Machtsmisbruik: Apple onder vuur van Nederlandse ACM

Door: Raymon Mens - 11 reacties
App Store Europa

De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt of Apple misbruik maakt van zijn macht in de App Store. Het bedrijf uit Cupertino ligt al langer onder vuur wegens oneerlijk beleid en een vermeend monopolie. Er zijn klachten van grote ontwikkelaars zoals Spotify en eerder moest het bedrijf al voor het Hooggerechtshof in de VS verscijnen.

De ACM onderzoekt of Apple misbruik maakt van zijn macht in de App Store. De iPhone-maker zou zijn eigen apps oneerlijk bevoordelen en ontwikkelaars dwingen om een alleen Apple’s systeem te accepteren voor in-app-aankopen. Daarbij moet 30 procent van de inkomsten afgedragen worden, de ‘Apple Tax’.

ACM start onderzoek naar misbruik App Store

Of Apple ook echt misbruik maakt van zijn macht in de App Store, moet de komende tijd uit het onderzoek van de ACM blijken. Dan wordt ook gekeken of de Nederlandse wet overtreden wordt. Het onderzoek richt zich overigens niet alleen op de App Store, maar gaat ook andere beperkingen die Apple aan ontwikkelaar oplegt onderzoeken.

Het gaat dan onder andere om toegang tot functies in de iPhone. Het bekendste voorbeeld is NFC. Apple gebruik dit zelf wel voor Apple Pay, maar externe apps mogen de NFC-chip niet gebruiken om een betaaldienst aan te bieden. Op Android zijn die beperkingen niet van toepassing en kunnen banken bijvoorbeeld betaal-apps die met NFC werken aanbieden. Een Nederlands betaalbedrijf heeft hierover bij de ACM geklaagd.

Apple Pay Belgie
Klik/tap voor groter.

Nog geen machtsmisbruik vastgesteld

De waakhond benadrukt dat er nog geen misbruik is vastgesteld, maar dat er wel voldoende aanleiding is om een onderzoek te starten. Er zijn een aantal klachten van Nederlandse ontwikkelaars. Het grootste deel gaat over het verplicht gebruiken van Apple’s betaalmethode bij in-app-aankopen. Apple staat het niet toe om eigen betaalmethodes te implementeren. Daardoor is het verplicht om 30 procent van de inkomsten af te dragen aan de iPhone-maker.

Nederlandse ontwikkelaars zijn niet de enige die klagen. Spotify lanceerde onlangs ook een uitgebreide campagne om Apple’s vermeende machtsmisbruik in Brussel aan de kaak te stellen. Ook het Russische Kaspersky diende onlangs een vergelijkbare klacht in bij de Russische marktwaakhond. (Zie ook → Spotify klaagt Apple in Brussel aan voor oneerlijke concurrentie)

Update: Statement Apple

OMT ontving het onderstaande statement van Apple op donderdagavond. Het bedrijf zegt niets fout te doen en kijkt met vertrouwen uit naar het onderzoek.

We respecteren de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt en hebben vertrouwen dat hun review zal bevestigen dat alle ontwikkelaars gelijke kansen hebben op succes in de App Store. We behandelen elke ontwikkelaar hetzelfde en investeren veel in het creëren van een veilige winkel voor al onze klanten. We zijn trots dat we ontwikkelaars in Nederland hebben geholpen om honderden miljoenen klanten te bereiken in 155 landen en die daarmee bijna €450 miljoen verdienen. En we zijn vereerd om met deze visionaire app ontwikkelaars te werken om hun passies en ideeën naar een wereldwijd publiek te kunnen brengen.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    Christiaan

    Wat een aankondiging “onder de vuur”. Volgens mij is het eerder “in onderzoek”.

  • Profielfoto
    kipsaté

    Nice, kom maar op met die NFC:D

  • Profielfoto
    gipsman

    Mag wel eens. Bv. third party mail apps mogen niet doen wat de native app doet. Ik denk bv aan de logge 2 staps verificatie voordat je zo’n app kan testen ( een serieuze roadblock dus), saven van mail bijlagefoto’s in bulk kan bij mijn weten enkel in de native app, vanuit Safari wordt je meestal doorgestuurd naar de native app om insite te reageren. Je kan de native apps ( die standaard meekomen) niet echt deleten. Allemaal kleine geniepigheden maar doet terugdenken aan de praktijken van Microsoft destijds. Ik heb het over iOS, op de mac is er misschien meer vrijheid.

  • Profielfoto
    edbdgsk

    Christiaan op 11 april 2019 12:05
    Wat een aankondiging “onder de vuur”. Volgens mij is het eerder “in onderzoek”.

    Reken maar dat Apple nu zit te beven als een rietje.

  • Profielfoto
    Imac-rvd

    Tja, een onderzoek zal misschien wel nodig zijn, maar ik ben er happy mee dat Apple strakke eisen aan ontwikkelaars stelt om zo Apple’s eco-systeem veilig te kunnen houden. We lezen allemaal over Android apps die veel vaker schade of erger aanrichten (natuurlijk niet allemaal, maar toch….). Cowboys in de markt voor apps (en voor Apple programma’s) krijgen zo minder kans en dat lijkt mij een goede zaak.

    Ik vind privacy en een stevige controle op wat er in de app-store verschijnt nu eenmaal heel erg belangrijk. Daarom ben ik nooit overgestapt op andere tablets/telefoons.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Dus, als ik het goed begrijp: Als een App € 30,- kost, en Apple vangt daar € 9,- van, is dat normaal. Apple biedt de ontwikkelaar tenslotte een platform/winkel om zijn App aan te bieden. Maar als de ontwikkelaar denkt slim te zijn door de App gratis aan te bieden, en zijn geld te verdienen met in-app aankopen, dan is het ineens misbruik als Apple daar 30% van krijgt…. uh-huh..

  • Profielfoto
    Frans

    Mac Erger Je Niet op 11 april 2019 16:28
    Dus, als ik het goed begrijp: Als een App € 30,- kost, en Apple vangt daar € 9,- van, is dat normaal. Apple biedt de ontwikkelaar tenslotte een platform/winkel om zijn App aan te bieden. Maar als de ontwikkelaar denkt slim te zijn door de App gratis aan te bieden, en zijn geld te verdienen met in-app aankopen, dan is het ineens misbruik als Apple daar 30% van krijgt…. uh-huh..

    Het ligt iets genuanceerder denk ik. Als het gaat om in-app aankopen voor extra app functies, of het verwijderen van reclame, dan heb je gelijk. Maar als het gaat om een abonnement voor content, zoals bijvoorbeeld bij Netflix of Spotify, dan ligt het anders. De ‘Apple tax’ van 30% is dan onredelijk hoog naar mijn idee.

  • Profielfoto
    tuuur

    Met Payconic betaal je door een QR-code te scannen, is handig en omzeil je gelijk het eeuwige gezeur over nfc vrijgeven 😏

  • Profielfoto
    Christiaan

    edbdgsk op 11 april 2019 13:27

    Christiaan op 11 april 2019 12:05
    Wat een aankondiging “onder de vuur”. Volgens mij is het eerder “in onderzoek”.

    Reken maar dat Apple nu zit te beven als een rietje.

    Ongetwijfeld zijn ze druk bezig om te kijken waar ze de fout in zijn gegaan. Lastige is natuurlijk wel dat gaandeweg wetgeving veranderd of dat andere bedrijven een slaatje willen slaan uit het succes van Apple (of andere aanbieders). Kijk naar Spotify. Groot geworden door een platform als Apple en dan als dank hun aanklagen. Toen ze klein waren hebben ze Apple om die reden niet aangeklaagd. Ben wel van mening dat een platform toegankelijk mag zijn voor iedereen, maar een platform mag er ook aan verdienen. Het lijkt er tegenwoordig ook wel op dat de wet bepaald hoe een platform zich moet gedragen en dat vind ik persoonlijk wat vreemd. Iemand kiest specifiek voor een platform en neemt daarbij de voor- en nadelen voor lief.

  • Profielfoto
    dadmi

    Frans op 11 april 2019 21:06

    Mac Erger Je Niet op 11 april 2019 16:28
    Dus, als ik het goed begrijp: Als een App € 30,- kost, en Apple vangt daar € 9,- van, is dat normaal. Apple biedt de ontwikkelaar tenslotte een platform/winkel om zijn App aan te bieden. Maar als de ontwikkelaar denkt slim te zijn door de App gratis aan te bieden, en zijn geld te verdienen met in-app aankopen, dan is het ineens misbruik als Apple daar 30% van krijgt…. uh-huh..

    Het ligt iets genuanceerder denk ik. Als het gaat om in-app aankopen voor extra app functies, of het verwijderen van reclame, dan heb je gelijk. Maar als het gaat om een abonnement voor content, zoals bijvoorbeeld bij Netflix of Spotify, dan ligt het anders. De ‘Apple tax’ van 30% is dan onredelijk hoog naar mijn idee.

    Dat klopt, maar na het 2e jaar is het nog maar 15 procent. Dat is een stuk minder, wat had Spotify verwacht?! Er is een veilig goed werkend platform, maar daar mag Apple geen vergoeding voor vragen? Daar komt ook bij dat er niet alleen abonnementen worden afgesloten in de AppStore, ikzelf had bijvoorbeeld een abonnement via KPN. Daar verdiend Apple dan helemaal niets aan.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Ik gebruik graag Apple producten. Toch is het sluiten van je platform voor draadloos betalen via NFC wel een beetje monopolistisch. Iedereen aan de Applepay. Wil ING of AMRO ook draadloos bankieren? (zonder extra Appletax?) Bouw dan je eigen telefoon. hmmm. Niet goed van Apple.

    Wanneer je zelf muziek streamingsdienst hebt, betaalt die dan ook 30%? Aan wie dan? Wordt dan oneerlijke concurrentie.

    Concurrentie is goed. Hoop op veel aanbieders. En dat Apple dat ook eens stopt met die monopolistische praktijken.