‘Apple verkoopt aantal producten tegen kostprijs’

Door: Night - 10 reacties
Apple Store

De verkoop van diensten wordt steeds belangrijker voor Apple. Denk niet alleen aan iCloud, maar ook Apple Music en straks Apple Video. Volgens de doorgaans goed ingelichte blogger John Gruber is dit voor Apple zo belangrijk dat een aantal producten zoals de Apple TV tegen of onder kostprijs verkocht worden.

Dat zegt hij in de laatste aflevering van zijn podcast. Volgens Gruber verkoopt Apple de Apple TV tegen kostprijs en de HomePod zelfs eronder. Dat is misschien moeilijk te geloven, want deze apparaten zijn veel duurder dan concurrenten van Google of Amazon. Hoe zit dat kan?

Apple toch duurder dan concurrenten

Gruber vertelt: “Er is mij onthuld dat de Apple TV tegen kostprijs wordt verkocht. De settopbox kost dus echt ongeveer 199 euro om te maken. Hij heeft een snelle A10-chip en waanzinnig goede graphics. Hetzelfde heb ik gehoord over de HomePod. Die is veel duurder dan andere slimme speakers, maar ik meen dat Apple deze eigenlijk met verlies verkoopt. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen en ik denk ook niet dat het een groot verlies is, maar toch.”

Waarom zijn de ze producten van Apple dan duurder dan die van de concurrentie, als ze tegen of onder de kostprijs worden verkocht? Het is vrij simpel. Allereerst heeft Apple deze producten eigenlijk alleen in het assortiment ter vervollediging van hun productlijn. Om het Apple-ecosysteem compleet te maken, zeg maar.

Apple TV aan
Klik/tap voor groter. Bron: Apple

Daarnaast stelt Gruber dat Apple gewoon graag enorm goede producten maakt. Bij het ontwerp en de technische samenstelling zou Apple niet op onderdelen beknibbelen. Het is dus gewoon een beter, of zelfs een te goed product. De vraag is natuurlijk of de gemiddelde consument het verschil tussen een goed en te goed product echt merkt. Dit is ongetwijfeld een van Apple’s zwaktes.

Eerder uitzondering dan regel

Gruber zegt in zijn podcast verder nog dat hij vermoedt dat Apple’s ook nauwelijks iets aan de AirPods verdient. Natuurlijk worden die kosten lager naarmate de componenten goedkoper worden en productielijnen langer operationeel zijn. Iets dat in 2017 nog 179 euro kostte om te maken, kan in 2019 minder kosten. Misschien is dat de strategie die Apple voor bepaalde producten hanteert.

De HomePod is nog niet in Nederland op de markt, maar kost in Duitsland 349 euro. De componenten zouden ongeveer 216 dollar kosten. Tel daarbij de kosten van ontwikkeling, assemblage en het maken van de software bij op en dan kan het zomaar zo zijn dat Gruber helemaal niet ver van de waarheid zit met zijn relaas.

Overigens wordt dit verhaal inmiddels ook in twijfel getrokken door onder andere Bloomberg-reporter Mark Gurman. Die zegt dat Apple wel degelijk een gezonde marge op de Apple TV en HomePod maakt. Als we naar de kwartaalcijfers van het bedrijf uit Cupertino kijken, blijft de marge over alle producten ongeveer 38 procent. Iets tegen of onder de kostprijs verkopen is voor Apple dus eerder uitzondering dan regel.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    UtregCity

    Aan de andere kant, hoe meer je er verkoopt (en dus maakt) hoe goedkoper het product uiteindelijk wordt om te produceren. Denk aan, eeuwen geleden, de T-Ford.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Ik wou dat ze bij ons de HomePod tegen kostprijs verkochten.;-)

  • Profielfoto
    Absrnd

    Volgens mij is dit normaal, je verdiend door andere diensten die er aan gekoppeld zijn.

     

    Maar wat ik me meer afvraag, of dit oude informatie is, en dat ze bij introductie tegen kostprijs verkocht zijn,

    en er zijn vele bedrijven die dit doen, als de productie goed op gang is, worden de onderdelen steeds goedkoper, zodat ze op een later termijn toch winst draaien.

    voor al bij de console merken is dit normaal handelen.

  • Profielfoto
    tuuur

    Yeah sure, ik heb de i10 TWS AirPods en die kosten €50 die kun je draadloos opladen en hebben Bluetooth 5.0 dan zou de W1 chip dus €120 kosten? Kijk je eruit proberen te kletsen oké, maar verzin dan wel een betere smoes hè 😄

  • Profielfoto
    xaddict

    Tuuur hou eens op over je i10 blablablabla. Niemand boeit het wat dat je fake AirPods hebt gekocht.

    On-topic: in console-land is dit al helemaal niet raar meer. Sony én Microsoft verdienen niet aan de consoles, maar aan licentiekosten voor de games en abonnementen op hun online diensten.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Kijk je eruit proberen te kletsen oké, maar verzin dan wel een betere smoes hè

    Daarom is Hans Gruber een columinstje, niets meer, niets minder. Columnisten mogen alles opschrijven zonder iets te hoeven onderbouwen op basis van feiten. Het is eigenlijk niets meer dan een mening of visie van een enkel persoon.

     

    Mark Gurman (onderaan) is volgens mij wel een journalist,  of ook niet officieel omdat hij eigenlijk alleen naam heeft gemaakt met geruchten rondom Apple die waarheid bleken (scoops). Volgens mij hebben dit soort mensen vaak geen journalistieke opleiding maar rollen ze een beetje vanuit de bloggers wereld in het vak omdat ze op X moment commercieel interessant worden voor de echte media. Je ziet ook meteen dat hij dit niet zo 123 zal bevestigen, dat geeft al aan in wat voor organisatie hij werkzaam is. Waar veel meer naar feiten gekeken wordt.

    Het probleem met liefhebbers van Apple producten is dat ze die John Gruber een tikkeltje te serieus zijn gaan nemen omdat hij vaak dingen zegt die lekker in hun oren rammelen. Horen wat je graag wilt horen maar dat maakt het niet nieuwswaardig of feitelijk juist.

     

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Misschien als je de (exorbitante?) R&D meerekent.

    En ik moet zeggen, ik maak me zorgen als dat zo is met de Apple TV en HomePod. Het zijn fijne apparaten hoor, echt. Maar ze zijn te duur voor de functionaliteit.

  • Profielfoto
    IPhonePeter

    Ik geloof niet zo zeer dat de componenten zo extreem duur zijn, het gaat meer om de verhouding van oplage en R&D kosten die bij deze nieuwe producten significant hoger zijn. Waardoor de marges heel klein zijn t.o.v. bijvoorbeeld de oude 13 inch macbook air (die nog steeds verkrijgbaar is). Dat product heeft allang zijn ontwikkeling kosten opgebracht.

  • Profielfoto
    KeKo

    Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik Apple producten al sinds de jaren 80 en ben er meestal dik tevreden mee. Voor ik heb toch regelmatig gezien dat er oudere chips of componenten gebruikt werden in modellen. Dat kun je verdedigen door te zeggen dat de nieuwste generatie nog niet bug-vrij is of geoptimaliseerd voor het product, en dat daarom een oudere versie toch de beste versie is. Maar zo menig gebruiker het niet zien en daarnaast zijn oudere componenten vaak goedkoper dan de nieuwste generatie.

    Ik kan me wel voorstellen dat Apple de Apple-tv tegen kostprijs verkoopt. Maar als je niet in een Apple-ecosysteem zit, kun je meer krijgen voor je geld. Dus wellicht was heeft Apple daar toch verkeerde keuzes gemaakt bij het samenstellen.

    Bij de dopjes lijkt het me sterk dat ze onder kostprijs verkocht worden. Een grote prijsopslag voor R&D zal wel kloppen. Maar met de aantallen van de AirPods lijkt me dat minder relevant.

    Die miljarden winst komen niet alleen maar van de iPhone en iCloud. Maar uiteindelijk blijft het voor ons allen maar giswerk:)

  • Profielfoto
    polansky

    En gij gelooft dah?

    Natuurlijk verkoopt Apple niet tegen kostprijs.
    Dat is helemaal niet in lijn met hun marketingstrategie.

    Pure flauwekul om er een nieuwe prijsverhoging door te drukken.