Alles wordt KPN: XS4ALL en Telfort verdwijnen

Door: Raymon Mens - 37 reacties
XS4ALL
XS4ALL

Een opmerkelijke aankondiging van KPN. De provider gaat stoppen met de merken XS4ALL en Telfort en zal alleen nog internet aanbieden onder zijn eigen label. Daarmee verdwijnt een van de meeste iconische Nederlandse providers definitief van de markt.

De merken moeten laat in 2019 en begin 2020 verdwijnen, zegt KPN. Alle diensten zullen voortaan onder één merk aangeboden worden. Het bedrijf belooft wel de beste eigenschappen van XS4ALL en Telfort in zijn nieuwe aanbod te combineren. De sterke klantenservice van XS4ALL en lage prijzen van Telfort moeten een voorbeeld vormen voor nieuwe KPN-producten.

Lange geschiedenis XS4ALL

Vooral het verdwijnen van XS4ALL zal even slikken zijn voor veel oudgedienden. De provider was in Nederland koploper op het gebied van internet voor consumenten. In 1993 lanceerde het als eerste (inbel) internet voor de particuliere markt. Toen Apple in 2001 de iMac op de markt bracht, een computer helemaal gemaakt voor internet, was de combinatie iMac + XS4ALL al snel geliefd.

In 1998 werd de provider overgenomen door KPN. Bijna 20 jaar later komt nu een einde aan het merk. Of er bij KPN ook plaats is voor het activistische en privacybewuste randje van XS4ALL is maar de vraag. De provider nam het als zelfstandige unit vaak op voor privacy en sprak zich uit tegen censuur op het internet. Bijvoorbeeld toen Stichting BREIN een blokkade van The Pirate Bay wilde afdwingen.

Klik/tap voor groter.

Andere dochtermerken blijven

Niet alle dochtermerken van KPN worden geschrapt. Het bedrijf laat weten dat mobiele provider Simyo blijft bestaan. Ook Ortel Mobile (gericht op bellen naar het buitenland) en Solcon blijven bestaan. Laatstgenoemde provider onderscheidt zich onder andere met filters om kinderen te beschermen tegen ongewenste content op het web.

Reacties

37 reacties
  • Profielfoto
    Olieboer

    Gek, het was altijd al KPN, maar het voelde toch anders. Goede service, goede modems. Jaren tevreden klant van XS4all geweest. Ik ben nu overgestapt op glasvezel van Solcon, ook al van KPN.

  • Profielfoto
    Koezel

    Dat zal wel gevolgen hebben voor de prijzen ben ik bang. KPN is 10 euro duurder voor nagenoeg hetzelfde wat ik nu heb. En zoveel is er niet meer om naar uit te wijken. Hoezo marktwerking?

  • Profielfoto
    arno1975

    Olieboer op 10 januari 2019 14:38
    Gek, het was altijd al KPN, maar het voelde toch anders. Goede service, goede modems. Jaren tevreden klant van XS4all geweest. Ik ben nu overgestapt op glasvezel van Solcon, ook al van KPN.

    Heb nu al zo’n jaar of 7 glasvezel van KPN. Ben best tevreden. Alleen geen Apple TV app voor TV.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ik ben benieuwd, want ik heb xs4all en dat is duurder dan kpn op sommige punten.

  • Profielfoto
    Nosferatu

    De teloorgang van de internets … Leve KPN

  • Profielfoto
    Shmoo

    Koezel op 10 januari 2019 14:43
    Dat zal wel gevolgen hebben voor de prijzen ben ik bang. KPN is 10 euro duurder voor nagenoeg hetzelfde wat ik nu heb. En zoveel is er niet meer om naar uit te wijken. Hoezo marktwerking?

    Meestal worden bij overnames of fusies gewoon de huidige abonnementen/prijzen gerespecteerd. Tot het moment dat je wisselt of aanpassingen gaat maken in je huidige abonnement.

  • Profielfoto
    sedikit

    Is ons een paar decennia geleden niet verteld dat de zegeningen van de neo-liberale marktwerking de concurrentie groter zou worden, en dus gunstiger voor de consument, want de prijzen zouden zakken. “Voor de consument doen we dat” (hoor ik die mevrouw, met dat verneukeratieve guitige lachje, van Economische Zaken nog zeggen. Het ene na het andere grote bedrijf koopt de kleintjes op. Mondiaal maken enkele tientallen bedrijven de dienst uit. Nederland gaat dezelfde kant uit. “Mijn” Tele2 gaat nu samen met T Mobile.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Maar dit is wel goed voor KPN als merk/bedrijf, dat op deze manier weer een beetje meer aanzien krijgt dan allerlei lossen bedrijfjes die allemaal afzonderlijk functioneren en waar men nooit over nadenkt, dat ze eigenlijk van KPN zijn.

     

    KPN is eigenlijk een soort BurgerKing geworden. Voor heel veel mensen de normaalste zaak van de wereld maar als je in bepaalde delen van Nederland woont is naar de BurgerKing gaan hetzelfde als een dagje naar de Efteling. Je wordt altijd doodgegooid met reclames op televisie van allerlei Whoppers waar je wel eens in wilt bijten maar dan realiseer je dat zo’n hamburgertent helemaal niet bij jou in de buurt ligt. Voordat je het weet hang je likkend aan de beeldbuis waarna je vriendin ‘m uitzet, vanwege haar jaloerse karakter.

     

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Ahhh neeee. Niet XS4ALL weg :(. Grote klap, de beste provider van NL weg.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Helaas gaat dit weer ten koste van de werkgelegenheid. Ondanks de belofte van mijn oudwerkgever, worden deze overtallige werknemers gewoon ontslaan. De inspannigsverplichting de mijn oud werkgever beloofde in de media, komen mensen gewoon op straat te staan.

    Die zag ik al jaren aan de LinkedIn profielen van mijn oud collega’s. Allemaal op zoek naar een nieuwe uitdaging .

    KPN was ooit eens meer dan vijftig miljard waard, tegenwoordig maar nog geen twaalf miljard.

    jammer,

  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    @ln.XSOcam,

    WAS ooit de beste provider, na overname KPN werd het snel minder en sinds een jaar is het vrijwel helemaal over..

    Mijn ervaring, service? hopeloos, vraag via e-mail doorgaans geen reactie zelfs niet na een “aanmaning”….

    De goede mensen zijn al weg gesaneerd denk ik,,,,

    Wat moeten we nu gaan kiezen?

  • Profielfoto
    Frans

    😢

  • Profielfoto
    Yosemite

    Ach, zonder KPN had XS4ALL al jaren niet meer bestaan. Als XS4ALL super winstgevend was zouden ze het heus niet opheffen.

    Dit doet me een beetje denken aan het verdwijnen van V&D. Vond iedereen ook zo jammer terwijl ze er zelf al jaren geen klant meer waren 😉

  • Profielfoto
    Wammesonline

    Balen; al jaren tevreden en goede extra’s zoals filters; v-scanners; tv-app en Spotify premium

  • Profielfoto
    jeroentje

    Slechte zaak, leef mee met de medewerkers van XS4ALL. XS4ALL was een merk waar je trots op kon zijn om klant te zijn. Het is de domheid van een bedrijf als KPN dit sub merk zomaar weg te doen!

     

  • Profielfoto
    ajschot

    Dat wordt lang zoeken naar een alternatief, duur internet met slechte service en een experiabox is niet waar ik op wacht….

  • Profielfoto
    McQueen

    sedikit op 10 januari 2019 15:51
    Is ons een paar decennia geleden niet verteld dat de zegeningen van de neo-liberale marktwerking de concurrentie groter zou worden, en dus gunstiger voor de consument, want de prijzen zouden zakken.

    Marktwerking bestond allang voordat het woord ‘neo-liberaal’ was uitgevonden. Verder vergeten mensen hoe slecht de service was vóór de marktwerking: ooit was bijvoorbeeld PTT monopolist, en toen moest je maanden wachten als je in je huis een tweede lijn + (verplicht) peperduur grijs draaischijftoestel wilde. In de telecommunicatie heeft de marktwerking ontzettend veel goeds gebracht, hoewel het natuurlijk jammer is dat een kwaliteitsmerk als XS4ALL verdwijnt.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Precies. Weer dat gezeur ingezoomd op de mm.

    In 1985 was er in Amsterdam een wachttijd van -ik meen- een jaar op een normale aansluiting van je PTT lijn. Met een voorangsverklaring kon je dan binnen een paar weken (!) een aansluiting krijgen. Voor mensen die beroepsmatig afhankelijk waren van de telefoon, zoals artsen en zo.

    Nee, dat was fijn allemaal…

  • Profielfoto
    Hans de Wolf

    Hmm, KPN zegt dat ze “KPN-dienstverlening uitbreiden met de beste elementen van de afzonderlijke merken, zoals de hoogst gewaardeerde service van XS4AL”. Ze geven dus toe dat ze nu achterblijven tov XS4ALL. En wat zijn “de beste elementen”? De meest winstgevende? Volgens mij zijn dat de mensen en bedrijfscultuur van XS4ALL

    Dat verbeteren is niet iets dat je zo even doet, dat kan jaren duren bij een moloch als KPN.

    Daarom vind ik het een slecht idee van KPN

     

  • Profielfoto
    sedikit

    Wat ik niet begrijp: zit te kijken naan NPO1 Nieuwsuur. Al twee keer de Xs4All reclame langs zien komen, om deze provider te nemen met de eerste zoveel maanden gratis….

     

  • Profielfoto
    macha

    volens mij moet kan de naam kan afschaffen en doorgaan als xs4all. Veel sterker merk.

  • Profielfoto
    macha

    uhm getypt met een apple keyboard…

  • Profielfoto
    iMac Lover

    @macha,

    Klopt, ik heb mijn commentaar getypt met een Engelstalig iPad toetsenbordje.

    Helaas, kon ik mijn vorige commentaar niet meer wijzigen.

    Deze optie is verdwenen in de OMT website

    Helaas

  • Profielfoto
    fixar

    Ehh… de iMac werd in 1998 op de markt gebracht en niet in 2001… Toen verscheen alweer de 5e of 6e generatie iMac.

    Toen Apple in 2001 de iMac op de markt bracht, een computer helemaal gemaakt voor internet, was de combinatie iMac + XS4ALL al snel geliefd.

  • Profielfoto
    Frans

    Festen op 10 januari 2019 17:38

    sedikit op 10 januari 2019 15:51
    Is ons een paar decennia geleden niet verteld dat de zegeningen van de neo-liberale marktwerking de concurrentie groter zou worden, en dus gunstiger voor de consument, want de prijzen zouden zakken.

    Marktwerking bestond allang voordat het woord ‘neo-liberaal’ was uitgevonden. Verder vergeten mensen hoe slecht de service was vóór de marktwerking: ooit was bijvoorbeeld PTT monopolist, en toen moest je maanden wachten als je in je huis een tweede lijn + (verplicht) peperduur grijs draaischijftoestel wilde. In de telecommunicatie heeft de marktwerking ontzettend veel goeds gebracht, hoewel het natuurlijk jammer is dat een kwaliteitsmerk als XS4ALL verdwijnt.

    Klopt, de marktwerking heeft ons best veel goeds gebracht. Probleem in de telecom sector is alleen dat het speelveld niet helemaal gelijk (en eerlijk is). Er zijn partijen met en zonder eigen netwerk. Een deel van de partijen heeft hun netwerk, vaak betaald van belastinggelden, ‘cadeau’ gekregen. Die partijen hebben een relatief voordeel (wat overigens niet betekent dat ze het beter doen).

    Wat de overheid had moeten doen is, het netwerk (de infrastructuur) in het publieke domein houden (net als de wegen) en de burger laten kiezen welke providers ze op hun aansluiting zouden willen toelaten (net zoals de burger kan kiezen met welk vervoermiddel hij de weg op wil). Dan zou er echt concurrentie zijn geweest en zou XS4ALL mogelijk wel zelfstandig hebben kunnen voortbestaan.

    Hoe dan ook, ik zou het echt heel jammer vinden als XS4ALL zou verdwijnen. Ik heb een mail van ze gekregen met onder andere deze passage:

    We vinden het heel belangrijk om u te laten weten dat er niets voor u verandert. U kunt van ons de service blijven verwachten die u van ons gewend bent. Als er in de toekomst iets verandert, dan ontvangt u daarover natuurlijk persoonlijk bericht.

    Er verandert niets. Voorlopig dan, want ja, die laatste zin…

     

  • Profielfoto
    Ziegler

    iMac Lover op 10 januari 2019 16:13
    Helaas gaat dit weer ten koste van de werkgelegenheid. Ondanks de belofte van mijn oudwerkgever, worden deze overtallige werknemers gewoon ontslagen.

     

    Eeuh . . .  de arbeidsmarkt is nogal overspannen. Ik denk dat het team van xs4all zich niet zo heel veel zorgen hoeft te maken over hun toekmst.

  • Profielfoto
    edbdgsk

    Telfort was nog de enige waar je data en belminuten mee kon nemen naar de volgende maand. Voor mij mede een reden om Telfort te nemen. Met KPN verdwijnt dat, daarbij is KPN ook nog duurder. Je wordt gewoon bedonderd.

  • Profielfoto
    donut

    Weet zeker dat klanten van XS4ALL gaan verhuizen.

    Dit kost de KPN klanten.

    XS4ALL was meer dan een merk.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Ja, de petitie XS4all moet blijven is al door bijna 14000 mensen ondertekend, mijzelf incluis

    https://xs4allmoetblijven.petities.nl/

  • Profielfoto
    Ziegler

    ajschot op 10 januari 2019 17:34
    Dat wordt lang zoeken naar een alternatief, duur internet met slechte service en een experiabox is niet waar ik op wacht….

    Ga jij je Fritzbox inleveren dan?

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ome Kor op 11 januari 2019 13:29
    Ja, de petitie XS4all moet blijven is al door bijna 14000 mensen ondertekend, mijzelf incluis

    https://xs4allmoetblijven.petities.nl/

    Wat een maffe petitie.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    “It isn’t necessary to imagine the world ending in fire or ice — there are two other possibilities: one is paperwork, and the other is nostalgia.”

     

    Frank Zappa.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Frans op 11 januari 2019 00:20
    Een deel van de partijen heeft hun netwerk, vaak betaald van belastinggelden, ‘cadeau’ gekregen. Die partijen hebben een relatief voordeel (wat overigens niet betekent dat ze het beter doen).

    Je bedoeld dat het telefonienetwerk van KPN en kabelnetwerk van Ziggo aangelegd zijn toen deze bedrijven (of de voorlopers er van) van de overheid waren? Diezelfde overheid heeft dat geld weer teruggekregen toen ze deze bedrijven verkochten. Ik zou dat niet een cadeau noemen.

  • Profielfoto
    Loyd

    Jammer van XS4all, jaren adsl gehad bij hun en altijd zeer tevreden geweest. Wel wat duurder maar nooit gedoe. Wel raar dat ze nog steeds adverteren voor XS4all en Telfort terwijl het verdwijnt toch?

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Xs4all is meer nostalisch. Jarenlang daar aan het lijntje gehouden met een 8 Mbits Adsl lijn. Daarna Ziggo met 200Mbits download en 40Mbits upload op mijn Wifi.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Nostalgisch

  • Profielfoto
    Patrick S

    Off-topic en toch ook weer niet.

    Hoe gek zijn we ondertussen in Nederland aan het worden. Aan alle kanten worden we door de mangel gehaald door het Nederlandse overheidsorgaan en als makke schapen ondergaan we de veranderingen en houden we netto steeds minder over.

    Maar owee als het groene (meest klantonvriendelijke bedrijf van Nederland) in de gedomineerde markt gaat verkondigen dat de merknaam XS4ALL zal gaan verdwijnen…dan, dan opeens staan er mensen op om actie te voeren.

    Ik begrijp het af en toe echt niet meer…