Raymon Mens
Raymon Mens App Store 19 maart 2019

Google Chrome en YouTube worden serieuze game-platforms

Google heeft een bijzondere aankondiging gedaan. De zoekgigant gaat zich bezighouden met het streamen van games via de browser Google Chrome en YouTube. Dat moet serieuze games voor iedereen toegankelijk maken. Gewoon via Chrome en YouTube. Zonder console of PC.

De zoekgigant onthulde zijn gaming-project tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. Het gaat Google Stadia heten. Games worden direct naar de browser gestreamd en het renderen van de beelden gebeurt helemaal in de cloud.

Gamen via Google Chrome en YouTube

Volgens Google maakt het niet uit welk apparaat je hebt. Als er Chrome op draait, kun je grafisch zware games als Assassin’s Creed Odyssey en FIFA 19 zonder merkbare ‘input lag’ spelen. Dat maakt van zelfs de meest crappy Android-tablet of grafisch zwakke MacBook Air een serieuze gaming-machine. Google Stadia werkt via YouTube: je hoeft enkel op een link te klikken en kunt meteen aan de slag. Je hoeft niets te downloaden en de game start binnen 5 seconden met streamen.

Tijdens een demonstratie toonde Google dat Assassin’s Creed Odyssey werd gestart op een Pixel Slate-tablet en de game draaide soepel met 60 frames per seconden. Het leuke aan games die in de cloud gerenderd worden is dat pauzeren geen probleem is. Je kunt een tabblad sluiten en op een ander apparaat verder gaan. Stadia kan momenteel games streamen op 4K, met HDR en 60 frames per seconde. Daarvoor is wel een internetverbinding met doorlopend 25mbit/s downloadsnelheid nodig. Riep daar iemand 5G?

Google Chrome YouTube gaming 001
Klik/tap voor groter.

Eigen controller voor Google Stadia

Google komt ook met een eigen gaming-controller. Die kan gebruikt worden voor gamen op een tablet of smartphone. Op een PC, Mac of laptop kunnen ook de toetsen en muis worden gebruikt. Deze controller is bijzonder, want hij maakt geen verbinding met een apparaat, maar via Wi-Fi direct met de cloudserver waar je game ook op draait. Dit moet de kans op ‘input lag’ verkleinen omdat er een meer directe verbinding tussen controller en game is.

Op de Stadia-controller zit ook een knop die je in staat stelt om tijdens het gamen op te nemen en de beelden op YouTube te delen. Verder heeft de controller een assistentie-knop en ingebouwde microfoon. Ontwikkelaars kunnen hierop inhaken.

Google Stadia controller 16x9
Klik/tap voor groter.

Games vanuit datacenter

Google streamt de games vanuit zijn eigen datacenters. Er staan speciale cloudservers die in samenwerking met AMD zijn gemaakt. De GPU’s hebben meer dan 10,7 teraflops aan rekenkracht en zijn daarmee de Playstation 4 of Xbox One voorbij. Met extra nadruk werd aangekondigd dat Stadia cross platform games zal ondersteunen. Zo kun je straks samen Minecraft spelen met iemand die een Nintendo Switch of Xbox One heeft.

Als je met andere spelers die op Stadia zitten speelt, heeft dat als voordeel dat iedereen via de datacenters van Google verbinding maakt. Daardoor wordt de zogenaamde ‘state’ van de game synchroon gedeeld. Normaal gesproken zijn er altijd kleine verschillen tussen wat jij en een andere multiplayer-speler ziet op zijn scherm. Google belooft dat dit een probleem uit het verleden zal zijn. De zoekgigant doet nog twee beloftes: no cheating, no hacking.

google stadia 002
Klik/tap voor groter.

Later in 2019 beschikbaar

Heb je Chrome en YouTube al opgestart om dit te proberen? Even geduld! De zoekgigant belooft dat Google Stadia later in 2019 beschikbaar zal zijn. Welke games op de eerste dag te spelen zijn, is nog niet bekend. Google zegt open te staan voor grote en kleine ontwikkelaars en werkt zelf ook aan games. Wat dit allemaal gaat kosten is nog onduidelijk. Ontwikkelaars die hun game naar Google Chrome en YouTube willen brengen, kunnen zich alvast aanmelden via stadia.dev. Er is ondersteuning voor bekende gaming engines zoals Unity en Unreal.

Reageer op artikel:
Google Chrome en YouTube worden serieuze game-platforms
Sluiten