Jony Ive: “kritiek op AirPods was makkelijk en voorspelbaar”

Door: Raymon Mens - 2 reacties
AirPods 16x9

Toen Apple eind 2016 de AirPods aankondigde, waren wij (zoals je in onze review kunt lezen) al na drie maanden verliefd. Pas in de laatste maanden van 2018 zijn Apple’s draadloze oortjes populair geworden bij het grote publiek. Daarvoor was er vooral kritiek. “Tandelborsteltjes uit je oren? Idioot!”

Apple heeft die kritiek ook gehoord, maar is er nooit op ingegaan. Nu spreekt Apple’s ontwerpchef Jonathan -Jony- Ive zich voor het eerst uit. Hij had de kritiek voorzien en legt uit waar die sceptische houding van consumenten vandaan kwam.

AirPods: geen cijfers, wel populair

Hoeveel AirPods Apple precies verkocht heeft, weten we niet. Je hebt echter geen cijfers nodig om van het succes overtuigd te zijn. Kijk maar om je heen en je ziet steeds meer mensen met de draadloze oortjes. Het feit dat steeds meer fabrikanten met vergelijkbare producten komen, bevestigt dat het niet langer bezwaarlijk is om met draadloze earpods in te lopen.

Ive legt het haast filosofisch uit: “Ik zag iets heel gewoons in de eerste reacties op de AirPods. Het was een reactie gebaseerd op abstracte kennis. Je kon het alleen over het uiterlijk van de AirPods hebben. Het praktische en alledaagse was nog niet zo bekend. Mensen hebben de neiging om vooral over gemakkelijk te bekritiseren dingen te praten. Het feit dat we erover praten, wil niet zeggen dat het ook echt een bezwaar is. Het wil gewoon zeggen dat het een gemakkelijk punt is voor een gesprek.”

Jony Ive
Apple-ontwerper Jonathan -Jony- Ive (archieffoto 2018) – Klik/tap voor groter.

Aandacht voor kleine details

Ive doet ook een boekje open over de details die bij het ontwerpen van de AirPods belangrijk waren. Hij focust vooral op het doosje dat bij de AirPods geleverd wordt. Het klikje bij het sluiten van de case geeft een bevredigend gevoel en geluid. Het is een lekker klikje en dat is geen toeval. Volgens de Apple-ontwerper was het ook het moeilijkste aspect.

Ive: “Wanneer je een object maakt dat intrinsiek heel mechanisch is, moet je aandacht besteden aan alle aspecten van het ontwerp: kleur en vorm, maar ook dingen die moeilijker te definiëren zijn, zoals het geluid van een klik en de kracht van een magneet die de AirPods in het doosje trekt. Het moet precies goed zijn. Ik ben dol op dat soort details en je kunt je niet voorstellen hoe vaak we tijdens het ontwerp hebben gefaald.”

AirPods 2 16x9
Klik/tap voor groter.

Het huidige ontwerp gaat nog wel even mee. Apple kondigde onlangs namelijk nieuwe AirPods met een ongewijzigd ontwerp aan. De AirPods 2 (2019) beschikken wel over interne vernieuwingen zoals een betere chip, ondersteuning voor “Hey Siri” en de case kan draadloos laden. (Zie ook → Nieuwe AirPods 2 (2019) vanaf nu bij Apple verkrijgbaar)

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    smacdab

    Dat klikje is uit te zetten? Irriteert ‘s nachts als mijn vrouw uitgeluisterd is.

  • Profielfoto
    xaddict

    Nee het klikje is zo gemaakt dat het klinkt zoals het klinkt. Alleen de magic mouse heeft een nepklik voorzover ik weet. Oh, en de clickwheel van de eerdere iPods natuurlijk 🙂