Spotify draait ondanks grote mijlpaal nog steeds verlies

Door: Mark Hofman - 3 reacties
spotify

Spotify heeft vandaag de eerste financiële cijfers van 2019 gedeeld. Waar de populaire streamingdienst ten opzichte van vorig jaar gigantische stappen heeft gezet, en een immense mijlpaal behaalt, maakt het nog steeds alles behalve winst. 

Spotify maakt ondanks mijlpaal alsnog geen winst

Door het delen van de eerste financiële cijfers van 2019 laat Spotify zien dat het goede zaken heeft gedaan. De streamingdienst heeft een grote mijlpaal behaald en beschikt op dit moment over 100 miljoen betalende gebruikers. Een aanzienlijke groei ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, waar de dienst nog over zo’n 75 miljoen betalende abonnees beschikte. Maar of dit voor winst zorgt is een tweede.

Waar diensten als Apple Music en YouTube Music alles op alles zetten om te groeien, weet Spotify zo’n 25 miljoen nieuwe gebruikers te binden in een jaar tijd. Dit heeft voor een klein deel (2 miljoen gebruikers) te maken met de lancering in India. Maar ondanks al deze positieve berichten hangt er nog steeds geen winst in de lucht. Sterker nog: het platform draait verlies. Volgens het rapport gaat het om zo’n 142 miljoen euro, ondanks het feit dat de omzet vanuit advertenties met zo’n 24% gestegen is. Dat percentage zal in de toekomst alleen maar groter worden, gezien het feit dat Spotify sinds oktober vorig jaar flink investeert in podcasts.

En dat is dan ook een markt waar Spotify zich op dit moment hard voor maakt. Het haalde grote bedrijven als Fimlet, Anchor en Parcast binnen. Dit deed het zodat het bedrijf overall het grootste en beste audio platform ter wereld kan worden. Iets wat volgens Spotify voor de rest van het jaar ook flink wat geld binnen gaat brengen.

Spotify

Spotify zelf ziet de toekomst, vooral qua actieve gebruikers, rooskleurig. In het rapport wordt duidelijk dat de streamingdienst aan het einde van Q2 2019 tussen de 222 en 228 miljoen actieve gebruikers per maand moet hebben. Het aantal premium accounts moet dan ergens tussen de 107 en 110 miljoen liggen.

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    HHi Mac

    “Waar diensten als Apple Music en YouTube Music alles op alles zetten om te groeien”

    Auteur Mark, waar haal je die journalistieke wijsheid vandaan?

  • Profielfoto
    KeKo

    Economisch nieuws mag wel gepaard gaan met wat meer cijfers. Bijv.: Wat was de omzet? Is de overhead ook gegroeid? Hoe groot waren de kosten om de bedrijven binnen te halen? Worden die kosten eenmalig of verdeeld over meerdere kwartalen/jaren binnengehaald?

  • Profielfoto
    dafo

    Ik kan mij voorstellen dat de onstuimige groei van dit soort diensten enorme investeringen vergt in bijvoorbeeld capaciteit en netwerk verkeer, en dan is het niet vreemd dat ze nog verlies draaien.