Night
Night Nieuws 4 mei 2019

Volgende halte: Smart glasses en Augmented Reality?

Apple’s laatste kwartaal was een soort slecht nieuws / goed nieuws. Het slechte nieuws is dat de verkoop van de iPhone ongeveer 17% was gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Het goede nieuws is dat Wall Street lijkt te geloven dat het met de iPhone niet anders dan beter kan gaan. Hierdoor zitten Apple’s aandelen weer in de lift.

Er is echter nóg slechter nieuws – niet alleen voor Apple, maar voor de hele smartphone branche.

Smartphonemarkt ligt op z’n gat

De verkopen van alle smartphone fabrikanten tezamen in het eerste kwartaal van dit jaar vielen bijna 10% lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is aanzienlijk moeilijker geworden om een dure, high-end telefoon te verkopen.

Nieuwe modellen bieden slechts weinig meerwaarde en hierdoor houdt de consument houdt langer vast aan zijn dure smartphone of koopt een goedkoper model. Fabrikanten zoeken in diverse richtingen om de koper te overtuigen. Steeds betere camera’s, 5G of een vouwbaar scherm.

Apple compenseert met diensten en wearables

Apple doet het iets anders. Het bedrijf compenseert zijn tegenvallende iPhone-verkopen door zijn diensten-sector uit te breiden. Apple Music, iCloud en Apple Pay helpen de iPhone-maker meer inkomsten te genereren per iPhone-gebruiker, wat de stagnerende verkoop moet compenseren. Verwacht wordt dat die strategie in de toekomst nog verder zal toenemen, aangezien de streamingdienst van Apple TV Plus en de creditcard van Apple, Apple Card, komend najaar beschikbaar komen voor de consument.

Deze aanpak lijkt vooralsnog goed uit te pakken voor Apple. Het meldde deze week dat de omzet uit diensten in het laatste kwartaal 16% hoger was dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Ook de Apple Watch en AirPods waren succesnummers voor Apple. Beide wearables lieten een stijgende lijn zien in de verkopen. Op horloge-gebied is Apple op dit moment dan ook de absolute marktleider.

Duur, duurder, duurst

Niemand kan negeren dat de topmodellen smartphones steeds duurder worden: De iPhone XS begint bij 1159 euro. Een volledig uitgerust model XS Max zelfs 1659 euro. Ter vergelijk, de met 5 G uitgeruste Galaxy S10 van Samsung heeft een verwachtte vanafprijs van maar liefst 1300 euro. De Galaxy Fold zal dat met een startprijs van bijna 2000 euro nog eens ruim overtreffen.

Wat nu?

Een nieuwe smartphone ‘boom’ zal nog dus wel even op zicht laten wachten. Het goede nieuws is dat we nu al kunnen zien wat er ná de smartphone komt. Want bijna elke tech gigant experimenteert inmiddels met Augmented Reality (AR). Deze technologie projecteert digitale beelden over de echte wereld.

Volgende halte: Smart glasses en Augmented Reality?

Apple, maar ook bedrijven als Facebook, Microsoft, Samsung, Google’s Magic Leap en zelfs “Fortnite” ontwikkelaar Epic Games beschouwen AR als de volgende geweldige computerinterface. Microsoft en Magic Leap hebben al een AR-bril op de markt. Apple zegt dat het bezig is met ‘slimme brillen’ die mogelijk dit jaar al kunnen worden onthuld.

Het is vrij duidelijk dat al deze bedrijven met Augmented Reality op zoek zijn naar de volgende grote hype in technologie. Dat alles als gevolg van de stagnatie in de smartphone-industrie. Ze hebben misschien gelijk. Het is moeilijk voor te stellen dat het niet gebeurt, gezien de enorme omvang van de investering die elk bedrijf op die markt doet. Apple heeft inmiddels al AR opgenomen in iOS. Op bijvoorbeeld iPads zijn hiervoor al enkele interessante toepassingen en games.

AR op iPad
Augmented Reality implementatie op een iPad (klik/tap voor groter)

Het probleem is echter dat Augmented Reality nog niet in de buurt komt waar het de smartphone in elk opzicht kan vervangen. Strikt qua functionaliteit zijn deze headsets te duur (Microsoft’s HoloLens 2 kost al $ 3.500), te beperkt (Magic Leap One en HoloLens 2 hebben beide een erg klein blikveld) en, eerlijk is eerlijk, zie je eruit vooralsnog uit als ‘geek’ als er een draagt, zoals hieronder duidelijk te zien is.

Apple Glass
Magic Leap AR bril, te groot, te lelijk en te klein blikveld (klik/tap voor groter)
Reageer op artikel:
Volgende halte: Smart glasses en Augmented Reality?
Sluiten