Apple houdt leidende positie in groeiende ‘wearables’ markt

Door: Night - 0 reacties

De ‘wearables’-markt had een zeer sterk jaar in 2018, volgens de laatste statistieken van marktonderzoeksbureau IDC. De sector kende een groei van 27,5% gedurende het jaar en een verbetering van 31,4% in het vierde kwartaal ten opzichte van vorig jaar.

Dat betekent niet per se dat smartwatches eindelijk de mainstream hebben bereikt – hoewel ze in de loop van het jaar 29,8% van de wearable sales voor hun rekening namen. Polsbandjes en koptelefoons, zoals de AirPods waren ook opgenomen in de lijst.

Van de 172,2 miljoen exemplaren die in 2018 werden verkocht, waren 46,2 miljoen van het merk Apple. De AirPods- en Apple Watch-maker vertegenwoordigt een gezonde 26,8% van de totale markt. Daarnaast groeide de verkopen in dit segment met 39,5% ten opzichte van vorig jaar.

Wearables groei
Apple blijft de groeiende ‘wearables’ markt aanvoeren (klik/tap voor groter)

Apple kan niet op lauweren rusten

Deze gunstige cijgers geven Apple echter niet de gelegenheid om het rustiger aan te doen. Sommige rivalen hebben namelijk een nog spectaculairdere groei doorgemaakt, ook al blijven hun totale verkoopaantallen nog ver achter. De grootste dreiging komt uit China, waar Xiaomi op de tweede plaats eindigde met 23,3 miljoen verzonden eenheden – een stijging van 44,6% ten opzichte van een jaar geleden. Huawei nam de vierde plaats in met een stijging van 147,3% (!), springend van 5,8 miljoen stuks in 2017 naar 11,3 miljoen in 2018. Samsung behaalde de vijfde positie met een groei van 85,1%, springend van 5,8 miljoen eenheden naar 10,7 miljoen.

We sluiten de top vijf met fitness-tracker Fitbit op de derde plaats. Hoewel het bedrijf over het hele jaar een daling van 10% zag (van 15,4 miljoen eenheden in 2017 tot 13,8 miljoen vorig jaar), suggereert de sterke groei in het laatste kwartaal dat het weer op de goede weg is. Volgens IDC hebben de release van Charge 3, de aanhoudend sterke verkoop van de Versa en zijn samenwerkingsverbanden met zorgbedrijven het in het vierde kwartaal van 2017 met 3% groei doen stijgen.

Koptelefoons waren de toppers in 2018

Het zijn de koptelefoontjes die het echte succesverhaal van het jaar waren, volgens IDC. De markt voor audio-wearables is het afgelopen jaar aanzienlijk gegroeid. Er wordt verwacht dat dit de komende jaren ook zo zal blijven. Het is het volgende slagveld voor bedrijven, aangezien dit soort hoofdtelefoons voor velen een noodzaak wordt, door het ontbreken van koptelefoonaansluitingen in moderne apparaten. “Voeg daarbij de opkomst van slimme assistenten en in-ear biometrie en bedrijven hebben de perfecte formule om consumenten apparaten te verkopen die complementair zijn aan het ecosysteem van het apparaat dat om hun pols en in hun zak leeft”, aldus Jitesh Ubrani, senior onderzoeksanalist bij IDC Mobile Device Trackers.

Reacties

0 reacties