Netflix voelt hete adem Apple, investeert immens bedrag in content

Door: Mark Hofman - 17 reacties
Netflix logo bingen

Netflix krijgt in 2019 te maken met serieuze concurrentie. Zo lijkt Apple te trappelen om zijn eigen service te lanceren, waardoor de monopoliepositie van Netflix verdwijnt. Echter houdt dit de streamingdienst niet tegen om flink te investeren in content. Sterker nog: het investeert nog heel veel meer dan het afgelopen jaar, waarin er al 12 miljard dollar werd uitgegeven. 

Netflix hoest extreem bedrag op voor content

Zoals je hoogstwaarschijnlijk wel weet is Netflix dagelijks bezig met het aanpassen van de oneindige berg aan content. Films en series als Orange is the New Black, Star Trek: Discovery en Outlaw King hebben allemaal een ding gemeen: het kost geld om ze te tonen en om ze te produceren. Maar dat houdt het platform niet tegen om het aanbod op, inmiddels bijna, wekelijkse basis te veranderen. Dat blijft de streamingdienst ook in 2019 gewoon zo doen, maar trekt daar wel nog iets meer geld voor uit.

Netflix gebruikte in 2018 zo’n 12 miljard dollar om het aanbod aantrekkelijk te houden. Echter wil de streamingdienst, uiteraard, in 2019 ook de grootste speler blijven. Waar dat dit jaar zonder twijfel nog gaat lukken, gaat het met de concurrentie wel lastig worden. Apple, Disney en Warner Bros. zijn gedreven om weerstand te bieden tegenover Netflix en haar monopoliepositie in de markt. Genoeg reden voor Netflix om het contentbudget van 12 miljard dollar te verhogen naar maar liefst 15 miljard dollar. Dit maakt een Wall Street analist van Variety bekend.

Netflix
Klik/tab voor groter.

De verwachting vanuit Variety is overigens dat Netflix niet snel zal stoppen met investeren. Met de concurrentie op komst zal de producent alleen maar meer uit moeten gaan geven. De verwachting is zelfs dat Netflix in 2020 zo’n 17.8 miljard dollar ophoest.

Goed voor de consument?

De grote vraag is natuurlijk hoe dit voor de consument uitpakt. Netflix investeerde eind vorig jaar nog 100 miljoen dollar voor het rechtsbehoud van Friends, wat ontzettend fijn is voor de gebruiker. Echter zijn het juist deze uitgaven die voor de consument slecht nieuws kunnen betekenen.

Vorige week maakte Netflix bekend dat het de prijzen van haar abonnementen, in de Verenigde Staten, omhoog krikt. Zo werd de prijs van een standaardabonnement direct met twee dollar verhoogd. Naar ons idee heeft dit alles te maken met de hoeveelheid concurrentie op de markt. Doordat meer bedrijven zich gaan mengen in de strijd rondom de rechten, zal het prijskaartje van deze rechten alles behalve lager worden. Netflix moet meer investeren, wat betekent dat het bedrijf meer geld nodig heeft. En waar komen die centen vandaan? Juist, de consument!

Voor de consument is het fijn dat er steeds meer te zien content te zien gaat zijn, vanwege de vele diensten die ons land straks rijk is. Al is het nog maar de vraag of we daar financieel gelukkiger van gaan worden. (Zie ook: Producer X-Men maakt nieuwe sci-fi show voor Apple Video)

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Razend

    Ik weet dat mijn opmerking niet op prijs gesteld wordt, maar ik stel voor dat er toch even iemand met enig taalgevoel naar dit stuk kijkt.

  • Profielfoto
    xaddict

    ☝🏼 mee eens

  • Profielfoto
    HappyGuy

    Razend op 22 januari 2019 12:25
    Ik weet dat mijn opmerking niet op prijs gesteld wordt, maar ik stel voor dat er toch even iemand met enig taalgevoel naar dit stuk kijkt.

    Een gruwel van de hedendaagse generatie vrees ik..

  • Profielfoto
    bedenking

    Goh, Ik denk niet dat ze een hete adem van Apple voelen bij Netflix, maar van AT&T (Warner Bros), Disney, Amazon, …

    Zeker nu Disney (denk aan Marvel series) aankondigt de content zelf te verspreiden, met als het Warner Bros content die misschien enkel via AT&T aangeboden wordt of aan een hogere prijs.

    Eigen series blijken het overigens erg goed te doen.

    Och ja,  brood en spelen

  • Profielfoto
    RV

    Wordt gewoon regelmatig switchen tussen de verschillende diensten, ze zijn allemaal maandelijks opzegbaar. 2 maanden netflix, dan weer 2 maanden amazon prime etc. Wordt ook gevaarlijk voor de structurele inkomsten van de streamingsdiensten, zeker als je als Netflix de prijzen regelmatig verhoogd. Amazone prime is bijvoorbeeld maar €5,95

  • Profielfoto
    ricjuh

    Razend op 22 januari 2019 12:25
    Ik weet dat mijn opmerking niet op prijs gesteld wordt, maar ik stel voor dat er toch even iemand met enig taalgevoel naar dit stuk kijkt.

    Dit was precies mijn eerste gedachte tijdens het lezen, hoe kan zoiets gepubliceerd worden zonder beetje taal correctie.

  • Profielfoto
    Razend

    Razend op 22 januari 2019 12:25
    Ik weet dat mijn opmerking niet op prijs gesteld wordt, maar ik stel voor dat er toch even iemand met enig taalgevoel naar dit stuk kijkt.

    Ik zag dat er bij OMT (dat ik overigens vrijwel dagelijks lees) een vacature is voor een Content Engineer. Ik denk dat er ook een vacature moet komen voor een Corrector.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    RV op 22 januari 2019 13:41
    …Amazone prime is bijvoorbeeld maar €5,95

    Maar dat is voor ons niet echt van belang voorlopig.

     

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Apple heeft overigens nog lang geen hete adem op dit gebied.

    Dat zal voorlopig hoogstens een lauw kuchje worden.

  • Profielfoto
    RV

    Amazone prime is wel degelijk beschikbaar en alles gewoon ondertiteld. Ik gebruik het dagelijks!!

  • Profielfoto
    iMaf

    Zou de verhoging ook niet komen door het feit dat Netflix (in Europa dan toch) verplicht is om in het land dat het actief is om zoveel % plaatselijke content aan de bieden en dit ook ieder jaar uit te breiden

  • Profielfoto
    Sannetju

    Leve de concurrentie 🎉💥

  • Profielfoto
    pruus

    Apple koopt veel content in omdat ze centen hebben. Netflix heeft veel ervaring met streaming en eigen content. Ik denk dat Apple Netflix beter kan overnemen. Ze hebben een oorlogskas, en direct heeeeel veeeeeel gebruikers met een maandabonnement. Dat past bij Apple.

  • Profielfoto
    i-Mobile

    RV op 22 januari 2019 16:43
    Amazone prime is wel degelijk beschikbaar en alles gewoon ondertiteld. Ik gebruik het dagelijks!!

    Gebruik het ook dagelijks hoor. Echt geweldige series staan er op. American Gods, The Looming Tower, McMaffia, Man in the high tower, Goliath, StartUp en nog vele vele andere.

  • Profielfoto
    marz

    Wegens een steeds groter aandeel B(agger) films, en series die beter na 1 seizoen hadden kunnen eindigen, heb ik vorige week mijn abo opgezegd.

     

  • Profielfoto
    eddeg

    bedenking op 22 januari 2019 13:07
    Goh, Ik denk niet dat ze een hete adem van Apple voelen bij Netflix, maar van AT&T (Warner Bros), Disney, Amazon, …

    Zeker nu Disney (denk aan Marvel series) aankondigt de content zelf te verspreiden, met als het Warner Bros content die misschien enkel via AT&T aangeboden wordt of aan een hogere prijs.

    Eigen series blijken het overigens erg goed te doen.

    Och ja,  brood en spelen

    Disney heeft ook nog de 20th century fox portfolio in huis. Neem daar ook in mee dat het Star-Wars merk in frequentie omhoog is gegaan en je hebt een geweldige combi. Het budget voor Disney OTT ligt overigens voor dit jaar alleen al op 90 miljard.

  • Profielfoto
    Wimusia

    RV op 22 januari 2019 13:41
    Wordt gewoon regelmatig switchen tussen de verschillende diensten, ze zijn allemaal maandelijks opzegbaar. 2 maanden netflix, dan weer 2 maanden amazon prime etc. Wordt ook gevaarlijk voor de structurele inkomsten van de streamingsdiensten, zeker als je als Netflix de prijzen regelmatig verhoogd. Amazone prime is bijvoorbeeld maar €5,95

    Amazon kost bijna 13 euro per maand!Amazon