Privacy: Apple’s boodschap in nieuwe reclame is duidelijk

Door: Noah Korevaar - 10 reacties
Apple privacy

Apple pakt alle privacyschandalen van concurrenten gretig aan om zijn eigen producten aan de man te brengen. Wil je privacy? Dan moet je bij Apple zijn, zo luidt al jaren de boodschappen.

Apple focust op privacy

Dat maakte de techgigant al op ludieke wijze duidelijk tijdens het CES, in Las Vegas. Een actie die je normaliter niet zo snel van Tim Cook en Co. zou verwachten.

Ondertussen blijft de marketingmachine ronken, met als nieuwste wapenfeit een gloednieuwe reclame voor de iPhone. Ook hier windt Apple er geen doekjes meer omheen: “Privacy. That’s iPhone.” Oftewel, je hoeft de concurrentie niet eens te overwegen.

We zien allerlei scenario’s voorbij komen waarin je privacy belangrijk is. Sloten op ramen, mensen die gesprekken tijdens diners afluisteren, gordijnen voor je ramen. Het illustreert allemaal hoe belangrijk we privacy vinden… tot we een smartphone kopen.

Of, zoals Apple het treffend samenvat: “Als privacy belangrijk is in je leven, dan is het ook belangrijk op welke telefoon je leven plaatsvindt.”

Ook voor de doorsnee consument wordt het steeds duidelijker hoeveel zijn of haar data waard is. Vrijwel dagelijks duiken er nieuwe schandalen op waaruit blijkt dat een ontwikkelaar, fabrikant of andere partij gretig je haast bespioneert en je data verkoopt.

Ook Apple zelf heeft een reputatie hoog te houden, nadat een paar weken geleden bleek dat iedereen mee kon luisteren met FaceTime-gesprekken door een bug. Bovendien blijkt uit recent nieuws dat Facebook zelfs op dit vlak meer aan je privacy doet dan Apple zelf.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Leuke video. Ziet er ook prima uit op mijn Android telefoon.

  • Profielfoto
    gipsman

    Hm, KW, nu heb je aan google verraden dat je OOK naar applesites kijkt..

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Knappe spot!

  • Profielfoto
    bmeerdink

    “Bovendien blijkt uit recent nieuws dat Facebook zelfs op dit vlak meer aan je privacy doet dan Apple zelf.”

    Dat gaat over China, en dat Apple icloud-data van Chinese klanten op aanvraag van de politie daar moet overhandigen. Facebook is niet actief in China, makkelijk praten. Overigens maakt men in de VS (tot nu toe) veel meer gebruik van de mogelijkheid om op die manier icloud-data op te vragen bij Apple. iCloud is overigens optioneel, en Apple heeft zijn Chinese klanten netjes gewezen op die nieuwe wettelijke verplichtingen.

    Wel een beetje gortig dat OMT de PR van Facebook zo overneemt, alsof Facebook privacy echt serieus neemt…

  • Profielfoto
    Maikelw

    Tja, bij gebrek aan andere sterke verkooppunten blijft er weinig anders over dan privacy he

  • Profielfoto
    Demo

    “Tja, bij gebrek aan andere sterke verkooppunten blijft er weinig anders over dan privacy he”

    hahahaaaa…..

  • Profielfoto
    Remko

    Goed

  • Profielfoto
    Jor1

    bmeerdink op 15 maart 2019 13:22
    Wel een beetje gortig dat OMT de PR van Facebook zo overneemt, alsof Facebook privacy echt serieus neemt…

    Enige journalistieke inslag hoef je hier ook niet (meer) te verwachten. Zelf blijven nadenken!

     

  • Profielfoto
    Willem

    Apple kan véél meer doen. Bijvoorbeeld allerhande tracking meuk in apps blokkeren, of minimaal toestemming vragen. Bijvoorbeeld Segment.io: die vergaren bakken data door interactie in apps te tracken. Dat zie je niet, het zou mooi zijn als bij dit soort toolkits iOS dit ziet en standaard data niet uitstuurt tenzij gebruiker akkoord gaat.

  • Profielfoto
    defores

    Gewoon een iPhone maken zonder iOS scheelt een hoop privacy gedoe