KPN met actiegroep in gesprek over behoud XS4ALL

Door: Raymon Mens - 8 reacties
XS4ALL moet blijven

Toen KPN begin januari aankondigde dat het merk XS4ALL zou verdwijnen, zagen we een zeldzaam stukje opstand van Nederlandse internetgebruikers. Er werd een petitie opgestart voor het behoud van XS4ALL en inmiddels is er zelfs een actiegroep. Die gaat in gesprek met de top van KPN, meldt het AD.

Wanneer het gesprek precies plaats zal vinden, is nog niet duidelijk. De inzet is duidelijk: XS4ALL moet een zelfstandig merk blijven en bovendien een maatschappelijke rol blijven spelen. Bij de actiegroep zijn enkele prominenten aangesloten, waaronder oud-directeur Doke Pelleboer.

Actiegroep XS4ALL moet blijven

De actiegroep die in gesprek gaat met KPN werd opgezet door Kirsten Verdel, een oud-medewerker van de provider. Ze statte een petitie voor het behoud van de provider en werd al snel overladen met steunbetuigingen. Op moment van schrijven hebben meer dan 40.000 mensen hun digitale handtekening gezet voor het behoud van XS4ALL.

Volgens Verdel is XS4ALL een zeer winstgevend bedrijf. Een losse provider past echter niet in de strategie van KPN. Het telecombedrijf wil zijn hoofdmerk het belangrijkst maken en zet in op zoveel mogelijk gebundelde diensten verkopen (tv, bellen en internet voor thuis, gecombineerd met een mobiel abonnement). Of het actiecomité KPN kan overtuigen, is nog maar zeer de vraag. De groep laat er in ieder geval geen gras over groeien. Maandagavond 28 januari wordt de campagne om de provider te behouden officieel afgetrapt met een bijeenkomst in de Amsterdamse Waag.

KPN actiegroep XS4ALL moet blijven
Klik/tap voor groter.

‘KPN wil al jaren van XS4ALL af’

In Het Parool is vandaag een mooi achtergrondverhaal over KPN en XS4ALL te lezen. De provider werd in 1998 overgenomen door KPN, maar bedong toen onafhankelijkheid. Volgens ingewijden worden sinds 2015 steeds nieuwe stappen ondernomen om het dochterbedrijf in te palmen.

Dat leidde in 2017 al tot het vertrek van toenmalig XS4ALL-topman Paul Naastepad. Hij laat aan de Amsterdamse krant weten zijn zijn vertrek inderdaad het gevolg is geweest van een conflict over de strategie van KPN. Ook zou het telecombedrijf zijn verplichtingen jegens onafhankelijke stichtingen die waken over de oorsprong en gedachtegoed van XS4ALL niet nakomen.

Volgens ingewijden rekende KPN er aanvankelijk op dat 5 procent van de klanten zou vertrekken. Door alle ophef is die schatting naar verluidt bijgesteld naar ruim 25 procent. KPN blijft benadrukken dat er weinig zal veranderen. Een woordvoerder: “Klanten behouden de producten en service die ze nu hebben. Ook het modem en toegang tot de kundige helpdesk zoals ze die nu ook ervaren. Het is de bedoeling om de sterke punten van XS4ALL voor een brede groep klanten van KPN toegankelijk te maken.”

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    midas

    Doke Pelleboer moet niet janken maar zijn geld tellen

     

  • Profielfoto
    freewel

    Weet niet of ik zo blij ben met XS4All, heb de laatste paar maanden veel problemen bij ze die niet worden opgelost en de communicatie valt ook tegen

  • Profielfoto
    Night

    Grappig blijft dat ze nog volop adverteren, terwijl het nieuws over het verdwijnen van de XS4ALL naam al een hele tijd algemeen bekend is.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ze adverteren met de diensten die iedere andere provider ook heeft. Niet met de dingen die hen onderscheid.

    Ik ben zeer tevreden met XS4ALL op een ding na: geen glasvezel. Maar aangezien die er ook nog niet ligt maakt dat geen verschil.

    Dat XS4ALL storingsvrij is, een kundige helpdesk heeft, diverse extra diensten heeft zoals IPv6, en in de bres staat voor privacy (schijnt van KPN niet meer te mogen) is voor mij belangrijk.

    Zoals Apple niet direct beter werd van de grote toestroom van hype-users, zo zit ik ook niet wachten op een XS4ALL die een grijze-massa-merk KPN wordt. Dan ga ik net zo makkelijk naar Ziggo: die is goedkoper voor hetzelfde als KPN biedt.

    Ik heb de petitie dus ondertekend en ik hoop dat de identiteit van XS4ALL blijft.

  • Profielfoto
    Caszz

    Ik ben anders heel blij met glasvezel van xs4all.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Caszz op 22 januari 2019 00:38
    Ik ben anders heel blij met glasvezel van xs4all.

    Lijkt mij ook briljant maar dan moeten ze er wel liggen. Reggefiber en KPN graven niet erg door bij mij in de buurt.

  • Profielfoto
    Sarcas

    Ik betaal al twee jaar om mijn xs4all mail te kunnen blijven gebruiken terwijl ik hier geen dsl, kabel of glasvezel heb. Tikkie fanatiek misschien, maar als ‘lid van het eerste uur’ koester ik mijn bijna 25-jaar oude xs4all e-mailadres.