Night
Night Nieuws 30 mei 2019

Is het moeilijk concurreren met Apple in de App Store?

Apple is verwikkeld in een antitrustzaak die enorme gevolgen kan hebben voor het bedrijf. Het publiekelijke antwoord op het EU-onderzoek naar de App Store verkooptechniek is een webpagina, waarop Apple zich nu publiekelijk tegen de negatieve uitlatingen van Spotify en andere critici op de meest succesvolle softwarewinkel ter wereld, verdedigd. Toch brengt het ook gelijk de grootste problemen naar voren.

“Tegenwoordig is de App Store levendiger en innovatiever dan ooit en biedt ontwikkelaars dezelfde kansen om hun apps en services te leveren op iPhone, iPad, Mac, Apple TV en Apple Watch.” Dat is onder andere te lezen op een nieuwe pagina op Apple’s website, getiteld App Store – Principles and Practices. Op de pagina zegt Apple trots te zijn “op de winkel die we hebben gebouwd en de manier waarop we deze hebben gebouwd.”

Apple zegt dat het wereldwijd $ 120 miljard heeft uitbetaald aan App Store-ontwikkelaars sinds het platform is gelanceerd. Het bedrijf vertelt verder dat het trots is op het snelle goedkeuringsproces en het efficiënte werk van zijn app-beoordelingsteam. De App Store is nu in 81 talen in drie tijdzones actief. Zestig procent van de ongeveer 100.000 apps en app-updates die elke week worden beoordeeld, worden goedgekeurd. Afwijzingen zijn meestal het gevolg van “kleine bugs, gevolgd door privacyproblemen”. Apple merkt op dat iedereen die vindt dat ze ten onrechte zijn afgewezen, hun situatie kan bekijken in de App Store Review Board.

Er zijn voldoende alternatieven, maar…

De meest interessante delen van deze nieuwe site hebben betrekking op concurrentie. In een sectie gaat Apple dieper in op de kern van de ingebouwde apps op iOS. Apple somt de vele populaire opties van derden op voor zijn eigen apps. Zo wil Apple aantonen dat er wel degelijk alternatieven zijn. Het bedrijf meldt echter niet, dat geen van deze apps kan worden gekozen als de standaard berichtenapp, mapservice, e-mailclient, webbrowser of muziekspeler.

Desondanks hoeft zo’n beperking niet altijd een nadeel te zijn. Zo is WhatsApp in veel landen populairder dan Berichten. Toch blijven Apple’s diensten nog steeds een voordeel hebben boven apps van derden.

App alternatieven
Apple wil laten zien dat er voldoende alternatieven zijn voor de eigen apps (klik/tap voor groter)

Andere opties, maar…

Apple beweert verder dat ontwikkelaars veel keuzes hebben voor het distribueren van hun apps – van andere app-winkels tot slimme tv’s en spelconsoles. Daarnaast kan ook gebruik gemaakt worden van het internet. Apple ondersteunt dat met zijn eigen webbrowser Safari. “Onze klanten gebruiken regelmatig webapps als Instagram en Netflix.”

De boodschap lijkt te zijn dat, als bedrijven niet van het beleid van Apple houden, ze andere opties hebben. Ontwikkelaars hebben echter een enorme financiële prikkel om hun app ook in de App Store te verkopen. Veel onderzoeken tonen aan dat iOS-gebruikers meer geld uitgeven aan apps dan mensen met een Android telefoon. Apple leunt op dat voordeel. “Ook al hebben andere winkels meer gebruikers en meer app-downloads, de App Store verdient meer geld voor ontwikkelaars”, merkt het bedrijf op. Het is dus niet echt praktisch voor bedrijven die veel geld willen verdienen, om de App Store te negeren.

Voor wat betreft het internet, hoe vaak gebruik jij Instagram of Netflix in Safari op de iPhone of iPad in plaats van de app zelf? Op de desktop is dat anders. Apple staat op het punt om het voor ontwikkelaars mogelijk te maken hun iOS-apps naar de Mac te brengen. Hoe ga je dan Netflix kijken? Via het internet of via de app?

Apple verdient aan in-app aankopen, maar…

Op de site somt Apple ook de verschillende soorten apps in de winkel op, van volledig gratis tot betaald, met in-app-aankopen of maandelijkse abonnementen. Wat velen niet weten is, dat sommige van de essentiële apps die u dagelijks gebruikt, geclassificeerd zijn als ‘reader’-apps. De makers ervan hebben besloten om Apple geen deel af te dragen van hun in-app-aankopen en abonnementen. Normaal gesproken verdient Apple 30 procent aan abonnementen voor het eerste jaar dat een klant zich aanmeldt en 15 procent voor elk volgend jaar.)

Deze categorie omvat onder andere Netflix en Spotify. Apple zegt dat klanten van deze services “op hun Apple-apparaten toegang hebben tot die inhoud in de app” en dat “ontwikkelaars alle inkomsten ontvangen die ze genereren als de klant hun app gebruikt.”

reader apps
Reader apps zorgen buiten de App Store om voor inkomsten (klik/tap voor groter)

Apple negeert op de site echter een groot obstakel dat ontwikkelaars al jarenlang dwars zit. Als een app het aankoopsysteem van Apple niet in de app gebruikt, hebben ontwikkelaars een probleem. Ze mogen namelijk hun klanten niet vertellen waar en hoe ze buiten de app kunnen betalen. Ze mogen zelfs geen link plaatsen. “Netflix mag niet alleen geen link geven naar hun website, ze mogen de gebruiker zelfs niet vertellen dat ze naar netflix.com moeten gaan om zich daar aan te melden”. Dat schreef John Gruber (Daring Fireball) in januari toen Netflix stopte met de aanmelding van nieuwe klanten via zijn iOS app. “Apple kan de regels maken – het is hun platform. Maar het is gewoon verkeerd dat een van de regels is dat apps de regels niet mag uitleggen aan gebruikers.”

Tot slot…

De nieuwe site van Apple werpt een blik op het ongeëvenaarde succes en bereik van de App Store. Het brengt echter ook aan het licht hoe moeilijk het kan zijn om met Apple te concurreren.

Lees ook: ➔ Spotify ruziet door met Apple over App Store

Reageer op artikel:
Is het moeilijk concurreren met Apple in de App Store?
Sluiten