Noah Korevaar
Noah Korevaar Nieuws 1 mei 2019

Facebook toont drastisch redesign en grote veranderingen

Kijk nog maar even goed naar Facebook, want het design dat je al jaren gewend bent gaat compleet veranderen. ‘S werelds grootste sociale netwerk krijgt een fris redesign!

Facebook redesign

Dat geldt zowel voor de site als de mobiels apps, zo heeft Facebook gisteravond tijdens zijn jaarlijkse F8 event onthuld. Het design wordt in de loop van de komende maanden uitgerold.

CEO Mark Zuckerberg gaf de aanwezige journalisten alvast een uitgebreid voorproefje. We zien een minimalistisch en witter uiterlijk, met meer witruimte en minder afleiding.

Het zeer aanwezige en tevens kenmerkende donkerblauwe is geschrapt. In plaats daarvan is de balk aan de bovenkant nu wit, met lichtgrijze icoontjes. Daardoor oogt het geheel een stuk rustiger.

Middels de knoppen in die balk kun je snel naar je News Feed, Messenger, notificaties, Watch, Marketplace en je groepen.

Ook het logo van het sociale netwerk gaat veranderen. Het was altijd een ‘f’ in een blauw of wit vierkant, maar nu is het een blauwe cirkel die tevens een stuk lichter is.

Einde van de News feed

Stories spelen ook een centralere rol. Waar ze eerst verstopt waren in de zijbalk in de vorm van cirkels, komen ze nu in het midden te staan in een rechthoekige vorm.

Het blijft echter niet bij een frisse nieuwe look, want de focus van het platform verschuift ook. Techjournalisten noemen het al het einde van het tijdperk van de News feed.

Facebook verschuift de focus naar groepen en events, die een prominentere rol gaan spelen in wat gebruikers voorgeschoteld gaan krijgen. Zowel op de site als in de app. De News feed bestaat nog wel, maar is niet meer het eerste wat gebruikers te zien krijgen.

Reageer op artikel:
Facebook toont drastisch redesign en grote veranderingen
Sluiten