Apple’s nieuwe kwartaalcijfers vertellen een dubbel verhaal

Door: Noah Korevaar - 3 reacties
Apple Frankrijk logo 16x9

Je kunt erover twisten of iPhones te duur zijn of niet, of Apple nog innovatief is, maar de cijfers die Apple gisteravond presenteerde voor het tweede kwartaal van 2019 spreken boekdelen.

Omzet van de iPhone valt opnieuw tegen

Het was opnieuw een zwakke periode voor de iPhone. Apple rapporteerde een kwartaalomzet van 58 miljard dollar, een daling van vijf procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De iPhone is verantwoordelijk voor 31 miljard dollar. In 2018 nog voor 37.5 miljard dollar. Een flinke daling (17 procent), die in lijn ligt met de tegenvallende verkoopcijfers waar analisten eerder al op wezen. Het zijn nog steeds cijfers waar elke concurrent van zal watertanden, maar de stijgende explosieve lijn die we al jaren van de iPhone gewend zijn, is verdwenen.

Andere Apple gadgets deden het beter. De verkopen van de iPad stegen van 4 miljard dollar in Q2 2018 naar 4.8 miljard dollar in Q2 2019. De divisie rondom wearables, home en accessoires groeide van 3.9 miljard dollar naar 5.1 miljard dollar.

Focus op services werpt vruchten af

De grote ster is, zoals verwacht, services. Apple zet grote stappen in zijn transitie van hardwareboer naar aanbieder van diensten. Dat zagen we eerder dit jaar al met de aankondiging van Apple TV+ en Apple Arcade. Die strategie werpt zijn vruchten af, temidden van een markt waarin de verkoop van hardware terugloopt.

De services-divisie van het bedrijf leverde in Q2 2019 11.5 miljard dollar op. Daarmee zie je nu al hoe Apple’s focus op services de teruglopende verkopen van de iPhone kan compenseren.

Over het algemeen heeft het bedrijf een sterk kwartaal achter de rug. De resultaten zitten aan de bovenkant van Apple’s eigen voorspellingen en targets, na het tegenvallende eerste kwartaal.

Helaas meldt de techgigant niet langer meer exacte verkoopcijfers voor de iPhone. Voor Q1 meldde het bedrijf enkel dat er wereldwijd 900 miljoen actieve iPhones zijn. Dit keer pakt de techgigant het nog globaler aan, door te melden dat de install base voor Apple’s gadgets 1.4 miljard apparaten bedraagt. Dan hebben we het naast iPhones dus ook over Macs, iPads en andere producten.

Daarmee benadrukt Apple hoe groot de potentie en dus het draagvlak voor zijn diensten is. En dat zie je in de kwartaalcijfers terug: een derde van Apple’s netto winst is afkomstig van abonnementen.

Reacties

3 reacties