Spotify gaat naar jouw stem luisteren voor advertenties

Door: Noah Korevaar - 9 reacties

De kans dat jij zit te wachten op meer advertenties binnen Spotify is waarschijnlijk niet zo groot. Toch komt de dienst met een nieuw soort commercial die wellicht interessant kan zijn. Het gaat hier om interactieve advertenties waarop je kunt reageren met je stem.

Spotify test stem advertenties

Spofity is momenteel aan het testen met advertenties waarop luisteraars kunnen reageren met hun stem. Het idee is dat wanneer gebruikers een dergelijke advertentie horen ze de mogelijkheid krijgen om ”play now” te zeggen. Vervolgens zullen ze automatisch worden doorgestuurd naar de betreffende content. Als men bijvoorbeeld een reclame hoort voor een podcast of playlist dan kunnen ze die door middel van een simpel stemcommando direct beluisteren.

Play now!

Je hoeft dus maar ”play now” te zeggen en direct van de betreffende podcast of playlist kunnen genieten. Spotify geeft echter aan dat de microfoon van je toestel alleen geactiveerd zal worden tijdens de commercial en daarna automatisch weer uit zal gaan.

Deze nieuwe functie wordt momenteel zowel op iOS als Android apparaten getest. Pandora, een van Spotify’s grootste concurrenten in de Verenigde Staten, is momenteel ook aan het experimenteren met dergelijke advertenties. Dit als aanvulling op de spraakcommando functie die men eerder dit jaar aan de dienst heeft toegevoegd.

Spotify

In het geval van Spotify zal de functie enkel geactiveerd worden als spraakherkenning aan staat. Ook hebben gebruikers de keuze om deze ”Voice-Enabled Ads” uit te zetten.

Toen we van deze functie hoorde leek het ons erg irritant, maar gezien het feit dat de advertenties in feite een vrijblijvende keuze zijn zal dat waarschijnlijk wel meevallen.

Nieuwe podcasts

Deze nieuwe manier van adverteren is niet de enige manier waarop Spotify meer aandacht wil generen voor podcasts. De dienst gaat gebruikers namelijk ook actief helpen om een nieuwe podcast te ontdekken door middel van aanbevelingen.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Ruwepit

    Deze nieuwe manier van adverteren is niet de enige manier waarop Spotify meer OMZET wil generen.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Wat zijn de andere manieren dan?

  • Profielfoto
    iDeMi

    Ik betaal voor mijn Spotify abonnement om juist geen reclame te hebben. Als ze dat er toch tussen gaan zetten, zeker op deze zogenaamde “ongeforceerde” manier, dan stop ik meteen met Spotify. Dan maar Apple Musie en accepteren dat minder nummers gedraaid kunnen worden in Europa. Mijn microfoon toegang blijft in ieder geval uit voor Spotify.

  • Profielfoto
    Christiaan

    Dit is de reden dat ik voor Apple Music kies. Spotify is bijna te vergelijken met Facebook. Klanten interneren ze niet. Geld. Geld. Geld. Daar leven ze voor.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Christiaan op 6 mei 2019 15:58
    Dit is de reden dat ik voor Apple Music kies. Spotify is bijna te vergelijken met Facebook. Klanten interneren ze niet. Geld. Geld. Geld. Daar leven ze voor.

    Dat is natuurlijk flauwekul. Apple heeft ook als doelstelling omzet en winst maken.

  • Profielfoto
    gipsman

    @iDeMi

    Ik gebruik Apple Music niet, ook Spotify niet trouwens. Wèl Youtube als abonnnement, de full option, dus niet alleen Music. Is het werkelijk zo dat Apple Music minder aanbod heeft in Europa? Na mijn 3 maanden free abo had ik al het idee dat het niet heel compleet was, vooral vergeleken met youtube, niet zo zeer met Spotify. Daarom koos ik voor youtube video, wat ook nog een onvergelijkbaar extra live, unplugged, etc aanbod heeft. Het is wat rommelig, niet zo gestroomlijnd als Spotify en Apple Music, wèl meer authentiek, als ik dat zo mag noemen. Is wel duurder helaas.

  • Profielfoto
    RobinJans

    iDeMi op 6 mei 2019 15:10
    Ik betaal voor mijn Spotify abonnement om juist geen reclame te hebben. Als ze dat er toch tussen gaan zetten, zeker op deze zogenaamde “ongeforceerde” manier, dan stop ik meteen met Spotify. Dan maar Apple Musie en accepteren dat minder nummers gedraaid kunnen worden in Europa. Mijn microfoon toegang blijft in ieder geval uit voor Spotify.

    Ik neem aan dat dit een nieuwe feature is voor de Spotify Free user en de Premium users nog steeds reclamevrij blijven. Anders ga ik ook over op Apple Music, wordt bij Youtube al gek van de reclames en ben zeker niet van plan ze te betalen om mij gepersonaliseerde reclame te sturen.

  • Profielfoto
    RW076

    Spotify en dan ook nog Boef, OMT man….

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Christiaan op 6 mei 2019 15:58
    Dit is de reden dat ik voor Apple Music kies. Spotify is bijna te vergelijken met Facebook. Klanten interneren ze niet. Geld. Geld. Geld. Daar leven ze voor.

    Oh mijn God… Spotify beschuldigen van iets waar Apple het beste ter wereld in is: geld verdienen. Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar Apple hoort bij de 3 rijkste bedrijven TER WERELD. Spotify is een klein flutbedrijfje in vergelijking en wil gewoon wat alle andere bedrijven ter wereld willen: een klein beetje winst draaien.