Raymon Mens
Raymon Mens OMT Specials 22 februari 2019

Apple laat een mooie podcast opportunity liggen

Wie bekend is met de geschiedenis van de podcast, weet dat Apple het medium op de kaart heeft gezet. In de tijd van de iPod kreeg iTunes als eerste, grootschalige software ondersteuning voor podcasts. Apple beheert anno 2019 nog steeds een van de grootste directories met podcasts.

Maar er zijn kapers op de kust. Spotify zei onlangs serieus te gaan investeren in podcasts. De streamingdienst kocht een productiebedrijf en een set met tools om zelf podcasts te maken. Apple lijkt te slapen, terwijl het tijd voor actie is.

Een kans voor Apple en podcasters

Apple heeft een enorme directory (collectie) podcasts en maakt een goede Podcasts-app die gratis beschikbaar is. Verder lijkt Apple niet zo geïnteresseerd om zijn positie te versterken of aan podcasts te gaan verdienen. Dat heeft de podcast de afgelopen jaren een grote dienst bewezen. Shows konden ongehinderd groeien zonder beperkingen.

Naast een enorme collectie podcasts heeft echt Apple ook veel gebruikers met een Apple ID die meteen voor content kunnen betalen. Voel je ‘m al aankomen? Niets houdt Apple tegen om een betaaldienst voor podcasts te introduceren. Zo kunnen luisteraars hun favoriete podcast direct steunen door afleveringen te kopen. Dit hoeft gratis podcasts niet in de weg te zitten. Een betaling kan optioneel zijn, maar producers kunnen ook specials maken die voor een paar euro te koop zijn.

podcasts apps
Klik/tap voor groter.

Dit levert Apple ook wat op, want van alle verkopen via zijn platforms blijft 30 procent aan de strijkstok van de iPhone-maker hangen. Denk ook aan een all you can listen-dienst voor podcasts. Voor een tientje per maand toegang tot premium shows zonder betaling en een kleine vergoeding per aflevering voor gratis podcasts die worden geluisterd. Apple heeft de infrastructuur en de klanten, alleen de wil is nodig.

Naar voorbeeld van de App Store

Blijkbaar kan het voor tijdschriften en series, want Apple komt naar verluidt met een eigen all you can read-dienst en een Netflix-concurrent. Daarvoor moet dure content ingekocht worden. Met podcasts kan een model gehanteerd worden dat meer op de App Store lijkt. Onafhankelijke producenten bieden content aan en Apple kan het redelijk moeiteloos faciliteren.

De kans dat dit ook gaat gebeuren lijkt ons overigens klein, want als Apple het echt zou willen was een dergelijke dienst al jaren geleden geïntroduceerd. Of zou de recente opkomst van de podcast reden zijn om het nog eens op de kaart te zetten?

Reageer op artikel:
Apple laat een mooie podcast opportunity liggen
Sluiten