Teardown Samsung Galaxy Fold legt ontwerpfouten bloot

Door: Raymon Mens - 30 reacties

De lancering van ’s werelds eerste opvouwbare telefoon ontvouwt zich tot PR-nachtmerrie. Samsung was genoodzaakt om de verkoopstart van de Galaxy Fold uit te stellen nadat de eerste exemplaren binnen 48 uur stuk gingen. Domme pech? Absoluut niet, stelt iFixit vandaag.

De website die zich specialiseert in teardowns en reparaties van apparaten schrijft dat er meerdere ontwerpfouten in het toestel zitten. De Samsung Galaxy Fold is volgens iFixit op een aantal plaatsen gewoon ‘onacceptabel fragiel’.

Ontwerpenfouten Samsung Galaxy Fold

De eerste zwakheid zit ‘m in het scharnier. Het scherm is niet helemaal bedekt en er zit een kleine opening op het punt waar de vouw zit. Hier kan gemakkelijk vuil binnendringen en schade aan het scherm veroorzaken. Zeker bij het in- en uitklappen van het toestel. Dit lijkt in de praktijk meteen problemen te veroorzaken. Een reviewer van The Verge had bijvoorbeeld last van bobbeltjes onder het scherm die uiteindelijk fataal werden. We weten nu hoe die binnen zijn gedrongen.

Samsung Galaxy Fold tear 001
Klik/tap voor groter.

Een andere zwakheid is de plastic rand rondom het scherm. Die bestaat uit meerdere delen en is veel te makkelijk los te maken. De lijm is zo zwak dat dit uit uiteindelijk vanzelf zou kunnen gebeuren. Schade aan het scherm zou dan onvermijdbaar zijn. De verhoging voor de camera’s (bij de notch) is door de fragiele randen bovendien slecht afgesloten. Daardoor kan ook daar vuil naar binnen dringen die weer schade aan het scherm veroorzaakt.

Samsung Galaxy Fold tear 002
Klik/tap voor groter.

Ten slotte lijkt de toplaag die op het scherm zit en die niet verwijderd mag worden wel erg op de folie dat over het scherm van de Samsung Galaxy S10 zit. Voor de goede orde: het folie van de Galaxy S10 mag wel verwijderd worden, maar dat van de Fold niet. Volgens Samsung is het een essentieel onderdeel van het scherm. Verwijderen veroorzaakt defecten. “Waarom zou je deze laag niet tot onder de randen uitbreiden zodat gebruikers ‘m er niet af kunnen pielen?”, vraagt iFixit zich terecht af.

Samsung Galaxy Fold tear 003
Klik/tap voor groter.

Over andere dingen is wel nagedacht

Over het scharniersysteem is wel goed nagedacht. Er komt geen onevenredige druk op het scherm te staan door een slim systeem dat tandwieltjes in het midden gebruikt. De telefoon blijft open door kleine haakjes en blijft juist weer dicht door magneetjes.

De conclusie? Het lijkt erop dat Samsung zo bezig was met het perfectioneren van het scharniersysteem dat het goede bescherming voor het scherm over het hoofd heeft gezien. iFixit concludeert: “Dit ding is net als een vlinder alarmerend kwetsbaar. Hopelijk evolueert het op een dag tot iets dat wel robuust is”. De verkoopstart is door Samsung tot nader order uitgesteld.

Reacties

30 reacties
  • Profielfoto
    Uluru1964

    Plastic speelgoed

  • Profielfoto
    SteveSnobs

    Typisch Samsung. Kijkt iemand hier van op?

  • Profielfoto
    Harley

    SteveSnobs op 24 april 2019 16:49
    Typisch Samsung. Kijkt iemand hier van op?

    Nee, heb een stomme fout begaan door een Qled tv van samsung te kopen

  • Profielfoto
    koen

    Kun je die ook opvouwen?

  • Profielfoto
    queenfan

    De Fold was niet de eersteĀ opvouwbare telefoon, de Royole FlexPai was eerder.

    https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/11/5/18067116/royole-flexpai-flexible-display-foldable-smartphone-tablet-pricing-features-release-date

    Maar goed typisch Samsung, iets uitbrengen wat niet goed uitgetest is en met veel haast is gereleased. Het is wat je zo op youtube ziet een mooi toestel, maar weer niet goed doordacht.

  • Profielfoto
    queenfan

    koen op 24 april 2019 17:16
    Kun je die ook opvouwen?

    Alles kan opgevouwen worden;-)

  • Profielfoto
    iMac Lover

    @steveSnobs je bent zeker de bendings problemen van de iPhone 6 vergeten

    Of de bendings problemen van de nieuwe iPad pro

    Ken je klassiekers:-)

  • Profielfoto
    iKweethetbeter

    @iMac Lover

    De iPhone 6 was veel degelijker dan andere telefoons van gelijke grootte, alleen hij was dunner en groter dan de 5s, dus (per definitie) minder stevig. Dat er gebogen iPhones 6 zijn zegt meer over de gebruikers dan over de telefoon!

  • Profielfoto
    DBIW

    SteveSnobs op 24 april 2019 16:49
    Typisch Samsung. Kijkt iemand hier van op?

    Kijkt iemand nog op van problemen met zo’n beetje ieder nieuw Apple toestel? En die evolueren slechts ipv daadwerkelijk innoveren. Ik noem een bend gate 1, bend gate 2, antenne gate, touchdisease gate, connectivity gate, slowdown gate, keyboard gate…

    IFixit is overigens alles behalve positief over de iPhone Xs waarbij het vervangen van slechts de achterkant van de telefoon meer kost dan menig volledig nieuw toestel.

     

  • Profielfoto
    DBIW

    iKweethetbeter op 24 april 2019 20:16
    @iMac Lover

    De iPhone 6 was veel degelijker dan andere telefoons van gelijke grootte, alleen hij was dunner en groter dan de 5s, dus (per definitie) minder stevig. Dat er gebogen iPhones 6 zijn zegt meer over de gebruikers dan over de telefoon!

    Dat geldt dan ook voor de Fold. Zegt meer over de gebruikers dan over de telefoon

  • Profielfoto
    DBIW

    queenfan op 24 april 2019 17:42
    De Fold was niet de eersteĀ opvouwbare telefoon, de Royole FlexPai was eerder.

    https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/11/5/18067116/royole-flexpai-flexible-display-foldable-smartphone-tablet-pricing-features-release-date

    Maar goed typisch Samsung, iets uitbrengen wat niet goed uitgetest is en met veel haast is gereleased. Het is wat je zo op youtube ziet een mooi toestel, maar weer niet goed doordacht.

    De Flexpai is geen commercieel toestel maar een prototype en lijkt in de verste verte niet op een productie toestel.

  • Profielfoto
    DBIW

    Harley op 24 april 2019 16:59

    SteveSnobs op 24 april 2019 16:49
    Typisch Samsung. Kijkt iemand hier van op?

    Nee, heb een stomme fout begaan door een Qled tv van samsung te kopen

    Mijn Q9FN veegt anders de vloer aan met alle OLEDS die ik heb gehad.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Daar Ben Ik Weer…welkom weer. Je reageert nogal emotioneel joh, raakt het je zo? Je kunt er zoveel bij willen halen wat je wilt maar je merk is gewoon wederom een blunderen. Vooral blijven reageren, had je al te lang gemist.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    DBIW op 24 april 2019 21:06

    queenfan op 24 april 2019 17:42
    De Fold was niet de eersteĀ opvouwbare telefoon, de Royole FlexPai was eerder.

    https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/11/5/18067116/royole-flexpai-flexible-display-foldable-smartphone-tablet-pricing-features-release-date

    Maar goed typisch Samsung, iets uitbrengen wat niet goed uitgetest is en met veel haast is gereleased. Het is wat je zo op youtube ziet een mooi toestel, maar weer niet goed doordacht.

    De Flexpai is geen commercieel toestel maar een prototype en lijkt in de verste verte niet op een productie toestel.

    Het blijkt dat de Fold ook slechts een productietoestel is, wat is je punt nu?

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Harley op 24 april 2019 16:59

    SteveSnobs op 24 april 2019 16:49
    Typisch Samsung. Kijkt iemand hier van op?

    Nee, heb een stomme fout begaan door een Qled tv van samsung te kopen

    Ze maken anders top-TV’s hoor.

  • Profielfoto
    Rene van den Abeelen

    iMac Lover op 24 april 2019 18:23
    @steveSnobs je bent zeker de bendings problemen van de iPhone 6 vergeten

    Of de bendings problemen van de nieuwe iPad pro

    Ken je klassiekers:-)

    Dat is iets totaal anders. Hier gaat het om een apparaat dat bedoeld is om te kunnen dubbelklappen. Die functie heeft consequenties die eisen stellen en daar zijn blijkbaar geen passende maatregelen voor genomen.

    Dat een iPhone, die de grote meerderheid van het publiek om onduidelijke redenen alsmaar dunner wil hebben, buigt als je zo dom bent er niet gewoon fatsoenlijk mee om te gaan, zoals je zou verwachten bij dure elektronica, heeft dus niets met een ontwerpfout te maken. En ze bleven nog werken ook. Da’s iets anders dan binnen 48 uur kapot zijn.

  • Profielfoto
    queenfan

    DBIW op 24 april 2019 21:06

    queenfan op 24 april 2019 17:42
    De Fold was niet de eersteĀ opvouwbare telefoon, de Royole FlexPai was eerder.

    https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/11/5/18067116/royole-flexpai-flexible-display-foldable-smartphone-tablet-pricing-features-release-date

    Maar goed typisch Samsung, iets uitbrengen wat niet goed uitgetest is en met veel haast is gereleased. Het is wat je zo op youtube ziet een mooi toestel, maar weer niet goed doordacht.

    De Flexpai is geen commercieel toestel maar een prototype en lijkt in de verste verte niet op een productie toestel.

    https://tweakers.net/reviews/6786/royole-flexpai-de-eerste-buigbare-smartphone.html

  • Profielfoto
    goldoni

    Ik begrijp dat het voor een iSheep ook een keer leuk is om de hardware problemen van een ander te lezen. Na al die buigbare toestellen, beloofde opladers, batterij problemen en oude wijn in nieuwe zakken toestellen van Apple

    Volgende keer dan ook graag een uitgebreid verslag van de opvolger van de S10 zodat de kudde ook weer weet waar ze de komende 5 jaar op moeten wachten!

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Beste Fandroid, het op zijn minst opmerkelijk dat Samsung niet leert van zijn fouten en wederom in zijn haast om producten snel op de markt te zetten bepaalde structurele tekortkomingen over het hoofd ziet.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Het bovenstaande moet beginnen met:

    Beste Fandroid, het is op zijn minst opmerkelijk….

  • Profielfoto
    J.F Dekker

    De nieuwste buigbare huawei telefoon lijkt in mijn ogen tot nu toe de beste en beter uitgedachte telefoons van allemaal.

  • Profielfoto
    DBIW

    Ruwepit op 24 april 2019 22:52
    Daar Ben Ik Weerā€¦welkom weer. Je reageert nogal emotioneel joh, raakt het je zo? Je kunt er zoveel bij willen halen wat je wilt maar je merk is gewoon wederom een blunderen. Vooral blijven reageren, had je al te lang gemist.

    Lol, en je zegt dat ik emotioneel reageer…

  • Profielfoto
    DBIW

    J.F Dekker op 25 april 2019 18:26
    De nieuwste buigbare huawei telefoon lijkt in mijn ogen tot nu toe de beste en beter uitgedachte telefoons van allemaal.

    Ook nagedacht dat het scherm aan de buitenkant zit en je het scherm met behoorlijk wat kracht met je duim steeds op het scharnier moet drukken om hem open te vouwen? Als je dacht dat de Fold snel stuk gaat…

  • Profielfoto
    DBIW

    goldoni op 25 april 2019 12:42
    Ik begrijp dat het voor een iSheep ook een keer leuk is om de hardware problemen van een ander te lezen. Na al die buigbare toestellen, beloofde opladers, batterij problemen en oude wijn in nieuwe zakken toestellen van Apple

    Volgende keer dan ook graag een uitgebreid verslag van de opvolger van de S10 zodat de kudde ook weer weet waar ze de komende 5 jaar op moeten wachten!

    Lol, touchƩ

  • Profielfoto
    DBIW

    Rene van den Abeelen op 25 april 2019 11:01

    iMac Lover op 24 april 2019 18:23
    @steveSnobs je bent zeker de bendings problemen van de iPhone 6 vergeten

    Of de bendings problemen van de nieuwe iPad pro

    Ken je klassiekers:-)

    Dat is iets totaal anders. Hier gaat het om een apparaat dat bedoeld is om te kunnen dubbelklappen. Die functie heeft consequenties die eisen stellen en daar zijn blijkbaar geen passende maatregelen voor genomen.

    Dat een iPhone, die de grote meerderheid van het publiek om onduidelijke redenen alsmaar dunner wil hebben, buigt als je zo dom bent er niet gewoon fatsoenlijk mee om te gaan, zoals je zou verwachten bij dure elektronica, heeft dus niets met een ontwerpfout te maken. En ze bleven nog werken ook. Daā€™s iets anders dan binnen 48 uur kapot zijn.

    En bij de iPhone 6 en recente iPad Pro gaat het om apparaten die bedoeld zijn om recht te zijn en blijven… Wat is je punt?

  • Profielfoto
    DBIW

    queenfan op 25 april 2019 11:41

    DBIW op 24 april 2019 21:06

    queenfan op 24 april 2019 17:42
    De Fold was niet de eersteĀ opvouwbare telefoon, de Royole FlexPai was eerder.

    https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/11/5/18067116/royole-flexpai-flexible-display-foldable-smartphone-tablet-pricing-features-release-date

    Maar goed typisch Samsung, iets uitbrengen wat niet goed uitgetest is en met veel haast is gereleased. Het is wat je zo op youtube ziet een mooi toestel, maar weer niet goed doordacht.

    De Flexpai is geen commercieel toestel maar een prototype en lijkt in de verste verte niet op een productie toestel.

    https://tweakers.net/reviews/6786/royole-flexpai-de-eerste-buigbare-smartphone.html

    Kun je de Flexpai als consument in heel de wereld kopen? Nee. Werkt de software voor daadwerkelijk gebruik? Nee. Daarnaast is de Flexpai is een foldable tablet die niet in je broekzak past en is daarom dus geen foldable smartphone. Last staan de eneome bobbels op het scherm en de slechte kwaliteit van het scherm. (Chinezen in het vervolg toch iets beter hun best doen met het jatten van bedrijfsgeheimen rondom buigbare schermen bij Samsung šŸ˜‚).

     

    Dus nee, de Flexpai is niet de eerste commerciĆ«le buigbare smartphone, wel het eerste getoonde prototype aan de pers. Maar koop je daarvoor? Trouwens, is de eerste zijn nu wel ineens belangrijk? Lees wat andere dingen hier…

     

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Hoe je het wend of keert: Wederom een gigablunder. PUNT

  • Profielfoto
    DBIW

    Ruwepit op 26 april 2019 15:43
    Hoe je het wend of keert: Wederom een gigablunder. PUNT

    Ach, ‘giga blunder’ number 2. Gelukkig niet giga blunder nummer 10, zoals bij Apple

  • Profielfoto
    Ruwepit

    DBIW op 27 april 2019 00:38

    Ruwepit op 26 april 2019 15:43
    Hoe je het wend of keert: Wederom een gigablunder. PUNT

    Ach, ā€˜giga blunderā€™ number 2. Gelukkig niet giga blunder nummer 10, zoals bij Apple

    Dat geeft wederom al aan hoe blind je bent. Als jij niet verder komt dan 2 ben je nog blinder dan diegene waar je hier zo op af geeft.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Blijf vooral blazen, je Foldje heeft daardoor niet minder ontwerpfouten;-)