KPN zet door: Telfort verdwijnt al op 1 mei van de markt

KPN kondigde onlangs aan de merken XS4ALL en Telfort te schrappen. Het verdwijnen van XS4ALL zorgt nogal voor wat ophef en gaat niet zonder zonder slag of stoot, maar met Telfort zit niemand. Het budget-merk verdwijnt dan ook al op 1 mei van de markt.
Op die datum zullen alle winkels worden gesloten en is het niet mogelijk om nieuwe abonnementen af te sluiten. Bestaande klanten blijven voorlopig wel Telfort als providernaam op hun toestel en factuur zien. Ook worden de prijzen vooralsnog niet verhoogd.
Winkels Telfort dicht, personeel op straat
Op 1 mei zullen ook de winkels en webshop van Telfort sluiten. Daardoor komen 207 medewerkers op straat te staan. Van hen hadden er 128 een contract bij de provider. De rest werkte volgens Telecompaper op uitzendbasis. Een woordvoerder van KPN benadrukt dat medewerkers met een contact voor onbepaalde tijd zo goed mogelijk binnen KPN herplaatst zullen worden. Als dat niet lukt, gaat de provider ze zo goed mogelijk naar nieuw werk buiten de provider begeleiden.
Klanten van Telfort kunnen voor producten en service vanaf 1 mei terecht bij de (XL) winkels van KPN. Ook online zullen zij deze ondersteuning kunnen krijgen. Voorlopig blijven er nog wel campagnes voor Telfort lopen. Ex-miljonair Hans uit de televisiereclames blijft dus nog even te zien. Dit heeft onder andere te maken met overeenkomsten met zenders die nog lopen.
Merk KPN moet centraal komen te staan
Het verdwijnen van Telfort (en XS4ALL) is het gevolg van een strategische beslissing van KPN. Het hoofdmerk moet weer centraal komen te staan en submerken verdwijnen. De provider zegt het beste van Telfort en XS4AL te gaan integreren in zijn eigen producten. In theorie zou dat betekenen dat er lage prijzen met goede technische ondersteuning op komst zijn. Of dat in de praktijk ook zo is, valt nog te bezien.
Telfort werd in 1996 opgericht en heeft een bijzonder geschiedenis. De provider was een samenwerking tussen British Telecom (BT) en de en Nederlandse Spoorwegen (NS). NS had langs een groot deel van zijn spoorwegnetwerk een glasvezelnetwerk liggen dat nauwelijks gebruikt werd. Het Britse bedrijf wilde graag op het Europees vasteland uitbreiden en dus had de combinatie wederzijdse voordelen. De provider startte in 1999 met het aanbieden van mobiel bellen en werd in 2005 overgenomen door KPN.