Bedenker van Apple’s meest bekende advertenties met pensioen

Door: Night - 0 reacties
Think Different

Het creatieve brein achter enkele van de meest iconische reclamecampagnes van Apple kondigde aan dat hij met pensioen gaat.

Lee Clow

Lee Clow, de wereldwijde mediadirecteur bij Apple’s reclamebureau TBWA, zal na zijn pensionering een adviserende rol gaan vervullen als ‘emeritus voorzitter’ van TBWA \ Media Arts Lab. Dat is een divisie van het bureau dat hij in 2006 heeft opgericht om exclusief voor de iPhone-maker te werken. Zijn iconische, bekroonde carri√®re omvatte maar liefstvijf decennia.

TBWA Lee Clow
Lee Clow (klik/tap voor groter)

In een meer dan 30-jarige samenwerking met Apple werkte Clow aan een aantal van de beroemdste campagnes van het bedrijf. Denk hierbij aan de 1984-advertentie voor de originele Macintosh, de Get a Mac-reeks Mac versus PC-advertenties en de Think Different slogan nadat Steve Jobs in 1997 terugkeerde. Ook de kleurrijke silhouetadvertenties voor de iPod en iTunes waren van zijn hand.

Apple CEO Tim Cook reflecteerde op de legendarische carrière van Clow:

Tijdens zijn lange samenwerking met Steve en Apple, vertelde Lee krachtige visuele verhalen die nieuwe technologie√ęn verhieven met de passie, creativiteit en vindingrijkheid die onze eigen menselijkheid bepalen. Hij hielp Apple zichzelf door moeilijke tijden te loodsen en zijn werk inspireerde het publiek om verder dan de horizon te kijken terwijl een spannende toekomst in zicht kwam. Lee’s oeuvre van meer dan vijf decennia gonst van slimheid, warmte en enthousiasme – en het lijdt geen twijfel dat het generaties ‘Crazy Ones’ die nog moeten komen zal inspireren en motiveren.

TBWA \ Media Arts Lab blijft exclusief voor Apple werken, overal ter wereld. Het bedrijf wordt nu geleid door Katrien de Bauw en Brent Anderson.

Een terugblik op enkele van Clow’s advertenties

Reacties

0 reacties