Nieuwe details over Apple’s zelfrijdende auto

Door: Raymon Mens - 4 reacties

Dat Apple aan software voor een zelfrijdende auto werkt, is een publiek geheim. CEO Tim Cook noemt het regelmatig het meest interessante AI-project ooit. Het bedrijf uit Cupertino test de techniek op de openbare weg en moet daarom transparant zijn over de werking. In een nieuwe whitepaper doet Apple een boekje open.

Uit het zeven pagina’s tellende document blijkt onder andere dat Apple veiligheid serieus neemt. De zelfrijdende auto’s bevatten altijd een menselijke chauffeur die ingrijpt als de software de fout in gaat. Het bedrijf uit Cupertino stelt enorm hoge eisen aan deze chauffeurs.

Functies en werking

Uiteraard zegt Apple het liefst zo weinig mogelijk over zijn techniek, maar het bedrijf ontkomt niet aan het geven van interessante details. De voertuigen van Apple zijn uitgerust met een radarsysteem en camera’s die voortdurend analyseren wat er rondom de auto gebeurt. Aan de hand van deze informatie neemt de software beslissingen. Gaat die voetganger oversteken? Slaat de auto voor mij straks af?

Apple’s AI stuurt aan de hand van deze data inmiddels alle functies van het voertuig aan. Van het geven van gas en remmen tot het sturen en inschakelen van de knipperlichten. Er is echter nog altijd een menselijke chauffeur aanwezig die kan ingrijpen.

Apple zelfrijdende auto
Modules op het dak van Apple’s testvoertuigen – Klik/tap voor groter.

Chauffeurs in Apple’s zelfrijdende auto’s

Om als controlerend chauffeur aan de slag te gaan voor Apple, moet je aan serieuze eisen voldoen. Zo worden alleen mensen aangenomen die de afgelopen 10 jaar geen ongelukken hebben veroorzaakt. Ook moet het rijbewijs binnen die periode niet tijdelijk ingetrokken zijn. Een veroordeling voor rijden onder invloed is ook een no-go.

Apple-bestuurders krijgen ook een grote hoeveelheid trainingen en evaluaties. Ze volgen een opleiding voor defensief rijden en ook een voertuigspecifieke training om hun reactievermogen te verbeteren. Regelmatige pauzes zijn verplicht en er zit altijd een extra ‘operator’ op de passagiersstoel tijdens de testritten. Chauffeurs krijgen ook regelmatig anonieme enquêtes om de mentale en fysieke impact die hun werk heeft te bepalen.

Nog een lange weg te gaan

Die chauffeurs hebben alles behalve een relaxte baan. Ze moeten doorlopend alert zijn en moeten gemiddeld om de 1,8 kilometer ingrijpen. Daarmee scoort Apple behoorlijk laag. Google’s techniek voor autonome voertuigen doet het bijvoorbeeld veel beter. De komende jaren zal het waarschijnlijk vooral bij tests blijven. (Zie ook → Apple’s zelfrijdende auto’s minder goed dan gedacht)

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Olieboer

    In het kader van het vorige artikel over ingrijpen is dit wel interessant. Wellicht grijpen de chauffeurs sneller dan strikt noodzakelijk vanwege de extra trainingen. De Uber auto die een dodelijk ongeluk veroorzaakte had een chauffeur die wat anders zat te doen kan ik mij herinneren. De conclusies die in het artikel over ingrijpen zijn gemaakt zijn dan ook overhaast gemaakt.

  • Profielfoto
    André

    Waarschijnlijk is het stilaan tijd om onemorething om te vormen tot onemorebadthing.  De redacteur blinkt iets te veel uit in terminologie als beschamend en dergelijke als het over apple gaat.  Nuancering is er nauwelijks bij.  De link over hoe slecht het wel gaat met apple car zal ik dan maar zelf nuanceren.  Ik erger mij regelmatig aan uw (te negatieve) commentaren.  De Macfreak.nl site is dan ook niet voor niets  mijn favoriete site.

    https://www.macrumors.com/2019/02/13/apple-self-driving-car-disengagement-report/

  • Profielfoto
    Yves Damiaens

    Drive Tesla…

  • Profielfoto
    N3RD

    Doe mij maar een auto met een V6 waarin zelf mag sturen.