Apple waarschuwt extra voor abonnementen in apps

Door: Raymon Mens - 6 reacties

Waar het kopen van een app voorheen heel normaal was, bieden nu steeds meer apps een abonnement aan. Je moet maandelijks of jaarlijks een bedrag betalen om alle functies van een app te kunnen gebruiken. Een goed business model voor ontwikkelaars, maar voor gebruikers misschien een klein beetje verwarrend.

Daarom heeft Apple nu een extra stap toegevoegd bij het aangaan van een abonnement. Nadat je je aankoop met Face ID of Touch ID hebt bevestigd, krijg je nu ook een extra waarschuwingsscherm. Daarin moet je het abonnement definitief bevestigen en wordt je ook geïnformeerd over hoe je het kunt opzeggen.

Extra stap om abonnementen in app te bevestigen

Het extra scherm vraagt je om het abonnement te bevestigen. Daarnaast wordt medegedeeld dat het abonnement doorloopt, tenzij dit minstens één dag voor het einde van de abonnementsperiode door de gebruiker in het Instellingen-scherm wordt stopgezet. De extra functie lijkt nog niet in Nederland uitgerold, maar in de Verenigde Staten is het al live. Meestal volgt de rest van de wereld dan snel.

Apple App Store abonnementen bevestigen
Klik/tap voor groter.

Vooral met Touch ID een probleem

Per ongeluk afgesloten abonnementen zijn al geruime tijd een probleem, vooral voor gebruikers van een iPhone met Touch ID. Bij het vragen van een bevestiging, drukken veel gebruikers op de home-knop om de app te verlaten. Maar het was niet ongebruikelijk dat Touch ID het overnam en de aankoop van het abonnement valideerde. Een aantal ontwikkelaars maakte daar ook misbruik van en instrueerde gebruikers bijvoorbeeld om hun vinger 10 seconden op de home-knop te houden, terwijl snel een scherm voor een abonnement werd getoond. (Zie ook → Betaal jij voor app-abonnementen die je niet gebruikt? Zo check je het)

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    aaa

    Het is ook super irritant, een vage app die ineens een abonnement probeert af te sluiten. Maar er is geen mogelijkheid om het scherm weg te klikken of te annuleren.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Misschien moeten ze het eerst makkelijker maken om een abonnement op te zeggen. Dat is echt ver weggestopt door Apple.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Ja precies Apple moet het veel makkelijker maken om abonnementen in te zien en stop te zetten. Is nu (bewust) weggestopt en vergt teveel handelingen.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Meen je dat nou? Een paar keer klikken en ik ben bij het beheren van abonnementen. Open iTunes, klik op Store, klik bij DIRECT NAAR  op Account, log in, bij instellingen vind je Beheer, klik hierop en bent er.

    Op mijn iPhone is het nog makkelijker, open de App Store, tik op je foto, je komt dan bij je account en daar vind je Beheer abonnementen. Gemakkelijker kunnen ze het volgens mij niet maken.

    Te lastig? Type in de zoekbalk van je iPhone of iPad “beheer abonnementen” en je krijgt als eerste suggestie een supportpagina van Apple over dit onderwerp, met een grote knop die je zo bij de abonnementen pagina brengt.

  • Profielfoto
    donut

    Het afzeggen is duidelijk bewust moeilijker gemaakt dan het aangaan van een abonnement…

    Dat is in het algemeen zo en verwerpelijk; vaak kan je met alle middelen een abonnement met één klik aangaan, maar heb je vervolgens een aangetekende brief nodig om het af te zeggen.

     

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Tjonge, wat een negativiteit weer…….