Meer privacy: Safari gaat kliks op advertenties anonimiseren

Door: Raymon Mens - 1 reactie
Safari

Apple werkt constant aan meer privacy voor zijn gebruikers, ook op het met cookies overladen internet. Safari beschermt op de Mac, iPhone en iPad al steeds beter tegen trackers. Nu wordt dat uitgebreid met een nieuwe stap. Ook kliks op advertenties worden geanonimiseerd.

Safari beschermt je nu al tegen cookies en pixels die je volgen. Zo komt dat paar schoenen dat je eens hebt bekeken niet om de haverklap terug. Een nieuwe technologie genaamd Privacy Preserving Ad Click Attribution komt echter pas in actie nadat je op een banner hebt geklikt.

Zo pakt Safari het aan

Het komt er simpel gezegd op neer dat webshops en andere adverteerders straks niet kunnen achterhalen wie op een banner heeft geklikt. Op de gemiddelde site zijn namelijk een boel trackers actief die bijhouden op welke advertentie wordt geklikt. Dat is logisch, want adverteerders willen de effectiviteit van campagnes kunnen meten. De data wordt echter vaak ook door derden gebruikt om een profiel van gebruikers op te bouwen.

Daarom neemt Apple enkele maatregelen om te zorgen dat webshops en trackers niet kunnen achterhalen wie op de link van een advertentie heeft geklikt. De browser geeft wel door dat er op de advertentie is geklikt en dat er een verkoop plaats heeft gevonden, maar doet dit op een anonieme manier. Het gebeurt ook niet direct, maar tussen de 24 en 48 uur na een aankoop.

Privacy én data voor adverteerders

Technisch werkt het als volgt. De browser bewaart op de iPhone, iPad of Mac van de gebruiker een unieke token van iedere advertentie waarop geklikt is. Daarnaast houdt de site van de adverteerder ook het aantal voltooide transacties (aankopen of conversies) bij. De browser verzendt vervolgens de tokens die met een klik op de advertentie corresponderen naar de adverteerder. Op die manier wordt profilering voorkomen. Trackingcookies zijn machteloos, maar de adverteerder krijg wel zijn data.

De nieuwe methode voegt twee nieuwe attributen toe aan een ankerpunt op een webpagina: adDestination en adCampaignID. De eerste bewaart het domein van de adverteerder, terwijl de laatste identificeert op welke advertentie is geklikt.

safari privacy ad clicks
Klik/tap voor groter.

Binnenkort in Safari

De functie zal standaard ingeschakeld worden in een komende versie van Safari. Welke Safari-versie dat wordt, wil Apple nog niet zeggen. Mogelijk die van het aankomende macOS 10.15 en iOS 13. De kans is groot dat deze nieuwe methode een universele standaard op het web wordt, want Apple heeft een voorstel ingediend bij de W3C Web Platform Incubator Community Group. Zo kan de functie straks in alle browsers werken, niet alleen in Safari.

Adverteerders meten met Apple’s methode de effectiviteit van hun banners en andere uitingen dus op een nieuwe methode die privacyvriendelijk is. Potentieel goed nieuws. Gebruikers kunnen blij zijn dat hun privacy gewaarborgd blijft en dat tracking van hun surfgedrag steeds vaker tot het verleden behoort. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Reacties

1 reactie