Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 24 april 2019

Hoe Google Maps een dubbele geldmachine is geworden

Een van Google’s populairste apps is nog altijd Google Maps. Hoewel er steeds meer alternatieven zijn, staat de kaarten-app van Google nog steeds op eenzame hoogte. Nu is de zoekgigant van plan om van de kaarten-app een dubbele geldmachine te maken.

Je kunt je op gaan maken voor meer advertenties in Google Maps. De zoekgigant heeft drie interessegebieden geïdentificeerd waarin het meer advertenties wil gaan tonen. Maps wordt echter een dubbele geldmachine, want ontwikkelaars moeten al langer fors aan Google betalen voor het gebruik van kaarten in apps en op websites.

Meer advertenties in Google Maps op komst

Tijdens een conferentie bij zakenbank Goldman Sachs zei Philipp Schindler, die verantwoordelijk is voor de zakelijke leiding van Google Maps, dat er op diverse plaatsen advertenties toegevoegd zullen worden. Google laat navigeren met rust, dat is een te essentieel onderdeel. Andere functies van de kaarten-app hebben echter wel ruimte voor commerciële boodschappen.

De eerste is bij het zoeken naar bezienswaardigheden en activiteiten in de buurt. Lokale bedrijven kunnen adverteren om hun evenement, bezienswaardigheid of activiteiten uit te lichten. Daarnaast komen er advertenties bij het zoeken naar bedrijven in de buurt. Denk aan een kapperszaak of koffieketen. Starbucks adverteert in de VS al volop om mensen naar zijn zaken te lokken.

Ten slotte wil Google inzetten op ‘gepersonaliseerde aanbevelingen’. De Maps-app krijgt bij steeds meer gebruikers een tabblad ‘voor jou’ dat leuke plaatsen in de buurt aan kan raden aan de hand van je interesses. Ook daar komen commerciële aanbevelingen tussen.

Google Maps ads
Klik/tap voor groter.

Ook ontwikkelaars moeten flink betalen

Niet alleen adverteerders betalen voor het bereiken van consumenten via Google Maps. Google wil ook van ontwikkelaars die de kaarten van het bedrijf in hun apps of op websites gebruiken een bijdrage. Zie je de laatste tijd ook zoveel kapotte Maps-embeds op websites? Dat is niet voor niets. Google heeft de prijzen en richtlijnen namelijk flink aangescherpt.

Tot voor kort konden apps en websites per dag gratis 25.000 keer de Google Maps API oproepen om een kaart te tonen. Wie meer wilde, moest 50 cent per 100 extra vertoningen betalen. Een schappelijk bedrag. Dat veranderde eind 2018, want toen werd het aantal gratis embeds drastisch verlaagd naar 28.000 per maand. Een beetje website of app die kaarten gebruikt, zit daar zo aan. De prijs voor 1000 extra API calls werd ook verhoogd van 50 cent naar 7 dollar. Websites en apps die 10.000 keer een kaart tonen, vielen eerst binnen de gratis limiet maar zijn nu bijna 5000 dollar per maand kwijt.

Mag Google dit doen? Absoluut. Het bedrijf heeft jaren geïnvesteerd in het maken van een goede kaartendienst en gaat daar nu aan twee kanten vruchten van plukken. Zitten gebruikers en ontwikkelaars hier echt op te wachten? Waarschijnlijk niet.

Google Maps GELD
Klik/tap voor groter.
Reageer op artikel:
Hoe Google Maps een dubbele geldmachine is geworden
Sluiten