Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 31 mei 2019

Google Chrome gaat adblockers definitief beperkingen opleggen

Google Chrome is een populaire browser, maar gaat zich met een nieuwe maatregel niet populair maken. Er worden grote beperkingen aan adblockers opgelegd. Daardoor kunnen populaire extensies zoals uBlock Origin en Ghostery niet of niet efficiënt meer werken.

Chrome gaat een API die veel adblockers gebruiken uitfaseren. Dit plan was er in januari ook al eens en leidde toen tot veel controverse. Daarom heeft Google er een half jaar weinig over gezegd en een hoopvol bericht verspreid, maar de zoekgigant laat het plan nu toch doorgaan.

Google Chrome legt adblockers aan de ketting

Om de impact van deze wijziging te begrijpen, moet je weten hoe adblockers nu werken. De meeste extensies zoals uBlock Origin en Ghostery gebruiken de zogenaamde webRequest API. Dit laat extensies direct bepalen welke elementen wel en niet geladen worden. Een adblocker filtert door deze API heel efficiënt. Dit blokkeert trackers en banners voordat ze beginnen met laden. Ze laden gewoon niet en vertragen de boel dus ook niet. Een efficiënt middel voor adblockers in Google Chrome.

Deze API wordt echter deels uitgefaseerd. Google maakt de hele API niet ontoegankelijk, maar de blokkeerfunctie wel. Dat legt de meest efficiënte adblockers volledig aan de ketting.

Ghostery Google Chrome
Ghostery in Google Chrome – Klik/tap voor groter.

(G)een alternatief

Er is echter een alternatief, stelt Google voor. Het gaat om de zogenaamde declarativeNetRequest API. Die kan ook door adblockers gebruikt worden om advertenties te filteren. Het grote verschil is dat bij het gebruik van deze API de advertenties wel geladen worden, maar niet zichtbaar meer zijn. Dat is niet alleen inefficiënt, maar zorgt er ook voor dat tracking nog steeds mogelijk is.

Daarnaast is deze API ook niet krachtig genoeg. Er kunnen 30.000 elementen geblokkeerd worden en dat is een probleem. De Easylist, de basis van veel adblockers, bevat al meer dan 75.000 regels. Google zegt de optie om de limiet in Google Chrome te verhogen te onderzoeken, maar doet geen beloftes. Natuurlijk is deze manier van werken nog steeds inefficiënt. Zelfs met een verhoogde limiet.

Strategische keuze?

Het is erg opmerkelijk dat Google alleen het efficiënt blokkeren van content uitfaseert. De hoofdontwikkelaar van uBlock Origin, Raymond Hill, doet op Github zijn zegje over deze keuze. Hij wijst erop dat het toestaan van adblockers indruist tegen het bedrijfsmodel van Google. “Het verdienmodel van Google is gewoon niet compatibel met het ongehinderd blokkeren van advertenties. Nu Google Chrome een hoog marktaandeel heeft, pakt Google gewoon zaken die niet compatibel zijn met zijn bedrijfsmodel aan”, zegt de ontwikkelaar. Dat is niet eens zo’n gekke gedachte.

Reageer op artikel:
Google Chrome gaat adblockers definitief beperkingen opleggen
Sluiten