Schandalen en ophef? Facebook groeit op alle fronten

Door: Raymon Mens - 6 reacties

Naast Apple maakte ook Facebook afgelopen week zijn kwartaalcijfers over het laatste kwartaal van 2018 bekend. Na alle schandalen en ophef rondom het sociale netwerk van Mark Zuckerberg werd een flinke daling in het aantal actieve gebruikers en de winst verwacht. Toch blijkt niets minder waar.

Het aantal actieve gebruikers neemt in Europa namelijk weer toe, terwijl dit het vorige kwartaal daalde. Wereldwijd doet het sociale netwerk van Mark Zuckerberg het ook beter. Er zijn nu 2,3 miljard mensen die minimaal maandelijks inloggen op Facebook.

Omzet en winst Facebook fors omhoog

Naast gebruikers, wisten ook adverteerders het sociale netwerk ook nog steeds goed te vinden. De omzet van Facebook groeide naar 16,9 miljard dollar. Dat is ruim 30 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Advertenties die op mobiele apparaten getoond worden, waren goed voor 89 procent van de inkomsten. Voor Facebook is de desktop dus praktisch dood.

De winst ging er ook behoorlijk op vooruit. Facebook noteerde het afgelopen kwartaal een plus van 6,9 miljard dollar onder de streep. Dat is een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar. Vrijwel alle omzet komt uit de verkoop van advertenties.

facebook q4 2018
Klik/tap voor groter.

Aantal actieve gebruikers stagneert niet

Facebook rolde afgelopen tijd van het ene privacyschandaal in andere en wist zichzelf compleet belachelijk te maken door tieners te betalen voor spionage. Het imago van het bedrijf is slecht, maar dat lijkt de meest gebruikers niets uit te maken. Het aantal actieve gebruikers in Europa steeg van 375 naar 381 miljoen. In de VS is sprake van stagnatie, maar geen daling. in Alle andere markten groeit het aantal gebruikers flink, vooral in Azië.

Al met al kan het bedrijf van Mark Zuckerberg terugkijken op een goed 2018. De omzet over heel 2018 was 55 miljard dollar, 38 procent meer dan in 2017. De winst was 22,1 miljard dollar, 39 procent hoger dan in het vorige jaar. De vraag die rest: is dit een tijdelijke opleving of is Facebook écht het bedrijf dat here to stay is en totaal ongevoelig blijkt voor slechte PR?

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    koen

    Moet dat hoofd er nu echt bij boven elke post over FB?

  • Profielfoto
    Edwin

    Er zou een app moeten komen als ABP (adblocker) die ook al die in-app reclames tegenhoudt!

  • Profielfoto
    SvS

    On-be-grij-pe-lijk dit… hallo, wake up mensen…?! Wat een vies bedrijfje.

  • Profielfoto
    Christiaan

    Tijd voor een goed en eerlijk alternatief. Dit bedrijf moet echt weg.

  • Profielfoto
    xaddict

    “Idioten” is de term. Ik heb er helaas in mijn familie ook een shitload van. Misschien moeten ze 1985 eens lezen.

  • Profielfoto
    Melle

    1984?