Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 17 januari 2019

Tim Cook maakt vuist: “handel in persoonlijke data moet stoppen”

Apple-CEO Tim Cook zet zijn strijd voor meer privacy online voort. Hij slaat vandaag in een opiniestuk in het Amerikaanse Time Magazine flink met de vuist op tafel. De “griezelige online handel in persoonlijke data” moet volgens Cook zo snel mogelijk stoppen.

Om dit te bereiken wil hij actie op federaal niveau. De baas van Apple roept het Amerikaanse Congres op om in te grijpen en nieuwe regels en hervormingen op te leggen “In 2019 is het tijd om het recht op privacy te verdedigen. De jouwe, de mijne, wij allemaal”, aldus Cook.

Tijd om het recht op privacy te verdedigen

Hij vervolgt: “Consumenten moeten niet langer pikken dat onverantwoordelijke bedrijven enorme hoeveelheden gebruikersprofielen hamsteren, combineren en verkopen. Het aantal hacks en lekken is groter dan ooit. Het is nu tijd om ons eigen digitale leven terug onder controle te krijgen. We zijn de grip kwijt.”

Cook doelt vooral op de handel in persoonlijke data. Er zijn een boel zogenaamde data brokers die informatie van bijvoorbeeld Facebook of Google kopen. Die informatie wordt aangevuld met data uit andere bronnen en weer doorverkocht aan andere bedrijven, advertentieverkopers, consultancyfirma’s en retailers. Zo kan een gedetailleerd beeld ontstaan van wie je bent, waar je woont, wat je voorkeuren op het gebied van politiek en religie zijn enzovoort.

Tim Cook
Klik/tap voor groter.

Regels voor handel in data: 4 voorstellen

Die data kan in de VS vrijwel zonder medeweten van de gebruiker verkocht worden. Cook denkt dat dit probleem kan worden opgelost. Hij suggereert dat het vooral wilskracht vereist en dat technisch niets onoverkomelijk is. Hij stelt de volgende 4 punten voor. De nieuwe Europese privacywet (GDPR/AVG) dient duidelijk als voorbeeld voor punt twee en drie.

  1. Bedrijven moeten het koppelen van data aan een persoon zoveel mogelijk beperken. Dat kan door gegevens verplicht te anonimiseren of eenvoudigweg af te zien van het verzamelen van meer data dan absoluut nodig is.
  2. Consumenten moeten te allen tijden kunnen zien welke gegevens worden verzameld en met welk doel.
  3. Er moet een recht op toegang tot persoonlijke informatie komen. Ook om deze te wijzigen of te verwijderen.
  4. Oprichten van een centraal register voor datahandelaars. Daar kunnen consumenten de handel in hun data inzien en verwijderen of aanpassen.

Cook illustreert zijn betoog met het voorbeeld van een Amerikaanse retailer. Op het moment dat een consument iets met zijn creditcard koopt, wordt die data meteen verkocht. “Je hebt daar nu geen idee van als consument. Er bestaat een schaduweconomie waar helemaal niemand zich op heeft. Je kunt niet zien waar je data heen gaat.”

Slimme positie van Tim Cook

Dit is een uitermate slimme positie van Tim Cook om in te nemen. Hij maakt zich zo namelijk (opnieuw) hard voor een goede zaak, maar deelt ook klappen aan Facebook en Google uit. Het verdienmodel van deze ondernemingen is namelijk gebouwd rondom het verzamelen van data. Als dat aan banden wordt gelegd, maakt Apple goede sier én worden concurrenten verzwakt.

Reageer op artikel:
Tim Cook maakt vuist: “handel in persoonlijke data moet stoppen”
Sluiten