‘Apple wilde Tesla voor 27,4 miljard dollar kopen’

Door: Night - 7 reacties
Apple-Tesla

Apple zou in 2013 hebben geprobeerd om Tesla te kopen. Dat zegt analist Craig Irwin in een interview met CNBC. De analist zegt dat hij verschillende betrouwbare bronnen heeft die deze informatie bevestigen. Irwin weet niet of er contracten geformaliseerd zijn, maar zegt dat Apple bereid was om 240 dollar per aandeel te betalen. Dat komt neer op 27,4 miljard voor het hele bedrijf.

Het aandeel van Tesla is sinds het begin van het jaar sterk gedaald en verloor meer dan 40% van zijn waarde in vijf maanden. De analist zegt dat Apple nog steeds geïnteresseerd zou kunnen zijn in het kopen van Tesla. Op dit moment zijn aandelen 204 dollar per stuk. Het zou nu dus een koopje zijn.

Ontmoeting tussen CEO Apple en Tesla

Op dit moment is er nauwelijks enig hard bewijs van de overnameplannen. Adrian Perica, de man die bij Apple over fusies en overnames gaat, heeft wel meermaals met Tesla-CEO Elon Musk gesproken, maar hoe serieus die gesprekken waren blijft onduidelijk. Tim Cook zou op een zeker moment zijn aangeschoven, maar ook dat zegt niet alles.

Elon Musk Tesla
Tesla-oprichter Elon Musk in een Model S – Klik/tap voor groter.

Project Titan nog steeds springlevend

In het interview claimt Irwin verder dat Apple nog steeds hard werkt aan zijn project voor autonome voertuigen. Intern heet dit ‘Project Titan’ en er waren onlangs berichten over een grote ontslagronde. Volgens de analist is het project echter springlevend. Naast het ontwikkelen van software voor autonome voertuigen, zou Apple ook bezig zijn met de ontwikkeling van geavanceerde batterijtechnologie voor gebruik in zelfrijdende auto’s.

Dat Apple aan software voor zelfrijdende auto’s werkt is geen geheim meer. Apple voert actief tests met wagens van het merk Lexus uit om camerasystemen en software te testen. Volgens actuele geruchten is ook Volkswagen verbonden aan Project Titan. Een project genaamd PAIL (een contaminatie van Palo Alto en Infinite Loop) omvat gemodificeerde T6 Transporter-busjes die gebruikt worden om medewerkers tussen Apple-kantoren te pendelen. Allemaal hoog experimenteel dus. Als Tesla gekocht was stonden de zaken er ongetwijfeld anders voor. (Zie ook: ➔ Elon Musk kwakkelt: “Apple kan Tesla redden”)

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    polansky

    Dat zou met de kennis van nu een dure aankoop geweest zijn…

    Dat kun je dus helemaal niet zo zeggen.
    Allereerst waren er dan ongetwijfeld ook andere managementbeslissingen genomen. Daarnaast moet Apple nu letterlijk het wiel opnieuw uitvinden hoe ze een auto moeten bouwen. Alsof die kennis opbouwen niets kost. We weten niet hoeveel geld Apple in dit project heeft gepompt. Ten derde had Apple dan nu een product gehad dat daadwerkelijk geleverd kon worden en niet een auto op papier waarvan het eerste onderdeel nog moet worden gebouwd.

    Met de kennis van nu staan de beste stuurlui aan wal.
    Achteraf lullen is altijd makkelijk. De ‘thuiscoach’ weet het ook altijd beter dan de trainer op het veld. Ook al zijn er thuis op de bank 10.000en meningen.

  • Profielfoto
    polansky

    Overigens er staan nog wel wat andere merken te popelen om een financiele injectie zoals ‘Polestar’ het neefje van Volvo, of de ‘Lightyear’ van Nederlandse bodem. Beide auto’s zijn overigens ook nog eens slimmer en zuiniger dan Tesla.

  • Profielfoto
    demandiebakt

    Vind het moeilijk te voorspellen waar deze industrie heengaat,

    Ik zou zelf juist denken dat we naar veel simpelere en meer sobere auto’s moeten. Als auto’s zelfrijzend worden en elektrisch heb je onwijs veel minder hardware nodig voor productie. Tesla en Apple zijn bedrijven die zich op het kleine laagje super rijken focussen, vermoed dat er een veel grotere markt is voor de laag die daar net onder zit, wellicht heb ik het mis en richt Apple zich daar juist op.. dat zou een slimme zet zijn vermoed ik…  electrische auto’s van rond de ton zijn er al genoeg.. overigens bijna allemaal niet het voorbeeld van zuinig met die electriciteit omgaan.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    demandiebakt op 22 mei 2019 11:51
    Vind het moeilijk te voorspellen waar deze industrie heengaat,

    Ik zou zelf juist denken dat we naar veel simpelere en meer sobere auto’s moeten. Als auto’s zelfrijzend worden en elektrisch heb je onwijs veel minder hardware nodig voor productie. Tesla en Apple zijn bedrijven die zich op het kleine laagje super rijken focussen, vermoed dat er een veel grotere markt is voor de laag die daar net onder zit, wellicht heb ik het mis en richt Apple zich daar juist op.. dat zou een slimme zet zijn vermoed ik…  electrische auto’s van rond de ton zijn er al genoeg.. overigens bijna allemaal niet het voorbeeld van zuinig met die electriciteit omgaan.

    Alle innovaties gaan eerst via de rijken; de centrale portiervergrendeling zat in de jaren ’80 eerst alle in de duurdere modellen en kwam later pas in steeds goedkopere modellen.

    Daarnaast mag je je afvragen of er nog een reden is om een dergelijke auto te kopen. Als zo’n auto, na een druk op een telefoon, binnen 10 minuten komt voorrijden heb ik weinig meer behoefte aan het bezit van zo’n auto. Dan neem ik ‘m wel af als dienst.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    polansky op 22 mei 2019 10:17

    Dat zou met de kennis van nu een dure aankoop geweest zijn…

    Dat kun je dus helemaal niet zo zeggen.
    Allereerst waren er dan ongetwijfeld ook andere managementbeslissingen genomen. Daarnaast moet Apple nu letterlijk het wiel opnieuw uitvinden hoe ze een auto moeten bouwen. Alsof die kennis opbouwen niets kost. We weten niet hoeveel geld Apple in dit project heeft gepompt. Ten derde had Apple dan nu een product gehad dat daadwerkelijk geleverd kon worden en niet een auto op papier waarvan het eerste onderdeel nog moet worden gebouwd.

    Met de kennis van nu staan de beste stuurlui aan wal.
    Achteraf lullen is altijd makkelijk. De ‘thuiscoach’ weet het ook altijd beter dan de trainer op het veld. Ook al zijn er thuis op de bank 10.000en meningen.

    Eens, dan was Cook de baas van Musk geweest en had die laatste misschien wel minder gekke dingen gedaan. Of was Musk misschien al wel uitgestapt.

  • Profielfoto
    demandiebakt

    @ /dev/enschede

    Dat lijkt me helemaal een droom die uitkomt, gewoon appje en je vervoer komt voorrijden:)

    Ik vind deelnemen aan het verkeer dat bestuurd word door mensen in de spits echt geen pretje, dus dat zou super zijn!

    gelukkig forens ik maar 6 keer naar mijn werk op een jaar via de auto:)

  • Profielfoto
    polansky

    Elektrisch in combinatie met waterstof lijkt overigens nog de meeste toekomst te hebben. De afvalberg aan accus noemen we groene energie, maar uiteindelijk mega vervuilend en schadelijk voor onze natuur.

    Bovendien zijn accu’s lomp, zwaar en behouden ze slecht hun energie, vooral als het wat kouder is. Met waterstof kun je veel meer energie kwijt in een kleiner tankje, net als gas. Van dat waterstof kun je vervolgens ook weer stroom maken. Je hebt niet van die enorme accupacks nodig, een auto is binnen no time weer volgetankt en het is stukken lichter in een auto in te bouwen.

    Het nadeel is dat deze technologie duurder is om te ontwikkelen en daardoor minder aandacht krijgt.

    En zoals gezegd onze mobiliteit is aan het veranderen.
    Met name onder jongeren is autobezit veel minder een prioriteit of een middel om je sociale status aan te tonen.

    Ik voorzie dan ook eerder gezamenlijk bezit. Waarbij een auto eigenlijk niet van jou is, maar dat je een aandeel betaald in het kunnen gebruiken van een auto.

    Je belt een nummer en hij komt binnen 10 minuten voorrijden.
    Je stapt in en hij brengt je autonoom naar je bestemming.
    Als je uitgestapt bent rijdt de auto door naar zijn volgende klant.

    Dan heb je ook geen honderden parkeerterreinen meer nodig waar duizenden auto’s tussen 08.00 en 19.00 geparkeerd staan. Met minder auto’s kun je dan veel efficienter je vervoer regelen.

    Zoiets zou wel een klap zijn voor de auto industrie, want die gaan nog steeds uit van eigen bezit. Wat in feite hartstikke zonde is als je kijkt naar hoeveel procent van de tijd je een auto daadwerkelijk gebruikt.