Raymon Mens
Raymon Mens App Store 21 februari 2019

Apple ontdoet Shazam van trackers en advertenties

Meer dan een jaar na de overname van muziekherkenner Shazam heeft Apple grote schoonmaak gehouden. De app is helemaal ontdaan van alle trackers van advertentienetwerken en sociale netwerken. Je privacy is bij het gebruik van de app nu een stuk beter gewaarborgd.

Voorheen rapporteerde Shazam onder andere data van gebruikers naar grote advertentienetwerken. Denk aan Google-dochterbedrijven Admob en DoubleClick, maar ook aan Facebook. Apple heeft duidelijk de voorkeur om geen data met derden te delen en heeft al deze integraties verwijderd.

Shazam is nu privacyvriendelijk

De verandering werd ontdekt door Appfigures. Om precies te zijn heeft Apple het delen van data met AdMob, Facebook, Inmobi, Moats en Mopub gestopt. Dit zijn allemaal advertentienetwerken of diensten die op een andere manier data van gebruikers verzamelen.

Daarnaast zijn ook enkele tools die helpen bij het ontwikkelen van apps verwijderd. Die verzamelen geen data, maar bieden bepaalde functionaliteit aan. Apple heeft hier waarschijnlijk zijn eigen tools voor en wil minder afhankelijk zijn van derden. Het is vrij gebruikelijk voor ontwikkelaars om code van advertentienetwerken en sociale netwerken te integreren. De gebruiker merkt er vrij weinig van en het stelt de ontwikkelaar in staat om wat aan zijn app te verdienen. Ook maakt het zaken als inloggen met Facebook mogelijk.

shazam iphone 001
Klik/tap voor groter.

Shazam is beschikbaar voor iOS en Android, maar bovenstaande wijzigingen zijn alleen van toepassing op de iOS-app. Apple laat de teugels op Android nog wat vieren. Hoewel verschillende advertentienetwerken zijn verwijderd, blijven diensten zoals inloggen via Facebook en ook enkele tools van Google in de app.

Apple Music en Shazam

Apple wilde Shazam in december van 2017 kopen, maar moest bijna een jaar wachten op goedkeuring van de Europese Commissie. Sinds de overname zijn er overwegend positieve veranderingen doorgevoerd. Zo werden alle advertenties al verborgen en nu is de achterliggende code ook weg.

Het team dat Shazam maakt, werkt sinds de overname samen met het Apple Music-team. Tijdens de overname zei Apple dat het grote plannen met de app die muziek kan herkennen heeft. Wat dit precies betekent, blijft ook nu nog gissen. Maar sinds Apple hard bezig is om Apple Music te verbeteren, kunnen we verwachten dat we steeds meer ‘Shazam’ in Apple Music zullen terugzien. (Zie ook → Nieuw talent in Apple Music: Apple koopt start-up Platoon)

Reageer op artikel:
Apple ontdoet Shazam van trackers en advertenties
Sluiten