecorrectie’ genoemd, daar waar de anderen dat niet hebben gedaan.

    In die zin is de reclame van T-Mobile dus inderdaad misleidend te noemen.
    En daar gaat deze zaak dus om.

    T-Mobile liegt een beetje, of noem het slimme marketing.

  • Profielfoto
    Olieboer

    Ik had deze reclame nog niet gezien, en nu dus wel. T-mobile blijft de winnaar, ook als ze de rechtszaak verliezen. Aandacht is aandacht.

  • Profielfoto
    polansky

    Olieboer op 17 mei 2019 11:29
    Ik had deze reclame nog niet gezien, en nu dus wel. T-mobile blijft de winnaar, ook als ze de rechtszaak verliezen. Aandacht is aandacht.

    Zeker, maar de 1 euro en 15 cent verhoging die T-Mobile als ‘inflatiecorrectie’ heeft benoemd is hoger dan de daadwerkelijke inflatie is geweest en ook die zal er heus niet om worden terug gedraaid.

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    De reactie is de enige correcte reactie, de rest is echt onzin.
    Het gaat niet om hoeveel verhoging T-mobile heeft doorgevoerd en hoe ze het noemen.
    Nu spelen ze brave Hendrik, ze hebben wel degelijk hun prijzen aangepast.
    Het plaatje bij dit bericht is anders wat ik gisteren hebt gezien, daar stond echt KPN en Ziggo bij.

    Hier, een Twitter bericht over KPN.
    https://twitter.com/TMobile_NL/status/1117709571764703233

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    “De reactie van polansky” wilde ik schrijven.

    Achterlijk voor woorden dat je hier je bericht niet kan aanpassen.

  • Profielfoto
    xaddict

    Is inflatiecorrectie niet verplicht?

  • Profielfoto
    Lolsmurf

    Het liefst zou ik kiezen in welke tv kanalen ik wil en ook enkel daar voor betalen. Ik heb nu zoveel zenders die ik nooit kijk en/of wil maar wel voor mag betalen. In ons gezin wordt enkel gekeken naar documentaires en npo 1 en 2. Voor de rest heb ik Netflix. Zolang deze niet op internet te zien zijn moet ik wel een tv abbo hebben.

  • Profielfoto
    Mr_Freeze

    Lolsmurf op 17 mei 2019 13:22
    Het liefst zou ik kiezen in welke tv kanalen ik wil en ook enkel daar voor betalen. Ik heb nu zoveel zenders die ik nooit kijk en/of wil maar wel voor mag betalen. In ons gezin wordt enkel gekeken naar documentaires en npo 1 en 2. Voor de rest heb ik Netflix. Zolang deze niet op internet te zien zijn moet ik wel een tv abbo hebben.

    Nouja, lijkt me een mooi gevalletje voor internet only met daarbij NPO Start, dan ben je er toch?

  • Profielfoto
    arno1975

    Mr_Freeze op 17 mei 2019 14:44

    Lolsmurf op 17 mei 2019 13:22
    Het liefst zou ik kiezen in welke tv kanalen ik wil en ook enkel daar voor betalen. Ik heb nu zoveel zenders die ik nooit kijk en/of wil maar wel voor mag betalen. In ons gezin wordt enkel gekeken naar documentaires en npo 1 en 2. Voor de rest heb ik Netflix. Zolang deze niet op internet te zien zijn moet ik wel een tv abbo hebben.

    Nouja, lijkt me een mooi gevalletje voor internet only met daarbij NPO Start, dan ben je er toch?

    Niet helemaal, ikzelf kijk voornamelijk sport. Kijk dus ook bijvoorbeeld nu Eurosport, of “de Belg” ivm Giro. Die kan ik dan niet zien..

  • Profielfoto
    koen

    Amerikaanse toestanden!

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Lekker sportief Ziggo. De prijzen wéér verhogen zonder iets te bieden. Maar wel t-mobile straffen dat zij het niet doen? Ze liegen niet, toch?

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    Ja, ze liegen dus wel, verdiep je er maar eens in.

  • Profielfoto
    KR1275

    Het zou zo moeten zijn dat voor tv en radio alleen betaald wordt voor beheer en onderhoud van het netwerk en infrastructuur. De (commerciële) zenders die in mijn huiskamer gezien willen worden, moeten die kosten maar betalen. Nu is het andersom. De providers betalen RTL, SBS etc. Bespottelijk. Ik kijk die zenders nooit en betaal er wel voor. Als de providers ze alleen doorgeven als zenders ze ervoor betalen, zijn we snel van die onzinnige kanalen verlost!

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ik heb alleen nog de Free to Air zenders NPO 1,2,3 + lokale zenders. Zonder abbo. Ik mis niets.

  • Profielfoto
    scd

    Alexander Henket op 18 mei 2019 09:40
    Ik heb alleen nog de Free to Air zenders NPO 1,2,3 + lokale zenders. Zonder abbo. Ik mis niets.

    +1

  • Profielfoto
    csteelooper

    Alexander Henket op 18 mei 2019 09:40
    Ik heb alleen nog de Free to Air zenders NPO 1,2,3 + lokale zenders. Zonder abbo. Ik mis niets.

    Hoe dan? Digitenne? Helaas biedt verder alleen CanalDigitaal een dergelijke oplossing. Ziggo zonder abo is niet mogelijk (anders was het hier zeker een te overwegen optie geweest); Digitenne biedt lang niet alle lokale zenders (hier in de regio ben je mooi de L— als je Digitenne hebt, want de loco is er niet te vinden). CanalDigitaal zou dus zeker een optie zijn (satellietinstallatie zonder abo, bedoel ik dus). Maar dat gaat niet lukken als je op de tweede verdieping van een flat zit, met de raamzijde op noordwest. Zowel 19,2º als 23,5º zitten nou eenmaal op zuid(oost). En het dak gebruiken is dus geen optie… Met andere woorden, voor TV in huis is het of Ziggo of KPN, die beiden even duur zijn omdat ik een heel pakket moet afnemen wat ik toch niet kijk.

     

    Dan on-topic: In principe ben ik het met Polansly eens. De campagne van T-Mobile is enigszins misleidend aangezien ze zelf hun prijzen wel degelijk ook hebben aangepast. Maar voor mij blijft de vraag of Ziggo wel om díe reden naar de rechter stapt. Als het ze te doen is om de mannier waarop hun naam wordt gebruikt (lees: dat hun naam door het slijk wordt gehaald) maken ze weinig kans, want dat is tegenwoordig gewoon geoorloofd (mits aan is te tonen dat de informatie correct is).

  • Profielfoto
    Koezel

    Overstappen is mijn inziens ook doelloos. Vroeg of laat kom je toch aan de beurt.

  • Profielfoto
    Christiaan

    Volgens mij zit er een groot verschil tussen inflatie en prijsverhoging. Ziggo voert een prijsverhoging toe om hun producten te verbeteren, omdat het volgens hun meer kost. Dit is volgens mij een jaarlijks terugkerend fenomeen. Dat de prijzen mee stijgen qua inflatie kan ik mee inkomen. Ziggo, XS4all, KPN hebben hun prijzen niet verhoogd in verband met de inflatie.

    Vind het handige reclame van tmobile. Omgekeerd zouden deze bedrijven hetzelfde doen.