Tim Cook maakt vuist: “handel in persoonlijke data moet stoppen”

Door: Raymon Mens - 24 reacties
Tim Cook

Apple-CEO Tim Cook zet zijn strijd voor meer privacy online voort. Hij slaat vandaag in een opiniestuk in het Amerikaanse Time Magazine flink met de vuist op tafel. De “griezelige online handel in persoonlijke data” moet volgens Cook zo snel mogelijk stoppen.

Om dit te bereiken wil hij actie op federaal niveau. De baas van Apple roept het Amerikaanse Congres op om in te grijpen en nieuwe regels en hervormingen op te leggen “In 2019 is het tijd om het recht op privacy te verdedigen. De jouwe, de mijne, wij allemaal”, aldus Cook.

Tijd om het recht op privacy te verdedigen

Hij vervolgt: “Consumenten moeten niet langer pikken dat onverantwoordelijke bedrijven enorme hoeveelheden gebruikersprofielen hamsteren, combineren en verkopen. Het aantal hacks en lekken is groter dan ooit. Het is nu tijd om ons eigen digitale leven terug onder controle te krijgen. We zijn de grip kwijt.”

Cook doelt vooral op de handel in persoonlijke data. Er zijn een boel zogenaamde data brokers die informatie van bijvoorbeeld Facebook of Google kopen. Die informatie wordt aangevuld met data uit andere bronnen en weer doorverkocht aan andere bedrijven, advertentieverkopers, consultancyfirma’s en retailers. Zo kan een gedetailleerd beeld ontstaan van wie je bent, waar je woont, wat je voorkeuren op het gebied van politiek en religie zijn enzovoort.

Tim Cook
Klik/tap voor groter.

Regels voor handel in data: 4 voorstellen

Die data kan in de VS vrijwel zonder medeweten van de gebruiker verkocht worden. Cook denkt dat dit probleem kan worden opgelost. Hij suggereert dat het vooral wilskracht vereist en dat technisch niets onoverkomelijk is. Hij stelt de volgende 4 punten voor. De nieuwe Europese privacywet (GDPR/AVG) dient duidelijk als voorbeeld voor punt twee en drie.

  1. Bedrijven moeten het koppelen van data aan een persoon zoveel mogelijk beperken. Dat kan door gegevens verplicht te anonimiseren of eenvoudigweg af te zien van het verzamelen van meer data dan absoluut nodig is.
  2. Consumenten moeten te allen tijden kunnen zien welke gegevens worden verzameld en met welk doel.
  3. Er moet een recht op toegang tot persoonlijke informatie komen. Ook om deze te wijzigen of te verwijderen.
  4. Oprichten van een centraal register voor datahandelaars. Daar kunnen consumenten de handel in hun data inzien en verwijderen of aanpassen.

Cook illustreert zijn betoog met het voorbeeld van een Amerikaanse retailer. Op het moment dat een consument iets met zijn creditcard koopt, wordt die data meteen verkocht. “Je hebt daar nu geen idee van als consument. Er bestaat een schaduweconomie waar helemaal niemand zich op heeft. Je kunt niet zien waar je data heen gaat.”

Slimme positie van Tim Cook

Dit is een uitermate slimme positie van Tim Cook om in te nemen. Hij maakt zich zo namelijk (opnieuw) hard voor een goede zaak, maar deelt ook klappen aan Facebook en Google uit. Het verdienmodel van deze ondernemingen is namelijk gebouwd rondom het verzamelen van data. Als dat aan banden wordt gelegd, maakt Apple goede sier én worden concurrenten verzwakt.

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Laat Tim eens kijken naar onze Europese regels. Daar zit dat allemaal in.

  • Profielfoto
    Night

    Facebook draait ook op de Mac en iOS, net als creditcard betalingen. Als Tim zich zo hard wil maken tegen tracking dan moet hij iets verzinnen waardoor dat op Apple devices niet meer mogelijk is.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Hij is niet tegen tracking als ik het goed begrijp.

  • Profielfoto
    xaddict

    @Night je wilt dat Apple het onmogelijk maakt voor app-makers om wat voor informatie dan ook te verkrijgen? Want zo werkt dat dus.

    Als ik bij dienst 1 boodschappen koop met mijn account (op email adres, telefoonnummer en/of credit card) op hun server,
    Daarna bij dienst 2 berichten stuur naar mensen op mijn telefoonnummer via de server van die dienst
    En dan bij dienst 3 porno kijk (met account op email en betaling via credit card) op hun server

    Dan kunnen die drie diensten achter de schermen (zonder Apple’s weet) die informatie aan elkaar koppelen waardoor ze al een behoorlijk uitgebreid profiel kunnen opstellen.

    Hoe zie jij voor je dat Apple daar iets aan kan veranderen zonder gewoon alle apps te verbieden?

  • Profielfoto
    monty python

    Hij vraagt daarom net overheidsingrijpen. En volkomen terecht. De misbruiken en gevolgen zijn stilaan niet meer te overzien. Dit kan en mag niet meer in handen van privé bedrijven blijven. Waterdicht kan het nooit worden maar daarom niets doen is geen optie.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Night op 17 januari 2019 19:05
    Facebook draait ook op de Mac en iOS, net als creditcard betalingen. Als Tim zich zo hard wil maken tegen tracking dan moet hij iets verzinnen waardoor dat op Apple devices niet meer mogelijk is.

    Je doet een Shmootje, neem ik aan.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Die Cookwaus mag van mij stoppen met kletsen en aan het werk. Zit er iemand oprecht te wachten op zo’n monoloog van de iPaus van de Cupertino Church of Privacy? Ik wacht al jaren op concreet MacPro nieuws van enige betekenis. Ik geloof dat dat toch z’n werk is.

     

  • Profielfoto
    ocramarco

    Data is handel zelfs als jetegen bent is het een business model.

  • Profielfoto
    Ziegler

    pannekoek op 18 januari 2019 01:56
    Die Cookwaus mag van mij stoppen met kletsen en aan het werk. Zit er iemand oprecht te wachten op zo’n monoloog van de iPaus van de Cupertino Church of Privacy? Ik wacht al jaren op concreet MacPro nieuws van enige betekenis. Ik geloof dat dat toch z’n werk is.

     

    Net zoals jij in je vrije tijd berichtjes mag posten op OMT, mag Cook een briefje schrijven.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Ziegler op 18 januari 2019 07:50

    pannekoek op 18 januari 2019 01:56
    Die Cookwaus mag van mij stoppen met kletsen en aan het werk. Zit er iemand oprecht te wachten op zo’n monoloog van de iPaus van de Cupertino Church of Privacy? Ik wacht al jaren op concreet MacPro nieuws van enige betekenis. Ik geloof dat dat toch z’n werk is.

     

    Net zoals jij in je vrije tijd berichtjes mag posten op OMT, mag Cook een briefje schrijven.

    Wie zegt dat hij dit in z’n vrije tijd doet dan? Ik zie namelijk qua werk helmaal niets gebeuren.:)

  • Profielfoto
    MacSjon

    pannekoek op 18 januari 2019 09:22
     
    Wie zegt dat hij dit in z’n vrije tijd doet dan? Ik zie namelijk qua werk helmaal niets gebeuren.:)

    Kun je nagaan hoeveel vrije tijd hij heeft =D

  • Profielfoto
    pannekoek

    MacSjon op 18 januari 2019 09:35

    pannekoek op 18 januari 2019 09:22

    Wie zegt dat hij dit in z’n vrije tijd doet dan? Ik zie namelijk qua werk helmaal niets gebeuren.:)

    Kun je nagaan hoeveel vrije tijd hij heeft =D

    En dat met zijn salaris! Ik zeg Cook for President. Win-Win.

  • Profielfoto
    donut

    Eindelijk iemand die een vuist maakt tegen veel te dure telefoons!

  • Profielfoto
    sjap

    Verder niet echt constructief, maar ik vind dat Tim Cook moet stoppen.

    Verder is het atuurlijk goed om privacy op de kaart te zetten, vooral in Amerika waar het eigenlijk simpelweg niet bestaat. Wij Europeanen kunnen daar lacherig over doen maar het zijn wel Amerikaanse bedrijven die er hier een loopje mee nemen, dus het goed dat het daar besproken wordt.

    Maar het is zo vermoeiend. Cook brengt het als een kruistocht maar het is natuurlijk ook gewoon een manier om meer broodjes te verkopen. Waarom zou ik Apple meer vertrouwen dan Google? Google is misschien op mijn data uit maar Apple op mijn centen.

  • Profielfoto
    Elduderino

    sjap op 18 januari 2019 12:19
    Verder niet echt constructief, maar ik vind dat Tim Cook moet stoppen.

    Verder is het atuurlijk goed om privacy op de kaart te zetten, vooral in Amerika waar het eigenlijk simpelweg niet bestaat. Wij Europeanen kunnen daar lacherig over doen maar het zijn wel Amerikaanse bedrijven die er hier een loopje mee nemen, dus het goed dat het daar besproken wordt.

    Maar het is zo vermoeiend. Cook brengt het als een kruistocht maar het is natuurlijk ook gewoon een manier om meer broodjes te verkopen. Waarom zou ik Apple meer vertrouwen dan Google? Google is misschien op mijn data uit maar Apple op mijn centen.

    Dus je vindt het goed dat men dit op de kaart zet, maar Cook moet zijn mond houden?

    Vertrouwen in Apple t.o.v Google en Facebook is helemaal aan jezelf. Maar ik kan al heel van aflezen aande positie welke een bedrijf inneemt, het business model, de privacy maatregelen en de ontwikkelingen in de producten. Daarin zie ik bij Apple een trend om persoonlijke data persoonlijk te houden. Bij de andere 2 zie ik iets heel anders gebeuren en helemaal terecht want die hebben een business model rond jou data. Of dacht je dat Google wel even rond kan komen van al dat gratis wat ze jou aanbieden? het heeft maart 1 doel, data retour…

    Daarnaast heb je nog veel andere partijen die flink met onze data handelen…en dan zijn de grenzen heel snel opgezocht.

  • Profielfoto
    monty python

    Hoe meer hij dit uitspreekt hoe moeilijker Apple het zichzelf maakt om data te gaan misbruiken. Facebook en vooral, vooral Google blijven voorlopig immuun voor de grofste misbruiken omdat zij eigenlijk gewoon toegeven dat ze het (moeten) doen. Wie zich zo op de kaart zet, kan niet anders dan ook maatregelen te nemen. Waarom zou hij dit niet mogen zeggen ? Hij MOET het zeggen, dit wordt hoe langer hoe meer een verkoopspunt. (Nog) Niet voor iedereen momenteel maar dat hoeft ook niet.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    pannekoek op 18 januari 2019 01:56
    Die Cookwaus mag van mij stoppen met kletsen en aan het werk. Zit er iemand oprecht te wachten op zo’n monoloog van de iPaus van de Cupertino Church of Privacy? Ik wacht al jaren op concreet MacPro nieuws van enige betekenis. Ik geloof dat dat toch z’n werk is.

     

    Ben ik blij dat jij niet aan het hoofd van Apple staat dan… Een MacPro is belangrijk, maar het is zeker net zo belangrijk om ons digitale leven te beschermen. En daar maakt Apple zich hard voor. iPaus of niet: ik ben blij dat privacy een belangrijke insteek van Apple en nóg blijer dat ze niet alleen focussen op een nieuwe MacPro.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Slimme positie van Tim Cook
    Dit is een uitermate slimme positie van Tim Cook om in te nemen. Hij maakt zich zo namelijk (opnieuw) hard voor een goede zaak, maar deelt ook klappen aan Facebook en Google uit. Het verdienmodel van deze ondernemingen is namelijk gebouwd rondom het verzamelen van data. Als dat aan banden wordt gelegd, maakt Apple goede sier én worden concurrenten verzwakt.

    Het koppelen van Cooks woorden aan het verdienmodel van Google en Facebook  klopt inhoudelijk niet. Cook heeft het over privacydatahandel zonder toestemming en/of zonder medeweten.

    Facebook die jouw vrienden trackt terwijl ze niet op Facebook zitten bijvoorbeeld of wanneer je je credit vard gebruikt, zoals in het artikel genoemd.

    Hij heeft het niet over wetgeving tegen het verdienmodel van Facebook of Google: als je toestemming geeft aan Facebook om je data te gebruiken (wat je doet als je Facebook gebruikt) dan mag dat gewoon. Ook binnen de Europese wetgeving. Dat heet vrije keuze.

  • Profielfoto
    pannekoek

    mvmaastricht op 18 januari 2019 18:13

    pannekoek op 18 januari 2019 01:56
    Die Cookwaus mag van mij stoppen met kletsen en aan het werk. Zit er iemand oprecht te wachten op zo’n monoloog van de iPaus van de Cupertino Church of Privacy? Ik wacht al jaren op concreet MacPro nieuws van enige betekenis. Ik geloof dat dat toch z’n werk is.

     

    Ben ik blij dat jij niet aan het hoofd van Apple staat dan… Een MacPro is belangrijk, maar het is zeker net zo belangrijk om ons digitale leven te beschermen. En daar maakt Apple zich hard voor. iPaus of niet: ik ben blij dat privacy een belangrijke insteek van Apple en nóg blijer dat ze niet alleen focussen op een nieuwe MacPro.

    Touché. Maar wees dan ook fair en beaam dat meneer Cook een andere baan zou kunnen kiezen. CPO, Chief Privacy Officer (Of Creative Politics Officer).

    Beter is er één aanstellen en die het woord laten doen. De man is CEO maar praat als 3CPO. Daar wordt ik een beetje opstandig van.

  • Profielfoto
    monty python

    Een CEO besteedt zoveel mogelijk operationele taken uit. En houdt zich bezig met de toekomst en de strategie. Daarin hoort privacy zeer zeker thuis.

  • Profielfoto
    Remko

    Tim Cook for president!!

  • Profielfoto
    pannekoek

    monty python op 19 januari 2019 08:06
    Een CEO besteedt zoveel mogelijk operationele taken uit. En houdt zich bezig met de toekomst en de strategie. Daarin hoort privacy zeer zeker thuis.

    :) en bij gebrek aan een capabele persvoorlichter doet hij dat er kennelijk meer dan full-time bij.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    pannekoek op 18 januari 2019 20:11

    mvmaastricht op 18 januari 2019 18:13

    pannekoek op 18 januari 2019 01:56
    Die Cookwaus mag van mij stoppen met kletsen en aan het werk. Zit er iemand oprecht te wachten op zo’n monoloog van de iPaus van de Cupertino Church of Privacy? Ik wacht al jaren op concreet MacPro nieuws van enige betekenis. Ik geloof dat dat toch z’n werk is.

     

    Ben ik blij dat jij niet aan het hoofd van Apple staat dan… Een MacPro is belangrijk, maar het is zeker net zo belangrijk om ons digitale leven te beschermen. En daar maakt Apple zich hard voor. iPaus of niet: ik ben blij dat privacy een belangrijke insteek van Apple en nóg blijer dat ze niet alleen focussen op een nieuwe MacPro.

    Touché. Maar wees dan ook fair en beaam dat meneer Cook een andere baan zou kunnen kiezen. CPO, Chief Privacy Officer (Of Creative Politics Officer).

    Beter is er één aanstellen en die het woord laten doen. De man is CEO maar praat als 3CPO. Daar wordt ik een beetje opstandig van.

    Tim doet precies wat hij moet doen: zoals Ponty Pyton terecht opmerkt: zich bezig houden met toekomst en strategie. En daarnaast houdt hij af en toe interviews. Maar omdat hij een van de bekendste CEO’s in de wereld is, halen zijn interviews altijd de pers, en die van de CPO Jane Horvath niet. Gelukkig maar: kan zij rustig haar werk doen. Terwijl Jeff Williams als COO zich rustig op de Mac Pro kan richten.

    Kortom: Tim krijgt alle shit over zich heen en onderwijl houdt hij z’n personeel in de luwte. Een CEO waar velen nog wat van kunnen leren.

  • Profielfoto
    Tee Loo

    pannekoek op 18 januari 2019 20:11

    mvmaastricht op 18 januari 2019 18:13

    pannekoek op 18 januari 2019 01:56
    Die Cookwaus mag van mij stoppen met kletsen en aan het werk. Zit er iemand oprecht te wachten op zo’n monoloog van de iPaus van de Cupertino Church of Privacy? Ik wacht al jaren op concreet MacPro nieuws van enige betekenis. Ik geloof dat dat toch z’n werk is.

     

    Ben ik blij dat jij niet aan het hoofd van Apple staat dan… Een MacPro is belangrijk, maar het is zeker net zo belangrijk om ons digitale leven te beschermen. En daar maakt Apple zich hard voor. iPaus of niet: ik ben blij dat privacy een belangrijke insteek van Apple en nóg blijer dat ze niet alleen focussen op een nieuwe MacPro.

    Touché. Maar wees dan ook fair en beaam dat meneer Cook een andere baan zou kunnen kiezen. CPO, Chief Privacy Officer (Of Creative Politics Officer).

    Beter is er één aanstellen en die het woord laten doen. De man is CEO maar praat als 3CPO. Daar wordt ik een beetje opstandig van.

    Ik word een beetje opstandig van veroordelen, oppervlakkige beoordelingen en zelfzuchtigheid.