Google haalt uit naar Apple: “Privacy mag geen luxe zijn”

Door: Raymon Mens - 14 reacties
Google CEO Sundar Pichai privacy

Apple-CEO Tim Cook laat zich graag ontvallen dat Apple als enige bedrijf pro-actief bezig is met het verzamelen van zo min mogelijk data en je privacy wil waarborgen. Google wordt daarbij vaak genoemd als grote, boze verzamelaar van data. Google-CEO Sundar Pichai reageert nu fel op Apple’s standpunt en zegt dat privacy geen luxeproduct mag zijn.

Pichai heeft een opinie-artikel geschreven in de New York Times en haalt uit naar Apple. De Google-CEO zegt dat bij Apple alleen consumenten die voor dure apparaten en diensten willen betalen recht hebben op privacy. Google biedt iedereen (op zijn eigen manier) privacy en maakt veilige diensten voor iedereen toegankelijk, betoogt Pichai.

Apple en Google hebben een andere kijk op privacy

Google en Apple denken duidelijk anders over het verzamelen van data. Tim Cook waarschuwde onlangs nog voor de gevaren van grootschalige dataverzameling. Cook is van mening dat het verzamelen van data sowieso een no-go is: “Consumenten moeten niet langer pikken dat bedrijven gebruikersprofielen hamsteren, combineren en verkopen. Het aantal hacks en lekken is groter dan ooit. We zijn de grip kwijt.”

Pichai denkt daar echter heel anders over en verdedigt Google’s standpunt. De CEO zegt dat het verzamelen van gegevens vooral dient voor het nuttiger maken van diensten. Denk aan het trainen van algoritmes voor bijvoorbeeld Google Foto’s. Zo kunnen gezichten en objecten worden herkend. Bovendien wordt wat in bijvoorbeeld Google Docs-bestanden geplaatst wordt, niet geanalyseerd of gebruikt.

Google Foto's Apple Foto's
Klik/tap voor groter.

De zoekgigant wil nuttige diensten voor iedereen maken, zegt Pichai. “Slechts een klein deel van de door ons verzamelde data wordt gebruikt voor het verkopen van advertenties. Om privacy te waarborgen, geven we consumenten duidelijke, zinvolle keuzes rond hun gegevens. Alles met inachtneming van twee regels: dat Google nooit persoonlijke informatie aan derden zal verkopen en dat je kunt beslissen hoe je informatie wordt gebruikt.

Techbedrijven in twee kampen

Grote techbedrijven lijken steeds vaker in twee kampen verdeeld. Apple zit in het eerste kamp en zegt dat er alleen sprake is van privacy als er zo min mogelijk data verzamel wordt. Google (en Facebook) vinden dat gebruikers ook recht hebben op privacy, maar zien de uitwerking anders. Volgens Pichai “moeten de meest intieme zaken en details tussen de gebruiker en Google blijven”. Het is dus geen probleem dat data verzameld wordt, maar deze moet wel vertrouwelijk behandeld worden. Een realistische visie of slap excuus?

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    richdam

    Gelukkig hebben we allemaal een keuze. Helaas dat de verantwoordelijkheid bij bedrijven wordt gelegd ipv de gebruiker.
    Mensen lezen niets meer en klikken overal op ja of nemen geen tijd meer voor de juiste instellingen.
    Bedrijven geven op elkaar af en gebruiken privacy voor sales. De een met verkoop van de data de ander zoals Pichai aangeeft als product.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Eh, tuurlijk Google. Ergens een stikker opplakken met privacy ís niet privacy. Google weet nog steeds veel te veel van je en (mis|ge)buiken dat ook.

  • Profielfoto
    xaddict

    Ze “verkopen nooit je data aan derden”, maar ik kan een AdWord account aanmaken en dan betalen om mijn ad te tonen aan 30+ jarige developers in de regio Sittard die onlangs een kind hebben gekregen…

    Of bedoelt Google dat zolang ze niet de ruwe data verkopen i.p.v. het mechanisme dat ze erop gebouwd hebben ze zich aan hun eigen uitspraak houden, want dan is het begrip wel héél rekbaar.

  • Profielfoto
    Antonino

    Ik gebruik Google ook niet meer als zoekmachine, ik gebruik DuckDuckGo. Op mijn Mac gebruik ik altijd Safari, alleen nu nog een private browser voor mijn pc vinden. Dan kan ik (eindelijk!!!) weg van Google Chrome. En Google’s incognitomodus is ook een leugen.

  • Profielfoto
    edbdgsk

    Antonino op 9 mei 2019 13:06
    Ik gebruik Google ook niet meer als zoekmachine, ik gebruik DuckDuckGo. Op mijn Mac gebruik ik altijd Safari, alleen nu nog een private browser voor mijn pc vinden. Dan kan ik (eindelijk!!!) weg van Google Chrome. En Google’s incognitomodus is ook een leugen.

    Google gebruik ik ook niet meer, ik heb nu startpage.com die is nog veiliger.

  • Profielfoto
    arno1975

    Mooi gesproken van deze man. Zo kunnen ze natuurlijk bij het volgende privacy schandaal zeggen dat ze óf van niets wisten óf dat het een bug was óf een technische fout was.

     

  • Profielfoto
    Night

    Antonino op 9 mei 2019 13:06

    Ik gebruik Google ook niet meer als zoekmachine, ik gebruik DuckDuckGo. Op mijn Mac gebruik ik altijd Safari, alleen nu nog een private browser voor mijn pc vinden. Dan kan ik (eindelijk!!!) weg van Google Chrome. En Google’s incognitomodus is ook een leugen.

    Kijk anders eens naar Brave Browser.

  • Profielfoto
    farl4web

    Ik gebruik al maanden (bijna) geen Google meer. Duckduckgo, Brave Browser en VPN (op een Mac). 🥳

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Die Pichai draait het helemaal om. Dankzij bedrijven zoals Google en Facebook moet ik inderdaad flink betalen voor mijn privacy, zij zijn immers met hun trackers alom vertegenwoordigd op het Internet. Ik had in mijn browser do not track aan en daar trok niemand zich iets van aan. Zit je niet bij Facebook of Google, dan nog wordt je gevolgd door die bedrijven.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    xaddict op 9 mei 2019 13:02
    Ze “verkopen nooit je data aan derden”, maar ik kan een AdWord account aanmaken en dan betalen om mijn ad te tonen aan 30+ jarige developers in de regio Sittard die onlangs een kind hebben gekregen…

    Of bedoelt Google dat zolang ze niet de ruwe data verkopen i.p.v. het mechanisme dat ze erop gebouwd hebben ze zich aan hun eigen uitspraak houden, want dan is het begrip wel héél rekbaar.

    Dat betekent toch niet dat ze je gegevens verkopen? Dat betekent dat ze advertentieruimte verkopen voor 30+ developers in de regio Sittard die onlangs een kind hebben gekregen.

    Als ze jouw gegevens zouden verkopen zouden ze een waardevolle asset van de hand doen. Dat is niet alleen onethisch maar ook zakelijk gezien heel dom, dus dat doen ze echt niet.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    iAmRenzo op 9 mei 2019 12:25
    Eh, tuurlijk Google. Ergens een stikker opplakken met privacy ís niet privacy. Google weet nog steeds veel te veel van je en (mis|ge)buiken dat ook.

    Gelukkig is Google goede stappen aan het nemen door de gebruiker steeds meer controle te geven. Ik zie ook liever een wereld waarin producten die je privacy waarborgen niet een rib uit je lijf kosten zoals bij Apple, zodat iedereen controle heeft over z’n eigen data ipv alleen de happy few.

     

    De stappen die Google neemt juich ik daarom van harte toe, en jouw cynisme vind ik daarom ook wat misplaatst.

  • Profielfoto
    polansky

    Of je nu wel of geen Google gebruikt, en of je nu wel of geen Facebook gebruikt. De cookies om je te tracken worden toch wel geplaatst.

    Dus diegenen die Google niet meer zeggen te bezoeken vanwege hun privacy, doen dat uiteindelijk enkel om een gevoel van schijnveiligheid om zich heen te creeeren. Hetzelfde voor het niet gebruiken van FB. Die FB pixel wordt toch geplaatst en gekoppeld aan je IP adres of je dat nu wilt of niet.

  • Profielfoto
    Ruurd

    Kletspraatjes zijn goedkoop. Principes zijn duur.

  • Profielfoto
    Antonino

    @Night is ‘ie in het Nederlands?