Raymon Mens
Raymon Mens Apple Inc. 12 april 2019

Apple waarschuwt extra voor abonnementen in apps

Waar het kopen van een app voorheen heel normaal was, bieden nu steeds meer apps een abonnement aan. Je moet maandelijks of jaarlijks een bedrag betalen om alle functies van een app te kunnen gebruiken. Een goed business model voor ontwikkelaars, maar voor gebruikers misschien een klein beetje verwarrend.

Daarom heeft Apple nu een extra stap toegevoegd bij het aangaan van een abonnement. Nadat je je aankoop met Face ID of Touch ID hebt bevestigd, krijg je nu ook een extra waarschuwingsscherm. Daarin moet je het abonnement definitief bevestigen en wordt je ook geïnformeerd over hoe je het kunt opzeggen.

Extra stap om abonnementen in app te bevestigen

Het extra scherm vraagt je om het abonnement te bevestigen. Daarnaast wordt medegedeeld dat het abonnement doorloopt, tenzij dit minstens één dag voor het einde van de abonnementsperiode door de gebruiker in het Instellingen-scherm wordt stopgezet. De extra functie lijkt nog niet in Nederland uitgerold, maar in de Verenigde Staten is het al live. Meestal volgt de rest van de wereld dan snel.

Apple App Store abonnement bevestigen
Klik/tap voor groter.

Vooral met Touch ID een probleem

Per ongeluk afgesloten abonnementen zijn al geruime tijd een probleem, vooral voor gebruikers van een iPhone met Touch ID. Bij het vragen van een bevestiging, drukken veel gebruikers op de home-knop om de app te verlaten. Maar het was niet ongebruikelijk dat Touch ID het overnam en de aankoop van het abonnement valideerde. Een aantal ontwikkelaars maakte daar ook misbruik van en instrueerde gebruikers bijvoorbeeld om hun vinger 10 seconden op de home-knop te houden, terwijl snel een scherm voor een abonnement werd getoond. (Zie ook → Betaal jij voor app-abonnementen die je niet gebruikt? Zo check je het)

Reageer op artikel:
Apple waarschuwt extra voor abonnementen in apps
Sluiten