Problemen met Gmail-accounts in macOS Mojave 10.14.4 (+tijdelijke oplossing)

Door: Raymon Mens - 8 reacties

Apple gaf onlangs een nieuwe update voor macOS Mojave vrij. Deze breidt onder andere dark mode uit naar het web, maar er blijkt ook een bugje in te zitten. Diverse gebruikers van Gmail klagen over accounts die zijn gestopt met werken in de standaard Mail-app van macOS Mojave 10.14.4.

De symptomen zijn steeds hetzelfde. Gmail-accounts staan op offline en om opnieuw verbinding te maken, moet Safari geopend worden. Na het inloggen via Safari, verschijnt de melding echter opnieuw. Dit proces komt nooit ten einde.

Gmail-accounts met eigen domein

De problemen lijken vooral voor te komen bij gebruikers die een eigen domeinnaam aan Gmail hebben gekoppeld. Vroeger kon dat met Google Apps voor je eigen domein, maar tegenwoordig is het voorbehouden voor zakelijke gebruikers van G Suite. Ook die ondervinden sinds de laatste macOS-update problemen. Apple heeft nog niet op de problemen gereageerd, maar het regent klachten op onder andere Twitter en het community forum van Apple.

macOS Mojave 10.4.4 gmail
Klik/tap voor groter.

Tijdelijke oplossing voor macOS Mojave 10.14.4

Ben je ook getroffen door dit probleem? Dan is er een tijdelijke oplossing voorhanden. Je dient het Gmail-account in macOS 10.14.4 als ‘regulier’ account toe te voegen. Doe dit als volgt:

  • Ga naar ‘Systeemvoorkeuren’ en vervolgens ‘Internetaccounts’.
  • Klik op het plus-icoon linksonder om een nieuwe account toe te voegen.
  • Kies voor ‘Voeg andere account toe’ en voor ‘Mail-account’.
  • Vul vervolgens je gegevens in. Let op dat je bij zowel ‘E-mailadres’ als ‘Gebruikersnaam’ je volledige e-mailadres invoert.
  • Neem de servers voor inkomende en uitgaande e-mail over uit onderstaand screenshot.
gmail macos mojave 10.14.4 002
Klik/tap voor groter.

Google zal je vervolgens een e-mail sturen (open Gmail in de webinterface) over een ‘minder veilige app’ die toegang tot je account probeert te krijgen. Dit dien je te accepteren, anders lukt inloggen op deze manier niet. Het is nu wachten tot Apple een fix voor dit probleem introduceert. Die komt waarschijnlijk in de volgende macOS-update.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Twee keer smtp.gmail.com ? Benieuwd of dat werkt… iemand al geprobeerd?

  • Profielfoto
    Night

    Het is getest en het werkt kennelijk. Ik sta er ook verbaasd van.

  • Profielfoto
    Matanza

    Inderdaad, verbazing wekend dat het werkt.
    Google maakt echt alles fool proof tegenwoordig.

    Hier de juiste instellingen

    Server voor inkomende berichten (IMAP)
    imap.gmail.com

    SSL vereist: ja

    Poort: 993
    Server voor uitgaande berichten (SMTP)
    smtp.gmail.com

    SSL vereist: ja

    TLS vereist: ja (indien beschikbaar)

    Verificatie vereist: ja

    Poort voor SSL: 465

    Poort voor TLS/STARTTLS: 587
    Volledige naam of weergavenaam
    Je naam
    Accountnaam, gebruikersnaam of e-mailadres
    Je volledige e-mailadres
    Wachtwoord
    Je wachtwoord voor Gmail

     

    https://support.google.com/mail/answer/7126229?hl=nl

  • Profielfoto
    GuZ

    Vandaag werkte het weer; klik op het bliksem icoontje van de offline account in Apple Mail, doorloop eventueel de 2-step verificatie in de Safari Popup en geen infinite loop meer. Het scherm bij Google ziet er iets anders uit en er was geen update voor Apple dus ik denk dat Google wat heeft aangepast.

  • Profielfoto
    frans01

    GuZ op 1 april 2019 18:16
    Vandaag werkte het weer; klik op het bliksem icoontje van de offline account in Apple Mail, doorloop eventueel de 2-step verificatie in de Safari Popup en geen infinite loop meer. Het scherm bij Google ziet er iets anders uit en er was geen update voor Apple dus ik denk dat Google wat heeft aangepast.

    Gelijk geprobeerd, hier gaat het nu ook weer.

    Ik had Spark inmiddels al geïnstalleerd. Laat ik er nog even op, misschien bevalt het wel.

  • Profielfoto
    Sylvester

    Ik heb in tussen nog steeds problemen, het wil niet lukken. Bij één van de twee GMAIL accounts heb ik het kunnen oplossen door op het bliksem icoontje te klikken.

    Bij de ander blijft het probleem. De oplossing zoals hierboven aangegeven (het ingeven onder een standaard mail account) lukt niet, hij blijft vragen naar het paswoord en meldt dat de login fout is.  Als ik in mail een ‘Google’ account probeer aan te maken zoals het hoort, verschijnt weer het gekende probleem : ‘Identiteit niet geaccepteerd’.  Ik geraak er niet uit.

     

  • Profielfoto
    iTim

    Sylvester op 2 mei 2019 21:48
    Ik heb in tussen nog steeds problemen, het wil niet lukken. Bij één van de twee GMAIL accounts heb ik het kunnen oplossen door op het bliksem icoontje te klikken.

    Bij de ander blijft het probleem. De oplossing zoals hierboven aangegeven (het ingeven onder een standaard mail account) lukt niet, hij blijft vragen naar het paswoord en meldt dat de login fout is.  Als ik in mail een ‘Google’ account probeer aan te maken zoals het hoort, verschijnt weer het gekende probleem : ‘Identiteit niet geaccepteerd’.  Ik geraak er niet uit.

     

    Hier idem, oplossing geprobeerd echter ook niet geaccepteerd. Probleem blijft. Hopelijk komt er snel een oplossing, ofwel door Apple, ofwel door Google. Best irritant momenteel.

  • Profielfoto
    Sylvester

    Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft. Ik kan dat Gmail account ook niet meer installeren op mijn iPhone.