Apple leest Google de les: “privacy moet fundamenteel zijn”

Door: Raymon Mens - 4 reacties

Enkele weken geleden haalde Google-CEO Sundar Pichai uit naar Apple. Volgens de topman van de zoekgigant moet iedereen privacy hebben, niet alleen mensen die dure producten kopen. Apple’s softwareman Craig Federighi reageert nu op deze aantijging.

Federighi zegt dat Apple zijn producten wil verkopen aan “iedereen die we maar kunnen”. Daarnaast voegt hij eraan toe dat de producten van het bedrijf “zeker niet alleen een luxe” zijn. Google overspeelt zijn hand volgens Federighi.

Privacy moet fundamenteel in bedrijf zitten

Federighi deed de uitspraken in een interview met The Independent. Hij benadrukte dat privacy een fundamenteel onderdeel van de bedrijfsvoering moet zijn. “Het is niet iets dat je in een paar maanden en met een paar blogposts regelt”, zei Apple’s software-topman.

Hij doelt daarmee indirect op Google, dat de afgelopen tijd bezig is te benadrukken dat het ook veel waarde aan privacy hecht, maar bekend staat om het opbouwen van profielen van gebruikers en veelvuldige tracking via advertentie┬şnetwerk DoubleClick, waar de zoekgigant eigenaar van is.

Craig Federighi Apple privacy
Klik/tap voor groter.

Apple, China en bescherming persoonsgegevens

In het interview ging Federighi ook in op twee andere kritieken in die Apple vaak krijgt. De eerste is dat het de iCloud-gegevens van Chinese gebruikers in China zelf opslaat. Zo kan de regering zijn burgers alsnog bespioneren. Federighi zegt echter dat “alle technieken voor gegevensminimalisering en versleuteling” die Apple heeft ervoor zorgen dat er niet veel te halen is. En dat iedereen die wel toegang krijgt, niet veel met die informatie kan doen.

Een ander kritiekpunt is dat Apple’s kunstmatige intelligentie en algoritmen het vaak niet halen bij die van Google. De oorzaak is volgens critici simpel: Google kan zijn AI op een berg data van gebruikers trainen, terwijl Apple die data niet gebruikt. Ook daar is Federighi het niet mee eens. “Je kunt publiek beschikbare foto’s gebruiken om een algoritme te trainen. En voor spraakherkenning gebruiken we bijvoorbeeld podcasts. Die zijn publiek beschikbaar. We hoeven daar geen persoonlijke gesprekken van onze gebruikers voor in te zetten.”

Het verzamelen van grote hoeveelheden data om diensten beter te maken, is volgens de Apple-chef niet meer dan “valse ruilhandel”. Extra functies bouwen zonder gebruikersgegevens te verzamelen “is soms extra werk”, zegt hij. “Maar dat is het waard”.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    xaddict

    Die laatste vind ik raar. Ik ben compleet pro-privacy, maar er staat eigenlijk:

    We hebben genoeg data om onze AI te verbeteren. Het is gewoon van zichzelf slecht.

  • Profielfoto
    gipsman

    Dit zal voorlopig een issue blijven. Het verdienmodel van Google (en deels Amazon, straks facebook) is verzameling van klantengegevens. Apple verkoopt vooral hardware. De AI van Google werkt daardoor uiteraard beter, Apple hinkt achterop. Maar wat willen wij? Een slim of een minder slim speakertje, waarbij het slimme  speakertje ons misschien te slim af is.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Gelukkig is er niks aan de hand: Google zegt dat ze de data niet verkopen, dus is de privacy gewaarborgd. Facebook zegt dat ze privacy waarborgen door facebook meer rond intieme groepen te focussen.

    Half de wereld trapt er in en blijft maar data delen met bedrijven als Google en Facebook. Maar hun ‘oplossingen’ zijn niet wat de rest bedoelt met privacy.

  • Profielfoto
    JohnDillinger

    @iAmRenzo: maar je vertrouwt Apple wel blind? Heb je wel eens bedacht op wat voor berg data Apple zit. Ze kunnen misschien minder complete profielen van je opbouwen, maar profileren kunnen ze je. Ik vind Apple bovendien niet echt heel transparant in de data die ze van je hebben en de manier waarop ze daarmee omgaan. Uiteindelijk draait het om vertrouwen, linksom of rechtsom. Apple is ook gewoon big tech, not a saint.