Smartphone op de fiets gebruiken? 95 euro boete

Door: Raymon Mens - 22 reacties

In Den Haag wordt al bijna drie jaar gesproken over een smartphoneverbod voor fietsers. Nu lijkt het er eindelijk te komen en is ook meer bekend over de boete die het gebruik van je smartphone op de fiets oplevert. Het wordt volgens Haagse bronnen 95 euro.

Het AD meldt dat de hoogte van de boete is afgestemd op andere straffen die nu al gelden voor overtredingen die door fietsers worden begaan. Wie onder invloed op de fiets stapt, kan rekenen op een boete van 100 euro. Door rood rijden kost 95 euro en geen (werkend) licht levert een boete van 55 euro op.

Ook smartwatch verboden op fiets

Nu horen we je denken: en de Apple Watch dan? Ook daar is aan gebracht, want het verbod wordt ook op een andere manier uitgebreid. In plaats van een ‘mobiele telefoon’, wordt straks een breder verbod op het gebruiken van ‘mobiele elektrische apparaten’ gehanteerd.

Volgens minister Van Nieuwenhuizen leiden al deze apparaten af tijdens deelname aan het verkeer. Daarom vallen ze straks allemaal onder het verbod. De vraag is wel hoe ver dit verbod gaat. Zijn AirPods met Siri nog wel toegestaan? Het is nog maar de vraag, want in theorie zijn dat ook ‘mobiele elektrische apparaten’. Je hoeft ze echter niet vast te houden.

Smartphone fiets
Klik/tap voor groter.

Verbod op 1 juni van kracht

De ministerraad bespreekt het voorstel van minister Van Nieuwenhuizen op vrijdag in de kamer. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het verbod daarna op 1 juni van kracht. Vorig jaar slingerde de politie al 75.000 verkeersdeelnemers op de bon voor het gebruik van een smartphone op de weg.

Reacties

22 reacties
  • Profielfoto
    wensink

    ‘Mobiele elektrische apparaten.’
    Hebben ze zojuist de elektrische fiets verboden?

  • Profielfoto
    flappah

    wensink op 31 januari 2019 11:47
    ‘Mobiele elektrische apparaten.’
    Hebben ze zojuist de elektrische fiets verboden?

    “het is verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen een mobiel elektronisch apparaat vast te houden”, als je je handen aan het stuur houdt, dan wel!;)

  • Profielfoto
    janvanes

    In ieder geval een flinke stimulans voor de verkoop van stuurhouders voor smartphones.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    Repressie gericht tegen schoolkinderen dus. En zonder dat er een degelijke analyse is van de echte oorzaken van ongelukken. Geen enkel bewijs dat deze boete iets oplost. Maar wat kan het de VVD schelen.

    Wie fietst en tegelijk iets anders doet gaat automatisch langzamer fietsen. Het beleid moet gericht zijn op het bevorderen van fietsen, niet op het opwerpen van obstakels.

    Overigens, ‘Ook smartwatch verboden op fiets’, waar staat dat? Bijv. in de auto mag je best een smartwatch dragen. Met de hand bedienen, dat is iets heel anders, dat belemmert meteen de functie van beide handen.

  • Profielfoto
    hatolex

    Schoolkinderen, ik zie moeders metkinderen achterop de fiets met hun mobieltje bezig.

    Je gaat langzamer fietsen, daar heb je wat aan als je onder een stadsbus ligt.

    Is er overigen bewijs dat een boete voor te hardrijden wel iets oplost.

    En welk obstakel wordt er overigens opgeworpen.

    ik zou eerst nadenken en dan pas gaan typen.  😏

  • Profielfoto
    RV

    @ bmeerdink… in het artikel “mobiele elektrische apparaten”

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Heel goed,

    Heel veel ouders zijn drukker met hun mobiel op de fiets, dan lettend op hun kroos achter op de fiets.

    Lappen verkeersregels volledig aan hun laars. Geldt ook voor diverse schoollieren.

    Als automobilist, moet je constant anticiperend rijden.

    Alhoewel automobilisten, maar ook vrachtwagen chauffeurs zijn vaak drukker met hun cellphone als op het verkeer te letten

    Helaas is de rechter in Nederland nog te mild met de laatste beroepsgroep. En mogen vrachtwagen chauffeurs die betrapt worden op bellen achter het stuur, hun rijbewijs houden

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Dat laatste heeft te maken met proportionaliteit: de straf en de gevolgen moeten in verhouding staam tot de overtreding. Beroepschauffeurs wordt met het intrekken van het rijbewijs ook meteen hun broodwinning afgenomen. Dat kan buiten proportie zijn.

     

    Overigens zijn alle conclusies over wat precies verboden wordt voorbarig, zolang de exacte tekst van de bepaling niet vast staat. Het bedienen van electronische apparaten is wat anders dan het daadwerkelijk in de hand houden. Dat zou bijvoorbeeld voor de genoemde Apple Watch en AirPods een groot verschil maken.

     

    Zomaar een gedachte, maar kijkende naar het verbod op bellen in de auto denk ik dat het verbod wel mee zal vallen ten opzichte van de paniekverhalen die ik nu her em der lees..

  • Profielfoto
    bmeerdink

    RV op 31 januari 2019 17:12
    @ bmeerdink… in het artikel “mobiele elektrische apparaten”

    Het AD-artikel (de aangehaalde bron) vermeldt: “Het wordt per 1 juli sowieso verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen een mobiel elektronisch apparaat vast te houden.”

    Een horloge houd je niet vast.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    hatolex op 31 januari 2019 17:00
    Schoolkinderen, ik zie moeders metkinderen achterop de fiets met hun mobieltje bezig.

    Je gaat langzamer fietsen, daar heb je wat aan als je onder een stadsbus ligt.

    Is er overigen bewijs dat een boete voor te hardrijden wel iets oplost.

    En welk obstakel wordt er overigens opgeworpen.

    ik zou eerst nadenken en dan pas gaan typen.  😏

    Langzamer fietsen zorgt zeker voor minder brokken, om te beginnen haal je dan zelf niet in. En fietsers onder de stadsbus vanwege smartphone gebruik? Je verzint het probleem bij de oplossing, doe dat liever andersom. Snelheidslimieten maken het verkeer ook wel degelijk veiliger.

    Alles wat het fietsen onaantrekkelijker maakt (bijv. allerlei onnodige boetes) zet een rem op het fietsen. Het is bv. bekend dat een fietshelmplicht contraproductief uitwerkt op de volksgezondheid (fietsen is gezond).

    Overigens, voor wie gemotoriseerd onderweg is, al is het maar met een elektrische fiets of scootmobiel, lijkt me een verbod op multitasken naast het rijden zelf wel zinnig. En dat is inclusief handsfree bellen.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    @bmeerdink je steekt de kop in het zand.

    Jouw opmerkingen moet je tegen ouders zeggen, die een kind verloren zijn in het verkeer.

    Laats zag ik nog een pappa, die zijn dochter heeft verloren in het verkeer, door een WhatsApp- ende automobilist. Deze vader geeft nu voorlichting op scholen aan kinderen. Wat de gevolgen zijn als je afgeleid bent door je cellphone

    En zo zijn er nog tig andere verhalen van families, die iemand in het verkeer verloren hebben

  • Profielfoto
    UtregCity

    En? Hoe denken we dit te handhaven? Iedere dag kom ik dit tegen: fietsers zonder licht, fietsen tegen ‘t verkeer in, niet stoppen voor rood, met z’n zessen naast elkaar blijven fietsen, speed pedelecs (die met geel kenteken) op fietspad, fietsen over de stoep, appende/bellende fietsers, met mega koptelefoon lekker in eigen bubbel muziek luisterende narcisten en dan heb ik ‘t nog niet eens over geen richting aangeven. Pakkans, nihil. Dus.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    iMac Lover op 31 januari 2019 19:47
    Laats zag ik nog een pappa, die zijn dochter heeft verloren in het verkeer, door een WhatsAppende automobilist.

    Had je gelezen wat ik schreef over gemotoriseerd verkeer? Laat ze dáár energie in steken, want de (vracht)auto’s zijn de moordwapens, niet de fietsen. Fietsen is juist gezond. Niets is 100% gegarandeerd veilig, in bed kun je ook een hartaanval of beroerte krijgen.

    En als ze toch bezig zijn, laten ze eindelijk een eind maken aan die smerige (en gevaarlijke!) brommers en motoren. Het gaat om de juiste prioriteiten en om beleid wat wél effect sorteert.

  • Profielfoto
    hatolex

    Meerdink, Die boetes zijn er nu juist om het fietsen veiliger te maken, zodat je je wel aan de regels houd. Als je dat vervolgens doet krijg je ook geen boete. 😉

    en hoe hard fiets jij wel niet dat je je zelf in zou kunnen halen.

    En de rest van je verhaal is off topic.

     

  • Profielfoto
    wensink

    @hatolex ken je de cijfers van ongelukken door fietsers die smartphones gebruiken? Het is zo’n beetje de minst voorkomende oorzaak van ongelukken met fietsers.
    Muziek luisteren en praten met andere fietsers zijn ongeveer 10x zo gevaarlijk als daadwerkelijk je smartphone gebruiken. Voor die twee oorzaken is nog geen wet en die zal er waarschijnlijk ook nooit komen.
    Het is een domme, ongefundeerde regel die wederom is bedacht door die sukkels in Den Haag die voorbij gaan aan de feiten.

  • Profielfoto
    hatolex

    Geef jij mij die cijfers eens dan aub.

  • Profielfoto
    zulu

    Ik ben helemaal voor de boete, echter het gaat zelden beboet worden. Den Haag kan het wel bedenken..wie gaat het uitvoeren?

    Nooit begrepen dat je tijdens het fietsen je smartphone moet gebruiken buiten een navigator App. Als je niet kan wachten tot je rit voorbij is dan heb je je zaken gewoon niet goed geregeld.

  • Profielfoto
    wensink
  • Profielfoto
    hatolex

    Wensink, dit stond er dik gedrukt ook met grote letters!!!!!!!

    Denk niet: het maakt niet uit. Dat is een hele gevaarlijke conclusie.

     

  • Profielfoto
    wensink

    @hatolex, dus? Dat doet niets af aan het feit dat het gaat om een schamele 1,2% van de ongelukken.
    Natuurlijk betekent het niet dat je dan meer je smartphone moet gebruiken en harder kunt gaan rijden en niet meer op hoeft te letten. Dat is het hele punt niet, je bent de situatie aan het verdraaien nu.

    Die 90 euro boete is onzin en betuttelend naar de burger. Uit cijfers blijkt dat mensen prima in staat zijn om in te schatten wanneer ze hun smartphone even kunnen pakken en om hun gedrag aan te passen wanneer ze even naar hun smartphone kijken tijdens het fietsen. Dit beboeten is dus echt belachelijk.

  • Profielfoto
    hatolex

    Wensink, je hebt helemaal gelijk.👍

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Veel te laag, had minimaal 300 Euro moeten zijn. Als je zo’n appende lullo plat rijdt ben je als autorijder ook zwaar de sjaak: schuld en schade ligt dan wettelijk bij de bestuurder van de auto, terwijl die personen gewoon compleet niks zien.