Actiecomité: “Enorme kansen voor XS4ALL als kabelprovider”

Door: Raymon Mens - 21 reacties
XS4ALL kabel

KPN gaat zijn submerken ontmantelen en voor Telfort is het einde snel in zicht. XS4ALL geeft echter niet zonder strijd op. Er is een actiecomité opgericht voor het behoud van de provider. Er volgde een massaal ondertekende petitie en een actieavond in de Amsterdamse waag. Nu zijn er nieuwe plannen.

Dat vertelt Kirsten Verdel, initiatiefnemer van de actie aan OMT. Het actiecomité is van mening dat de provider een perfecte mix van zakelijkheid en idealisme heeft. Er wordt winst gemaakt en er zijn enorme kansen voor XS4ALL als kabelprovider.

XS4ALL op de kabel

Verdel: “Er zijn de afgelopen jaren ongeveer 60.000 klanten weggegaan bij XS4ALL als gevolg van de lage snelheid die ADSL biedt. Ze zitten nu allemaal bij Ziggo, maar een deel wil wel terug. Veel klanten hebben ook een pack genomen waardoor ze hun e-mailadres bij de provider behouden hebben. Er zijn veel klanten die best terug willen komen. Ze zijn tegen heug en meug vertrokken, maar konden niet anders.”

Volgens de actievoerders biedt de kabel een prima kans. Onlangs werd na een lange, juridische strijd besloten dat Ziggo concurrentie moet toelaten op de kabel. “KPN mag daar wegens concurrentiebeding waarschijnlijk niet op. Op het moment dat XS4ALL door KPN op afstand gezet zou worden, kan die kabelmarkt wel gepakt worden. Het is niet makkelijk, maar wat kun je nou beter doen? Die kabelmarkt pakken, met meer klanten erbij en je grootste concurrent pesten, of een langzame leegloop aanzien.”

KPN voelt er weinig voor

Het actiecomité heeft KPN tijdens een gesprek nadrukkelijk gevraagd deze case te onderzoeken, maar voelt er weinig voor, vertelt Verdel. “Ze willen XS4ALL ook niet verkopen, omdat ze niet hun eigen concurrentie willen organiseren en ze zien dat XS4ALL een erg sterk merk is.” Toch broedt de groep op het oprichten van een alternatief met de waarden en service van XS4ALL. Die plannen zijn nog niet erg concreet, maar er wordt wel over nagedacht.

KPN benadrukte eerder al dat klanten van XS4ALL zich geen zorgen hoeven te maken. De provider wil “de dienstverlening sterk verbeteren door de goede eigenschappen van XS4ALL voor een bredere groep klanten beschikbaar te maken.” Hoe dat er concreet uit gaat ziet, is nog niet bekend.

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    DaveFlash

    wacht ff…. dus er is een plan dat zeer waarschijnlijk haalbaar is, maar KPN is te trots om afstand van het merk te doen? Dan kunnen ze zich beter 2x bedenken en heel het merk, níet afschaffen.

  • Profielfoto
    Imade

    Dan moet KPN idd het merk niet afschaffen…

  • Profielfoto
    xaddict

    Nieuwe provider op de markt? Ik zou het meteen doen. Ja, Ziggo heeft hoge snelheden maar het is ook gewoon een duur rotbedrijf.

  • Profielfoto
    Koezel

    Meer concurrentie op de kabel zou niet verkeerd zijn.

  • Profielfoto
    Patrick S

    Off-topic en toch ook weer niet.

    Hoe gek zijn we ondertussen in Nederland aan het worden. Aan alle kanten worden we door de mangel gehaald door het Nederlandse overheidsorgaan en als makke schapen ondergaan we de veranderingen en houden we netto steeds minder over.

    Maar owee als het groene (meest klantonvriendelijke bedrijf van Nederland) in de gedomineerde markt gaat verkondigen dat de merknaam XS4ALL zal gaan verdwijnen…dan, dan opeens staan er mensen op om actie te voeren.

    Ik begrijp het af en toe echt niet meer…

     

  • Profielfoto
    Loyd

    Dacht dat Ziggo het meest klantonvriendelijke bedrijf was. De hele buurt zit hier op KPN glasvezel en al jaren geen klachten. Men was hier blij van Ziggo af te zijn.

  • Profielfoto
    Balsjer

    Zou mooi zijn als XS4all op de kabel komt,heeft Ziggo daarop niet meer een monopolie. Wat mij betreft mogen er nu wel eens meer providers op de kabel komen.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Als XS4ALL op de kabel gaat en voor mijn part dochter van de KPN blijft, wil ik best over stappen. Zeker als de internet-snelheid ook omhoog gaat.

    Ik heb al jaren de KPN als provider maar ik word niet opgewonden van de internet-snelheid (maximaal op mijnhuisadres is 45 Mbit/sec mogelijk, terwijl we gewoon in een niet erg klein dorp wonen). Wel dat er zeer zelden problemen zijn.

    Wanneer hier glasvezel komt is in de KPN-nevelen gehuld.

    Mijn buren hebben bij Ziggo meer internet-snelheid, maar ik aarzel toch steeds om over te stappen. 😳

  • Profielfoto
    farl4web

    Geen problemen met ZIGGO hier. Erg compleet en geen klachten.

  • Profielfoto
    polansky

    Wij zitten ontzettend in dubio.
    Blijven of weggaan.

    Voor de TV van KPN /XS4all is totaal geen reden om te blijven, dat is altijd al baggerprut geweest. Maar glasvezel, internet en hun service is méér dan prima. Nooit echt geneuzel met een helpdesk die je verteld wat je moet doen en altijd welwillend om mee te denken.

    Ik vrees dat de helpdesk als eerste om zeep geholpen gaat worden en als dat gebeurt zie ik eigenlijk weinig reden om nog bij XS4all te blijven.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Geweldig, van de regen in de drup … Ziggo is evenals XS4ALL een MERKNAAM.

    Ziggo is opgeslokt door het moederbedrijf Liberty Global. Liberty Global voert in verschillende landen UPC als merknaam. Dus eigenlijk kun je je afvragen of Ziggo UPC heeft overgenomen of UPC Ziggo …

    In Nederland is er een samenwerkingsverband met Vodafone.

    XS4ALL is een MERKNAAM gekocht door KPN in 1998/1999. Dus alweer 20 jaar geleden. XS4ALL heeft een redelijk lange tijd als redelijk zelfstandige afdeling gefunctioneerd binnen KPN, maar nu wil KPN zijn portfolio herzien.

    Volgens mij hun goed recht. En ergens is die opheft opmerkelijk. Want als sinds 2000 maakt XS4ALL gebruik van … KPN netwerk … Het is verworden tot een VIRTUAL ISP. Goed, met een eigen helpdesk, maar verder wel afhankelijk voor de infrastructuur en vele andere zaken van … juist ja … KPN.

    Dus was je tevreden sinds – noem es wat – 2010 of 2012 XS4ALL klant, dan was je eigenlijk gewoon een tevreden KPN klant …

    Zoek het maar op in de jaarverslagen van KPN: daar kun je alle MERKEN van KPN vinden.

    Snap de ophef daarmee niet zo. XS4ALL heeft zich ingezet op vele fronten, maar diens echo werd mettertijd steeds zwakker. En KPN heeft – naar mijn idee – blijk gegeven XS4ALL toch redelijk de ruimte te hebben gegeven.

    Dus dat hele idee van “concurrent op de kabel”. Doesn’t make sense. Een KPN merk dat opgekocht is door KPN als apart bedrijf om dat op het ZIGGO netwerk te laten werken. Denk niet dat Ziggo of KPN daar heel blij mee zullen zijn. Maar wie zal het zeggen …

     

  • Profielfoto
    polansky

    doctor_apple op 29 januari 2019 18:43
    En ergens is die opheft opmerkelijk. Want als sinds 2000 maakt XS4ALL gebruik van … KPN netwerk … Het is verworden tot een VIRTUAL ISP. Goed, met een eigen helpdesk, maar verder wel afhankelijk voor de infrastructuur en vele andere zaken van … juist ja … KPN.

     

    Dit is dus NIET waar!
    XS4all heeft haar eigen serverpark. Het maakt enkel deels gebruik van de kabels in de grond, maar daar houdt het volledig bij op.

    Het is een volledig zelfstandige organisatie onder KPN geweest tot en met vandaag de dag.

    Er is dus wel iets meer ‘anders’ dan dat jij ons wilt doen laten geloven. Zo simpel zoals jij het beschrijft ligt het absoluut niet!

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    doctor_apple op 29 januari 2019 18:43
    Ziggo is opgeslokt door het moederbedrijf Liberty Global. Liberty Global voert in verschillende landen UPC als merknaam. Dus eigenlijk kun je je afvragen of Ziggo UPC heeft overgenomen of UPC Ziggo …

     

    UPC heeft Ziggo overgenomen en er is bewust voor gekozen om met de handelsnaam Ziggo naar buiten te treden.

    Ik zit al jaren bij Ziggo (eerst UPC), zolang je niks veranderd zit je best goed, maar als je wat wil veranderen dan ga je een ±half jaar door een hel met die gasten. Ze zijn officieel communicatief debiel daar.

  • Profielfoto
    Frans

    KPN benadrukte eerder al dat klanten van XS4ALL zich geen zorgen hoeven te maken.

    Juist daarom maak ik mij zorgen!

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    doctor_apple op 29 januari 2019 18:43
    Dus was je tevreden sinds – noem es wat – 2010 of 2012 XS4ALL klant,

    1994.

    Snap de ophef daarmee niet zo. XS4ALL heeft zich ingezet op vele fronten, maar diens echo werd mettertijd steeds zwakker.

    Dat komt, volgens een artikel dat van de week in de krant stond hierover, omdat KPN XS4ALL de laatste jaren steeds meer monddood is gaan maken.

  • Profielfoto
    Rekening Poorten

    Ziggo haalt de snelheid met uploaden niet die ik met glas wel haal. Daarbij als ex ziggo klant werdt ik daar niet echt vrolijk van

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Een nieuwe provider oprichten? Zou KPN het domein xs4all.nl wel willen verkopen dan?

  • Profielfoto
    leovanh

    Ik was juist van plan om te schakelen naar Xs4all totdat KPN met haar plan kwam… nu wacht ik op de uitkomst van deze strijd… overstappen naar KPN vind ik geen optie… heb daar geen vertrouwen in.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Vroeger werd iemand van XS4ALL er op het journaal bijgehaald om iets te duiden dat over internet ging. Die tijden zijn al lang vervlogen. Internet is een commodity, net als stroom, kraanwater enz. Bij Eneco krijg ik ook geen premium stroom en bij XS4ALL ook geen premium internet.

    Denk dat het voornamelijk sentimenteel is. De meerderheid van de ontertekenaars van de petitie hebben niet eens een XS4ALL abonnement. XS4ALL komt straks in het rijtje te staan met Planet Internet, World Online en Euronet. Denk niet dat dat heel erg is.

  • Profielfoto
    peterjan

    Leuk en aardig, maar met een eigen serverpark kom je er ook niet. Zolang je koperdraadje van je woning via de straatkast naar de telefooncentrale loopt, ben je afhankelijk van de techniek (VDSL) die Kpn gebruikt. Zolang ze geen vectoring gebruiken en glas naar de straatkast brengen, wordt je snelheid niet hoger dan maximaal 40 Mbit. Zelfs dan heb je pair bonding nodig, anders kom je niet verder dan de helft. Als Kpn glas naar de straatkast brengt en vectoring gebruikt is 100 Mbit per aderpaar mogelijk en met pair bonding zelfs het dubbele. De techniek is er, maar je bent afhankelijk waar Kpn investeert.