Apple’s zelfrijdende auto’s minder goed dan gedacht

Door: Raymon Mens - 11 reacties

Veel bedrijven werken aan zelfrijdende auto’s. Uber, Google en Apple zijn ongetwijfeld de bekendste. Uit een nieuw rapport van de Amerikaanse Department of Motor Vehicles (DMV) blijkt dat vooral Apple nog een lange weg te gaan heeft.

Bij de zelfrijdende auto’s van Apple moest een chauffeur namelijk nog het vaakst ingrijpen om het voertuig te corrigeren. Om de twee kilometer was een ingreep nodig om het voertuig op de weg te houden. Bij Google’s dochterbedrijf Waymo gaat het vele malen beter.

Zelfrijdende auto Apple en Mercedes scoren slecht

De data gaat over ritten die tussen december 2017 en 2018 zijn gemaakt. De verschillen zijn echt enorm. Een zelfrijdende auto van Google’s Waymo kan bijvoorbeeld gemiddeld 17.846 kilometer zelfstandig rijden. De testvoertuigen van Apple houden het gemiddeld 1,8 kilometer vol zonder menselijk ingrijpen. Ook Mercedes-Benz staat met 2,3 kilometer ver onderaan de ranglijst. Hoe Uber het doet weten we niet, daar heeft de DMV geen gegevens van ontvangen. Samsung komt ook niet voor in de lijst. Al hun auto’s zijn geëxplodeerd. Ok slechte grap. Snel verder.

Deze data is opvallend, gezien het bedrijf uit Cupertino al sinds 2015 aan Project Titan -zoals zijn project voor autonome voertuigen heet- werkt. De iPhone-maker kan zeer slecht meekomen met de concurrentie. Bedrijven die twee jaar later zijn begonnen, zoals Roadstar.AI, doen het veel beter.

BedrijfKilometers zonder ingrijpen bestuurder
Waymo17.846
GM Cruise8.327
Zoox3.200
Nuro1.645
Pony.AI1.635
Nissan336
Baidu329
AIMotive322
AutoX305
Roadstar.AI280
Aurora159
Drive.ai134
WeRide/JingChi121
PlusAI87
Phantom AI33
NVIDIA32
TuSimple18
SF Motors17
BMW7,3
CarOne/Udelv6,1
Qualcomm3,8
Honda3,5
Mercedes Benz2,3
SAIC1,9
Apple1,8

Plannen onduidelijk

Wat Apple’s plannen met zelfrijdende auto’s concreet zijn, is ook nog erg onduidelijk. Het bedrijf begon naar verluidt in 2015 met het bouwen van een geheel eigen voertuig, maar de focus is de afgelopen jaren diverse malen verlegd. In 2018 was er steeds vaker sprake van een ‘carOS’, maar ook die ambities lijken teruggeschaald. Apple focust zich nu op een autonome shuttlebus voor intern gebruik.

Onlangs werden 200 medewerkers van aan Project Titan afgehaald. CEO Tim Cook benadrukt echter doorlopend te geloven in de kansen rondom autonome voertuigen en systemen. Hij noemt het vaak “het meest ambitieuze machine learning-project ooit”. De resultaten zijn er vooralsnog niet naar. (Zie ook → Team dat aan ‘Apple Car’ sleutelt flink uitgedund)

Apple Carplay
Klik/tap voor groter.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Bij Google: Rijdt 17.000 km zonder ingrijpen (hoe doe je dat?!).

    Ondertussen bij Apple: ‘Look Mam, without han… , oh, shit!’

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Het is gewoon een gemiddelde. Het hoeft niet over één auto te gaan. Totaal aantal kilometers delen door aantal keer ingrijpen.

  • Profielfoto
    Sirll

    Okay maar kan het niet zijn dat de regels wat betreft wanneer in te grijpen verschillen per bedrijf?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Best knap dan als je met 62 auto’s (oké, dat waren er eind 2017 wellicht nog wat minder) tot 1.8 km zonder ingrijpen komt. .;)

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Apple (bij 50 auto’s*): 236 meter per auto.

    Google (bij 65 auto’s*): 274,5 km per auto.

     

    *Gegokt gemiddelde over de periode 2017-2018.

  • Profielfoto
    mmww

    Apple is gewoon slecht in dit soort zaken. Zelfs Siri werkt nog niet eens goed.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Tja, mocht een bocht zich niet aan Apple’s regeltjes houden, dan zetten ze die gewoon terzijde he… 🤷👍😁

  • Profielfoto
    steveb

    Zou tesla niet in die merkenlijst moeten staan?

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Wat een bizarre collectie ‘merken’. Een enkeling klinkt bekend, meer ook niet.

    Zou eerste bekendwording van deze lijst wellicht reden zijn geweest om die inkrimping te doen? Dit is echt heel erg slecht

  • Profielfoto
    farl4web

    Ik snap niet wat Apple van plan is. Apple richt zich op consumenten. Ik kan me niet voorstellen dat Apple met een auto komt, dus zal het software zijn. Maar dan wordt het B2B op grote schaal. Ik geloof niet dat automerken daarvoor in de rij staan. Die houden het liever in eigen beheer.

  • Profielfoto
    booterror1973

    Op Ars Technica werd geopperd dat Apple deze cijfers express zo laag heeft opgegeven, zodat de concurrentie geen inzicht krijgt.

    Is ook Apple eigen, om het geheim te houden.