Actiegroep richt nieuwe provider als vervanger XS4ALL op

Door: Raymon Mens - 16 reacties
XS4ALL moet blijven

Het was even stil rondom het verdwijnen van XS4ALL, maar de actiegroep die zich inzet voor het behoud van de provider komt vandaag met groot nieuws. Het actiecomité start een “plan b” en richt een nieuwe provider op. Die gaat onder een andere naam opereren, maar onderschrijft de (ideologische) doelstellingen van XS4ALL.

Toen KPN in januari aankondigde alle submerken zoals XS4ALL te schrappen, ontstond veel ophef. Klanten spraken zich fel uit voor het behoud van de provider die zich op technische excellentie en privacy richt. Een petitie werd binnen no-time 50.000 keer ondertekend.

Nieuwe provider als vervanger XS4ALL

Volgens Kirsten Verdel, die aan het hoofd van het actiecomité staat, zijn de plannen voor het nieuwe bedrijf al vergevorderd. De nieuwe provider moet zich -net als XS4ALL in de vroegere jaren- gaan richten op privacy, veiligheid, vrije toegang voor iedereen en bescherming tegen datadeling. Er is een businessplan en er zijn mensen voor techniek, marketing, financiën en juridische zaken. Ook zijn er gesprekken met investeerders. “De steun is groot”, aldus Verdel.

Hoe de nieuwe provider gaat heten en welke technieken gebruikt worden, wilde het comité nog niet zeggen. Eerder zei de actiegroep dat er enorme kansen zijn voor een nieuwe provider op de kabel. Een concurrent voor Ziggo dus. Dat bedrijf moet sinds kort concurrentie toelaten op de kabel.

XS4ALL moet blijven actie
Klik/tap voor groter.

Deur nog steeds open voor KPN

Hoewel de actiegroep al bezig is met het opzetten van een nieuwe provider, staat de deur voor KPN nog steeds open. Het actiecomité wil het liefst dat XS4ALL als zelfstandige unit onder de vlag van KPN doorgaat, maar gaat daar niet op wachten. Als KPN het merk definitief laat verdwijnen en ook niet wil verkopen, zal de groep “binnen enkele maanden” de voorregistraties voor de nieuwe provider openen. (Zie ook → Actiecomité: “Enorme kansen voor XS4ALL als kabelprovider”)

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    Finisher

    Goed plan.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Dat wordt een enorme flop.

  • Profielfoto
    Mcegbert

    Hoeft geen flop te worden kpn is echt een enorm kutbedrijf en alhoewel ik al jaren XS4all klant ben, is er niets waarom ik bij het moederbedrijf zou willen blijven. Xs4all heeft een goede naam, dat kun je van kpn met de beste wil van de wereld niet zeggen. Dit merk laten afsterven, hele domme strategie. Mocht er idd een xs4all vervanger komen, ga ik zeker mee.

  • Profielfoto
    Louchebert

    Yosemite op 7 maart 2019 18:30
    Dat wordt een enorme flop.

    En waarom dan wel? Je ongefundeerd negatief uitlaten over iets waar nog amper iets over bekend is… nee, dat is een succesvolle bijdrage!! Ik ben i.i.g. reuze benieuwd waar men mee gaat komen.

  • Profielfoto
    koen

    Wie is dat op de foto?

  • Profielfoto
    LT Barclay

    Yosemite op 7 maart 2019 18:30
    Dat wordt een enorme flop.

    Goed verhaal, lekker kort.

  • Profielfoto
    Yosemite

    De tijd van kleine zelfstandige ISP’s ligt wel een beetje achter ons, draait tegenwoordig allemaal om gecombineerde vaste en mobiele diensten. Als je dat dan ook nog zonder die bekende naam moet doen. Daarnaast zie ik dat veel sympathie voor XS4ALL vooral nostalgie is net zoals men het zo jammer vond dat V&D verdween of dat Saab verdween.

  • Profielfoto
    heartburn

    Ik ga mee als er een nieuwe provider komt. Prima idee. En ik hoop velen met mij.

  • Profielfoto
    Frans

    Yosemite op 7 maart 2019 19:28
    De tijd van kleine zelfstandige ISP’s ligt wel een beetje achter ons, draait tegenwoordig allemaal om gecombineerde vaste en mobiele diensten. Als je dat dan ook nog zonder die bekende naam moet doen. Daarnaast zie ik dat veel sympathie voor XS4ALL vooral nostalgie is net zoals men het zo jammer vond dat V&D verdween of dat Saab verdween.

    Wat is je onderbouwing voor deze uitspraken? Kan je referenties geven naar onderzoeken waaruit de juistheid van deze beweringen blijkt?

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Xs4all had een goede internet dienst, maar voor de uitrol van telefoon en tv gebruikten ze al de diensten van KPN. Naast de 3 grote partijen (KPN, Vodafone/ziggo en t-mobile) zijn er een paar kleine partijen die het allemaal nauwelijks lukken om te groeien. Het kost gewoon heel veel geld om een brand in de markt te zetten en deze markt groeit niet meer. Deze markt zit in een consolidatie fase.
    Als ik er een fles wijn op zou moeten inzetten ga ik met Yosemite mee; van nostalgie kan de schoorsteen niet roken.

  • Profielfoto
    renato

    Dit heeft niet zoveel met nostalgie te maken. Hun Hack-Tic tijd, dat is nostalgie. XS4All is gewoon een zich onderscheidende provider – die dus gewoon een plaats heeft in de markt. KPN heft ze op vanwege puur KPN-strategische redenen. Ik vind het jammer dat ze als merk (en dus ook als ‘cultuur’) verdwijnen – dat heeft niks met nostalgie te maken.

    Ik ben al jaren klant bij Ziggo (vanwege de hogere snelheden en de monopolie die zij hier in mijn postcode hebben – geen fiber). Als Ziggo concurrentie op hun kabels moeten toestaan en een nieuwe ‘XS4All’ zou zich op dat medium melden, dan stap ik over. Als er genoeg mensen zijn die zo denken dan hebben ze een business. Los van KPN. Niet gek hoor!

     

  • Profielfoto
    error

    XS4ALL is al sinds 1998 KPN… en dan nu pas boe gaan roepen omdat KPN van het submerkje af wil? Net zoiets als schelden op Facebook en je zeer verbonden voelen met Instagram of WhatsApp. Maar ik wens die nieuwe provider veel succes.

  • Profielfoto
    Lupaie

    renato op 8 maart 2019 08:38
    Dit heeft niet zoveel met nostalgie te maken. Hun Hack-Tic tijd, dat is nostalgie. XS4All is gewoon een zich onderscheidende provider – die dus gewoon een plaats heeft in de markt. KPN heft ze op vanwege puur KPN-strategische redenen. Ik vind het jammer dat ze als merk (en dus ook als ‘cultuur’) verdwijnen – dat heeft niks met nostalgie te maken.

    Ik ben al jaren klant bij Ziggo (vanwege de hogere snelheden en de monopolie die zij hier in mijn postcode hebben – geen fiber). Als Ziggo concurrentie op hun kabels moeten toestaan en een nieuwe ‘XS4All’ zou zich op dat medium melden, dan stap ik over. Als er genoeg mensen zijn die zo denken dan hebben ze een business. Los van KPN. Niet gek hoor!

     

    Hier idem, dan kan ik ook overstappen wat betreft tv…nu zit je redelijk vast in het aanbod van ziggo.

  • Profielfoto
    Loyd

    Wat een flauwekul; xs4all is al jaren KPN. Net of men dat nu pas door begint te krijgen na deze aankondiging. En KPN een kutbedrijf? Hoezo? Ik was blij dat ik van UPC af kon komen net voor de overname van Ziggo. En dat is er alleen maar beroerder op geworden. Ben al jaren enorm blij met KPN glasvezel. Maar ja een Nederlander moet nu eenmaal wat te zeiken hebben toch.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    error op 8 maart 2019 09:23
    XS4ALL is al sinds 1998 KPN… en dan nu pas boe gaan roepen omdat KPN van het submerkje af wil? Net zoiets als schelden op Facebook en je zeer verbonden voelen met Instagram of WhatsApp. Maar ik wens die nieuwe provider veel succes.

    Loyd op 8 maart 2019 12:00

    Wat een flauwekul; xs4all is al jaren KPN. Net of men dat nu pas door begint te krijgen na deze aankondiging. En KPN een kutbedrijf? Hoezo? Ik was blij dat ik van UPC af kon komen net voor de overname van Ziggo. En dat is er alleen maar beroerder op geworden. Ben al jaren enorm blij met KPN glasvezel. Maar ja een Nederlander moet nu eenmaal wat te zeiken hebben toch.

    *facepalm*

    Het is slechts een miljard keer gezegd dat het hier niet draait om de naam of het merk zelf. En ook dat het niet erg is dat KPN eigenaar is van XS4ALL. En tóch laten jullie twee weer blijken dat jullie er geen fluit van snappen. Dat vind ik toch erg knap. Proficiat!

     

  • Profielfoto
    Yosemite

    Dan maakt het dus ook niet uit dat XS4ALL verdwijnt en dezelfde diensten onder de naam KPN voortgezet worden.