T-Mobile activeert bellen via 4G en Wi-Fi voor iPhone

Door: Raymon Mens - 8 reacties

T-Mobile is een van de laatste grote providers in Nederland die bellen via 4G en Wi-Fi gaat activeren. De provider heeft vandaag aangekondigd dat alle klanten met een GO-abonnement de functie direct krijgen. Daarna volgen oudere abonnementen. Het werkt ook met de iPhone.

Voorheen werden alleen tests met de twee technologieën gedaan. Nu is de provider klaar voor de massale uitrol van bellen via 4G en Wi-Fi. Het werkt met iedere moderne iPhone sinds de 5s uit 2013. Ook veel recente Samsung-smartphones ondersteunen de functies.

Bellen via 4G en Wi-Fi bij T-Mobile

Klanten met een recent GO-abonnement kunnen de functie de komende dagen gebruiken. In de komende weken krijgen echter alle abonnees toegang. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die nog een ouder abonnement hebben zoals Flex of Stel Samen. Volgens T-Mobile is de uitrol in de herfst helemaal voltooid.

Bellen via 4G zorgt ervoor dat je tegelijk kunt bellen en data gebruiken. Zonder deze functie moet je data­verbinding bij een telefoon­gesprek teruggeschakeld worden naar 2G of 3G. Dat is bij het downloaden van bestanden of gebruik van persoonlijke hotspot vervelend. Gesprekken komen met 4G ook sneller tot stand. Bellen via Wi-Fi stelt je in staat om te telefoneren als er geen of slecht mobiel bereik is. Dit is vooral in moderne gebouwen met HR-glas een steeds vaker voorkomend probleem.

Inschakelen op iPhone

Klanten van T-Mobile met een iPhone kunnen de functies als volgt inschakelen:

  • Bellen via 4G: Instellingen → Mobiel netwerk → Opties mobiele data → Schakel 4G in → Gesprekken en data.
  • Bellen via Wi-Fi: Instellingen → Mobiel netwerk → Bellen via wifi → Aan.
T-Mobile bellen via 4G wifi iphone
Klik/tap voor groter.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Antonino

    Dit is echt heel handig!

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Ik heb het via KPN Mobiel en vast internet geprobeerd op een iPhone maar de kwaliteit was echt klote. Nu staat ’t uit.

  • Profielfoto
    vandenbroeke

    Bellen via (mijn eigen) wifi is dan gratis neem ik aan?

  • Profielfoto
    RobinJans

    vandenbroeke op 27 mei 2019 15:43
    Bellen via (mijn eigen) wifi is dan gratis neem ik aan?

    Nee.

  • Profielfoto
    madcat

    vandenbroeke op 27 mei 2019 15:43
    Bellen via (mijn eigen) wifi is dan gratis neem ik aan?

    Het gaat dan van de bel bundel af. Maar voor mij is het echt iets waar ik al jaren op zit te wachten. In de nieuwbouw huizen zit tegenwoordig zo veel gewapend beton dat je met wifi en gsm problemen gaat krijgen. Ik ben erg benieuwd of ik nu wel weer gewoon in de huiskamer kan bellen ipv naar de tuin toe moet.

  • Profielfoto
    Frans

    madcat op 27 mei 2019 16:45

    vandenbroeke op 27 mei 2019 15:43
    Bellen via (mijn eigen) wifi is dan gratis neem ik aan?

    Het gaat dan van de bel bundel af. Maar voor mij is het echt iets waar ik al jaren op zit te wachten. In de nieuwbouw huizen zit tegenwoordig zo veel gewapend beton dat je met wifi en gsm problemen gaat krijgen. Ik ben erg benieuwd of ik nu wel weer gewoon in de huiskamer kan bellen ipv naar de tuin toe moet.

    Als je gesprekspartner een iOS device heeft kan je FaceTime audio gebruiken. Gratis. Andere gratis opties (iOS en Android) zijn Skype en WhatsApp. Werkt meestal verassend goed bij mij.

  • Profielfoto
    npu

    madcat op 27 mei 2019 16:45

    vandenbroeke op 27 mei 2019 15:43
    Bellen via (mijn eigen) wifi is dan gratis neem ik aan?

    Het gaat dan van de bel bundel af. Maar voor mij is het echt iets waar ik al jaren op zit te wachten. In de nieuwbouw huizen zit tegenwoordig zo veel gewapend beton dat je met wifi en gsm problemen gaat krijgen. Ik ben erg benieuwd of ik nu wel weer gewoon in de huiskamer kan bellen ipv naar de tuin toe moet.

    Mijn ervaring met bellen via Wifi bij Vodafone is niet goed. Ik had heel veel gesprekken die afgebroken waren of waar de ander niet te horen was (of vice versa). Bellen via wifi uitzetten loste het probleem meteen op.

  • Profielfoto
    jorikcaljouw

    Ik heb een T-Mobile Go abbonnement en hoewel ik de opties kan aanzetten, werkt het bij mij nog niet. Het lijkt erop dat dit nog niet actief is bij alle klanten. In het artikel staat “De provider heeft vandaag aangekondigd dat alle klanten met een GO-abonnement de functie direct krijgen.” Dat lijkt me niet te kloppen en komt ook niet overeen met wat T-Mobile daadwerkelijk heeft laten weten:

    “Vanaf 27 mei starten we met de activatie van bellen via 4G voor alle Go abonnementen (zowel particulier als zakelijk). […]
    Het activeren van bellen via 4G en wifi neemt ongeveer 6-8 weken in beslag.”

    Ze zijn gisteren dus gestart, maar het kan weken duren (zo lees ik het tenminste).