Lader bij nieuwe smartphone in de doos? Tijd om ermee te stoppen

Door: Raymon Mens - 41 reacties
Apple smartphone lader

Vraagje. Heb jij thuis ook zo’n doos met allemaal kabels en laders die alleen maar voller en voller wordt? Het is het gevolg van steeds een nieuwe, waarschijnlijk waardeloze, oplader bij je iPhone of andere smartphone krijgen. Het is immers nog steeds gebruikelijk om bij iedere nieuwe telefoon een oplader te leveren.

Apple verkoopt meer dan 200 miljoen iPhones per jaar, maar de algehele smartphone-markt is veel groter. Volgens marktonderzoeker IDC worden er per jaar 1,5 miljard telefoons verkocht. Allemaal met oplader. Is dat niet een beetje nutteloos?

Miljarden nutteloze laders per jaar

Die 1,5 miljard zijn alleen telefoons, maar er worden ook veel tablets en andere gadgets verkocht. In totaal zou je zomaar op 2 tot 3 miljard laders per jaar kunnen komen. Het merendeel van de wereldbevolking is inmiddels wel toe aan zijn zoveelste smartphone, dus echt nuttig zijn die opladers waarschijnlijk niet. Wat doen ze dan nog in de doos.

Wat ons betreft is het tijd voor een nieuwe aanpak. Een aanpak die voor minder nutteloze laders en dus een groener geheel zorgt. Een weggegooide lader is immers gewoon e-waste die niet altijd gerecycled wordt.

iPhone lader
Klik/tap voor groter.

USB-C als voorwaarde

De voorwaarden worden door USB-C al geschapen. Steeds meer apparaten gaan met USB-C werken. Zelfs de iPhone maakt dit jaar naar verluidt de overstap. Met een goede USB-C-lader kun je alles laden, dat komt door USB C Power Delivery. Een methode die ervoor zorgt dat een apparaat altijd de maximale hoeveelheid stroom krijgt om zo snel mogelijk te laden. Of het nu een iPhone, MacBook of Nintendo Switch is.

En zelfs al is USB-C nog niet ingeburgerd, dan kan iedere smartphone-fabrikant wat ons betreft deze stap al zetten. Geef consumenten de keuze: wil ik bij mijn iPhone of iPad echt nóg een lader en kabel? Als ze standaard niet in de doos zitten, kan een smartphone ook een beetje goedkoper worden.

Een oplader is echt niet na twee of drie jaar versleten, dus het is een goede manier om wat geld te besparen. Die besparing komt ook de fabrikant ten goede. Er hoeven minder laders gemaakt te worden en het transport van een nieuwe smartphone wordt goedkoper en groener. Het gewicht en formaat van ieder doosje neemt immers af omdat er geen lader in hoeft te zitten. Hoewel het per doosje enkele grammen zal schelen, tikt het met 1,5 miljard telefoons per jaar aardig aan.

Wat zeg jij? Anno 2019 wel of geen lader in de doos.

Reacties

41 reacties
  • Profielfoto
    aaa

    Graag inclusief lader, toen de dock en remote eruit ging zijn de prijzen ook niet omlaag gegaan van iPod’s.

  • Profielfoto
    bartb112

    In de doos laten, de laadblokken hebben ook niet het eeuwige leven.

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Laders gaan uiteindelijk ook stuk, of raken zoek. Dus liever gewoon een lader er bij leveren…

  • Profielfoto
    lord anubis

    Onzin om er mee te stoppen!! Wat is dit weer voor een artikel? Probeer je wederom mensen te intimideren met je wijsneuzerig geschrijf. Wie is “wat ons betreft “? Besparing voor de fabrikant? Is dat belangrijk, besparing voor de consument is belangrijk. De Fabrikant verlaagd de telefoon met €10 en verkoopt nu de lader voor €60

    “Het is het gevolg van steeds een nieuwe, waarschijnlijk waardeloze, oplader bij je iPhone of andere smartphone krijgen.”

    Waarschijnlijk???? Waardeloze???? Hoe zo waardeloos. Domme praat. Het je in je slaap weer een wilde droom gehad of zo. In het ergste geval als je ieder jaar een iPhone koopt ‘overbodig’, maar waardeloos???

    Geloof best wel dat er veel ongebruikte laders rond hangen, maar of dat voor de iPhone geldt geloof ik niet zo. Dat er een universele lader aan komt is welkom.

    “Een oplader is echt niet na twee of drie jaar versleten, dus het is een goede manier om wat geld te besparen.”

    Misschien niet iedere lader bij iedere iPhone, maar er zijn er genoeg die kapot gaan. Teveel thuis? Ik/wij niet. Het is altijd handig om er een in je tas te hebben een boven naast je bed en een in de woonkamer, of ze worden mee verkocht met de iPhone. Geen oplader erbij betekent misschien ook geen kabel, en die gaan wat vaker kapot. En niet iedereen koopt ieder jaar een nieuwe iPhone. Dus de lader moet blijven, universeel of niet.

    Denk ook dat er dan teveel krakkemikkige laders op de markt gaan komen die of te ongereguleerd stroom of te weinig stroom leveren. Leuk voor je garantie, kleine lettertjes “Alleen Apple laders…”

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Bij een telefoon van ruim EUR 1000 levert Apple zo’n lullig 5-watts ladertje, daar moeten ze mee stoppen, echt nutteloos. Als je snel wil laden, dan moet je nu zelf een USB-C lader kopen. Inderdaad verspilling.:-(

  • Profielfoto
    RV

    Eens, zeker als het gaat op de 5 watt lader. Die liggen bij mij in de kast nog in de verpakking. Het is schandalig dat ik bij mijn Iphone X van € 1.150,- een 5 watt lader krijg en bij een Ipad van €369,- een 12 watt lader.

  • Profielfoto
    ricjuh

    Gewoon een OnePlus kopen met fast charger in de doos;)

    Telefoon 80% vol binnen 30 minuten

  • Profielfoto
    Odie

    Gewoon meeleveren voor deze prijs. Ik laat mijn nieuwe lader altijd in de doos zitten, samen met de oordopjes. Dit verhoogt de waarde op de tweedehands markt. En laders gaan wel eens kapot, of je hebt er een extra nodig voor kantoor… Of je raakt er een kwijt tijdens reizen, etc.

  • Profielfoto
    no_poo

    ricjuh op 4 februari 2019 15:23
    Gewoon een OnePlus kopen met fast charger in de doos;)

    Telefoon 80% vol binnen 30 minuten

    En niet te vergeten; met Fast Charging iedere dag breng je je accu ook naar 80% health in een korte tijd!

  • Profielfoto
    Di May

    Ik denk, en zeer terecht, dat weinigen
    het zullen eens zijn met de titel
    van dit artikel.

  • Profielfoto
    Specter

    Helemaal mee eens @Odiebla 🔌

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik snap dat transport en productie geld kost. Om het milieu te sparen kun je ze uit de doos halen. Echter, wie even tussen de regels door leest komt tot een andere conclusie.

    De Fabrikant verlaagd de telefoon met €10 en verkoopt nu de lader voor €60.

    Deze dus.

  • Profielfoto
    swappa001

    RV op 4 februari 2019 15:17
    Eens, zeker als het gaat op de 5 watt lader. Die liggen bij mij in de kast nog in de verpakking. Het is schandalig dat ik bij mijn Iphone X van € 1.150,- een 5 watt lader krijg en bij een Ipad van €369,- een 12 watt lader.

    Het is niet voor niets dat ze dit doen. Welke lader bij een product wordt geleverd is gebaseerd op de batterij die in het product zit. de 12 watts lader is ontworpen om aan de eisen van deze batterij te voldoen. Gezien de iPad een grotere batterij nodig heeft door de omvang van het scherm zorgt er voor dat deze op een andere wijze van stroom dient te worden voorzien. Wie zijn iPhone laad met de 12 volts iPad-lader zal merken dat zijn/haar batterij ook eerder aan vervanging toe is.

  • Profielfoto
    Koezel

    Hoezo stoppen? Wat een onzin. Als ik een Iphone aanschaf gaat mijn oude eruit. Of ik verkoop hem of ik geef hem aan mijn vriendin. Wel zo fijn als daar een oplader bijzit…..

  • Profielfoto
    Ome Kor

    @swappa001, als dat zo is, waarom staat er dan in de beschrijving van die 12 én 18 watt lader dat ie compatibel is met iPhones vanaf de 8?

    Hier wordt ook geen schadelijk effect gemeld:

    https://support.apple.com/nl-nl/HT208137

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Uiteraard ALTIJD erbij leveren.

    En leeft de lader nog als de telefoon weer wordt doorverkocht, dan gaat die netjes mee in de doos.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Wat veel ouderwetse blikken binnen het domein der Apple gebruikers. Lampen van de Ikea hebben een USB aansluiting en ook soms draadloos opladen. M’n printer: USB, TV: USB, ik heb denk ik 20 van die dingen liggen hier thuis. Apple, Sony, Samsung, oude Nokia, oude BlackBerry … Veelal USB. Sommigen mooi, sommigen lelijk, sommigen praktisch, sommigen gigantisch … Maar uiteindelijk hebben ze (bijna) allemaal een USB aansluiting …

    Met alle respect, maar wat is er milieuvriendelijk aan het standaard meeleveren van een oplader? Heel eenvoudige oplossing: bij het kopen van een telefoon krijg je een losse lader voor een symbolische 5 euro of gratis als je daarom vraagt en anders niet.

    Losse laders zouden niet meer dan 10/15 euro mogen kosten. Zo niet bij Apple, want daar zijn ze “bijzonder” … 30 euro voor een USB-C lader.

    Maar dat is allemaal toch zo tegenstrijdig. Had een hele discussie binnen de familie: wel anderen afzeiken dat ze niet 1200/1400 euro neertellen voor een telefoon (“ben je arm ofzo?” kortom er wordt een sociale status aan verbonden (kennelijk)), maar wel zeuren dat ze 20 euro voor een kabeltje, 30 euro voor een stomme extra oplader moeten neertellen.

    Sja, nou vraag ik je …

    Overigens is het de EU die afgedwongen heeft dat fabrikanten de opladers zouden standaardiseren. Apple is hier het buitenbeentje en – na enige tijd – is eind vorig jaar weer het alarmbelletje afgegaan omdat de enige die zich hier niet aan (wil) conformeren Apple is met z’n eigenzinnig bliksem-kabel.

    Daar is weinig “bliksem” aan, zeker omdat het nog USB 2.0 is dat over het draadje gaat …

    Als de bliksem migreren naar USB-C, want synchroniseren van 240GB aan films voor op een lange businesstrip op een moderne Android is zo gepiept. Met een iPhone XS is het een treurnis van weleer.

    “Maar dat kan toch via de Cloud?” Dat kan, maar wat is daar nu zinnig aan als de films reeds gedownload hebt op je computer en enkel wilt overzetten. Zo tikt het namelijk anders wel lekker aan de gigabytes.

    Terug naar de oplader dus: kabel erbij leveren inclusief een standaard USB naar Audio dongle, maar verder … Enkel op verzoek van klant en tegen kostprijs.

  • Profielfoto
    iGuy

    Losse laders zouden niet meer dan 10/15 euro mogen kosten. Zo niet bij Apple, want daar zijn ze “bijzonder” … 30 euro voor een USB-C lader.

    Voor een goede USB-C lader is 30 euro geen gekke prijs hoor. Zitten heel wat chips in om het power-management te regelen, zodat ze 5 watt tot ver boven de 20 watt kunnen laden, voor een breed scala aan apparaten en oploaadtechnieken. Helaas is het allemaal nog niet multi-inzetbaar voor elk apparaat, maar anders is het best bijzonder dat je voor elke telefoon, tablet, laptop etc. zo’n geavanceerde lader krijgt. Ik zou liever bij elke aanschaf de keuze krijgen: óf simpele/geen lader bij elke aanschaf met korting óf een geavanceerde lader die misschien wat overgespecificeerd is voor dat product, maar op de lange termijn wel bruikbaarder is voor diverse apparaten.

     

  • Profielfoto
    JeroenVanGastel1985

    Lekker leveren!

  • Profielfoto
    makasa

    Ik heb inmiddels zoveel laders. Als Apple echt voor duurzaamheid gaat die niet meer standaard meeleveren en aan de koper overlaten. Ik heb al usb poorten in mijn stopcontacten zitten. In de auto zit die oom dus geen lader nodig.

  • Profielfoto
    Melle

    Simpel. Keuze aan consulent laten. Oplader als optie, mag gerust 30 of 50
    Euro zijn bij Apple, aan jezelf dan om die hopeloos dure ‘mooie’ te kiezen of zelf een goedkope te fixen, of die gebruiken die je thuis liggen hebt.

    Wij hebben alvast overschot thuis liggen, gewoon omdat wij die dingen, noch kwijtgeraken, noch stuk maken.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Een 5W lader is inderdaad zo goed als nutteloos , Apple zou bij zijn iphones een fast charger moeten toevoegen.

  • Profielfoto
    Balsjer

    Als ik de prijs bekijk wat Apple voor de 5 of 12 watt adapter vraagt van € 25,-, per stuk en, dan nog een Lightning-naar-USB-kabel (1 m) wat ook nog eens € 25,- kost, laat ze deze dan maar gewoon blijven meeleveren. Ik laat ze gewoon in de doos zitten en, maar bij doorverkoop heeft het wel meerwaarde.

  • Profielfoto
    wbreeman

    Gewoon Alles erbij! Inmiddels alle bijnehorende kabels al meer dan versleten en ook Laders kun je niet genoeg hebben. Gaan toch met regelmaat kapot
    Zeker als je ze hele dagen meesjouwt… wat nodig is met deze batterij capaciteit

  • Profielfoto
    Loyd

    Wat een flauwekul artikel. Als mijn iphone twee jaar is verkoop ik hem door dus de lader ook. En wil dan een nieuwe MET lader. Misschien niet de hond er mee laten spelen dus.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Eens en oneens. Dat heet: die 5W opladers kunnen me inderdaad gestolen worden. Zodra Apple helemaal zonder poorten gaat, verwacht ik dan weer wél een AirPower matje er standaard bijgeleverd.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Weg die oplader en gewoon aanschaffen als je hem nodig hebt wat bij mij allang niet meer zo is. Als je hem nodig hebt bij aanschaf voor gereduceerd tarief (bv 10€). Iedereen blij. Ook de dramakoninginnen hierboven.

  • Profielfoto
    RW076

    Wat een raar verhaal. Of er nooit iemand is die voor het eerst een Apple product zou kopen.

    Los van de lader ben ik iedere keer weer blij met het nieuwe kabeltje.
    Die meuk van Ali werkt zelden of nooit in bv de auto of een extern device.

    Nee lekker er in laten.

  • Profielfoto
    RW076

    Alexander Henket op 5 februari 2019 08:08
    Weg die oplader en gewoon aanschaffen als je hem nodig hebt.

    Hoe vervelend is het als je iets gaat kopen en er moet opeens nog iets bij? Je hebt dat al met verkopers omdat ze op accessoires nog lekker wat kunnen verdienen, nu zou Apple dat opeens gaan stimuleren? Als er op de prijs € XXX,- staat dan vind ik het persoonlijk altijd erg fijn als dat dan ook de volledige prijs is. Het is allemaal al duur genoeg. En denken dat hierdoor dingen goedkoper gaan worden is op zijn zachts gezegd nogal naïef.

  • Profielfoto
    MacSjon

    Ze moeten stoppen met al die bijgeleverde laders inderdaad, daarnaast moet Apple over op usb-c zodat alle kabeltjes ook gewoon werken.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    @MacSjon,

    Helaas, het ene USB-C kabeltje is het andere niet. Vooral al je wilt snelladen, dan heb je een daarvoor geschikte kabel nodig. Zie hier voor meer info:

    https://tweakers.net/reviews/4647/de-veelbelovende-warboel-van-usb-c-een-kabel-die-vrijwel-alles-kan.html

  • Profielfoto
    MacSjon

    Ome Kor op 5 februari 2019 10:49
    @MacSjon,

    Helaas, het ene USB-C kabeltje is het andere niet. Vooral al je wilt snelladen, dan heb je een daarvoor geschikte kabel nodig. Zie hier voor meer info:

    https://tweakers.net/reviews/4647/de-veelbelovende-warboel-van-usb-c-een-kabel-die-vrijwel-alles-kan.html

    Ik had eerder zoiets gelezen idd

  • Profielfoto
    cursive

    Blijkbaar ben ik in de minderheid die het helemaal eens is met dit artikel.

    Net als de mini-jack naar lightning dongle mag de lader voortaan ook niet meer standaard geleverd worden. De meeste mensen zijn allang voorzien en het is onzin om het maar te blijven leveren en vervolgens voor de consument om te bewaren “voor het geval dat”.

  • Profielfoto
    computer space

    Of gewoon een tegoedbon om er een gratis opgestuurd te krijgen. Net een klein drempeltje inbouwen.

    Ik ben er zelf erg blij mee, ik spaar jaren-80 batterijspeelgoed, en alle oude laders hebben inmiddels een minijack om deze speeltjes te voeden. 5V werkt prima voor dingen waar 4 1,5V batterijen in moeten.

  • Profielfoto
    gbruit

    Als je een lade vol met laders hebt, zou je eens moeten overwegen om wat minder vaak een nieuwe telefoon aan te schaffen. #milieu

  • Profielfoto
    peterjan

    Bij een nieuwe telefoon hoort een nieuwe lader. Als ik een nieuwe telefoon koop, verkoop ik de oude en geef alle accessoires er bij. De lader gaat dan naar mee de nieuwe eigenaar. Ik heb gelukkig geen lades met ‘gebruikte’ laders.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ik heb laatst weer eens 10 kilo kabels, stekkers, adapters weggedaan. Het is echt niet voor iedereen nodig om het bij te leveren. Als je hem nodig hebt en voor weinig erbij kan krijgen dan doe je dat toch? Je krijgt er toch niet standaard een hoesje bij terwijl iedereen die nodig heeft (maar sommigen zichzelf wijsmaken dat ze liever zien stukgaan dan hem beschermen uit esthetische overwegingen)

  • Profielfoto
    loenatic

    Prima artikel. Ook ik heb een lade vol laders. Kabels daarentegen gaan nogal snel stuk.

    Maak de lader gewoon optioneel: vinkje op het bestelformulier.

  • Profielfoto
    flyinghigh

    Het zou me niet gek in de oren klinken als het leveren van een lader gewoon een wettelijk verplichting is van een telefoon fabrikant. Want wat als er bij het opladen kortsluiting of erger nog brand ontstaat? Wie dekt de schade bij een te snel versleten batterij?

    Als consument sta je dan minder sterk, want er kan gemakkelijk door de fabrikant naar een andere partij worden gewezen. Het is niet onze fout, maar het is een probleem met de (verouderde) laders die u heeft gebruikt.

     

  • Profielfoto
    mfduffel

    Zeker er bij laten! Wij hebben er nog moeten bijkopen voor ons 2e verblijf! Zo moet ik er nooit aan denken om die mee te nemen. En in de auto en op kantoor heb ik ook een kabeltje liggen…

     

  • Profielfoto
    mfduffel

    Wij hebben nog laders bijgekocht, nodig voor ons 2e verblijf.

    en het moet mogelijk zijn alles gelijktijdig op te laden!