WhatsApp Business nu ook op iPhone te gebruiken

Door: Raymon Mens - 1 reactie

Na meer dan een jaar wachten is WhatsApp Business nu ook op de iPhone beschikbaar. Dat heeft de chatdienst vandaag aangekondigd. De zakelijke versie van WhatsApp voor bedrijven en clubs was al sinds begin 2018 op Android te gebruiken.

Eerder werd is de uitrol in Duitsland, Brazilië, Indonesië, India, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten gestart. Daar was de app al enkele dagen in de App Store te vinden. Nu is WhatsApp Business ook in de Nederlandse App Store te vinden.

Automatisch antwoorden en vast nummer

WhatsApp Business is speciaal gemaakt voor eigenaren van een klein bedrijf. Het is geen oplossing voor klantcontact met talloze medewerkers, maar een extra app op de telefoon van de eigenaar of een van de medewerkers. Je kunt de app namelijk maar op één telefoon tegelijk gebruiken.

De zakelijke variant van de populaire chat-app heeft een aantal extra functies. Zo is het mogelijk om een vast in plaats van een mobiel nummer te koppelen. Het is echter niet mogelijk om één nummer voor de privé- en zakelijke variant van WhatsApp te gebruiken. Als je al een nummer voor zakelijk contact gebruikte, is het mogelijk om alle gesprekken en contacten te migreren. Dit mag overigens ook een vast nummer zijn.

WhatsApp Business iPhone 001
Klik/tap voor groter.

WhatsApp Business voor voor kleine bedrijven

Zakelijke gebruikers hebben verder de beschikking over een uitgebreid profiel met onder andere openingstijden en een korte bedrijfsintroductie. Standaard antwoorden en een afwezigheidsbericht behoren ook tot de mogelijkheden. WhatsApp Business kan binnenkort naast de gewone variant van WhatsApp op een iPhone geïnstalleerd worden.

Een oplossing voor grote bedrijven heeft WhatsApp nog niet. De Business-app kan nog steeds maar op één toestel gebruikt worden en is voor een afdeling met meerdere werknemers dus onpraktisch. De kleine ondernemer staat vooralsnog centraal en het is niet duidelijk of er een grootschalige versie van WhatsApp komt. Binnenkort volgt mogelijk wel ondersteuning voor betalen. (Zie ook → Betalen via WhatsApp mogelijk snel naar Nederland)

Reacties

1 reactie
  • Profielfoto
    bechris60

    Jawel er is wel een oplossing boor grote bedrijven. Het is gewoon mogelijk om via de API whatsapp te verwerken in eigen software. Dus ook met echt automatische antwoorden, db querys en meerdere medewerkers. Kijk maar naar hoe KLM het doet.