Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 28 januari 2019

‘Google Chrome gaat het adblockers moeilijk maken’

Broedt Google op een plannetje om het ontwikkelaars van adblockers moeilijk te maken? Als je het aan Raymond Hill vraagt wel. Hij maakte de populaire adblockers uBlock Origin en uMatrix. Die worden nu vaak met Google Chrome gebruikt, maar een wijziging in de achterkant van de browser gaat dat onmogelijk maken.

Google gaat het gebruik van een API die nodig is voor adblockers beperken. In plaats van actief blokkeren, mag deze API alleen nog gebruikt worden om internetgedrag te observeren. Een andere API die gebruikt kan worden, heeft ook beperkingen. Volgens Hill kunnen uBlock en uMatrix niet blijven werken.


Update: Google lijkt terug te krabbelen…


Google Chrome beperkt filters adblockers

De vraag is of Google een vuil spelletje speelt, of de ervaring van gebruikers gewoon wil verbeteren. De API die beperkt wordt is de zogenaamde webRequest-api. Wanneer je een webpagina bezoekt, geeft die alle bronnen die geladen worden door aan de adblocker. De adblocker kan die vervolgens blokkeren. Zo werken uBlock en uMatrix momenteel.

Google wil echter dat ontwikkelaars de declarativeNetRequest-api gebruiken. Die werkt net iets anders. Als maker van een adblocker kun je een lijst met filters van domeinen en elementen in sites die geblokkeerd moeten worden. Als een website bezocht wordt, zal de browser die lijst checken en de filters toepassen.

Google Chrome uBlock
Klik/tap voor groter.

In theorie werkt de laatste methode, die verplicht wordt, efficiënter. De browser regelt alle blokkades en extensies kunnen je gedrag op het web niet in kaart brengen. De blokkeerlijsten van uBlock zijn echter veel groter dan het maximale aantal filters dat toegepast mag worden. Google Chrome hanteert een limiet van 30.000 filters, maar de EasyList die uBlock gebruikt bevat bijna 90.000 filters. Bij uMatrix is volledig inzicht in het surfgedrag van de gebruiker vereist.

Google redeneert anders

Google zegt dat de wijzigingen vooral de ervaring van gebruiker ten goede zullen komen. Ze moeten pagina’s sneller laten laden en bescherming van de privacy van gebruikers garanderen. Of de maker van de populaire adblocker de ontwikkelaars achter Chrome kunnen overtuigen is nog maar de vraag. Momenteel is er een flinke discussie gaande in de projectomgeving van Chromium, de browser die dient als basis voor Google Chrome.

Reageer op artikel:
‘Google Chrome gaat het adblockers moeilijk maken’
Sluiten