CES 2019: Bose brengt noise cancelling naar je auto

Door: Raymon Mens - 23 reacties

Onder de naam QuietComfort is Bose al tijden een pionier op het gebied van active noise cancelling. Die zit nu vooral in koptelefoons, maar komt ook naar de audio. Tijdens CES 2019 heeft het audiomerk namelijk QuietComfort Road Noise Control (RNC) aangekondigd.

Deze techniek onderdrukt alle geluiden die de cabine van je auto binnendringen. Denk onder andere aan het motorgeluid, maar ook aan geluid van de banden en wind. Zo kun je ongestoord van een goede playlist of podcast genieten. Maar ook een gesprek met passagiers op de achterbank houden.

Bose QuietComfort Road Noise Control

Volgens Bose maakt het nieuwe systeem gebruik van een combinatie van versnellingsmeters, microfoons en het audiosysteem van een voertuig om ongewenste geluiden elektronisch te bestrijden. De versnellingsmeters meten trillingen die ruis veroorzaken, terwijl microfoons het geluid van de motor en banden oppikken. Het audiosysteem speelt dan een ​​akoestisch annuleringssignaal af via de luidsprekers van het voertuig. Het werkt eigenlijk net zoals de noise cancelling in koptelefoons.

Bose QuietComfort Road Noise Control CES 2019 16x9
Klik/tap voor groter.

Vanaf 2021 in diverse voertuigen

Het systeem van Bose is niet geschikt om zelf in te bouwen. Dat komt omdat er veel microfoons en sensors nodig zijn die diep in de carrosserie verstopt zitten. Autofabrikanten kunnen het systeem echter wel inbouwen. Bose zegt dat al diverse fabrkanten aan boord zijn, maar wil niet zeggen welke automakers precies. Het bedrijf wilde nog wel kwijt dat noise cancelling voor auto’s wordt in 2021 bij een groot aantal merken als optie beschikbaar zal zijn.

Meer CES 2019…

CES 2019
CES 2019 vindt plaats in de week van 7 januari 2019. Benieuwd naar meer aankondigingen? Bekijk ons overzicht met meer nieuwe accessoires en gadgets die eraan komen 🔥

Reacties

23 reacties
  • Profielfoto
    msetten

    Lijkt me nogal gevaarlijk. Dan hoor je ook geen sirenes meer of claxon waarschuwingen van andere weggebruikers.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik denk dat het systeem slim genoeg is om auto-specifieke geluiden te filteren, en alleen die te gebruiken bij de calculaties. Geluiden die van (ver) buiten de auto komen zullen hoogstwaarschijnlijk niet worden gedempt.

  • Profielfoto
    tjerk

    Vet. Je zou wel denken dat ze rekening houden met dergelijke andere omgevingsgeluiden, @msetten.
    Lijkt me dat het anders überhaupt niet wordt goedgekeurd.

  • Profielfoto
    GafferTape

    Dit is natuurkundig onmogelijk. Noise cancellen werkt fantastisch, maar op één hele kleine plek. Dus met een koptelefoon is het heel goed te doen, of misschien krijg je het voor elkaar voor één iemand in de auto. Maar de rest van de inzittenden krijgen dan per definitie *meer* lawaai te verduren. Je moet namelijk geluid toevoegen om op één plek cancelling te creëeren.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Volgens mij is dit niet heel nieuw, er zijn al langer auto’s die dit hebben.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    GafferTape op 9 januari 2019 14:00
    Dit is natuurkundig onmogelijk….

    Zeker niet. Er zijn diverse systemen die gewoon probleemloos een paar vierkante meter kunnen afsluiten van de buitenwereld.

  • Profielfoto
    serum

    Heb een Talisman, met bose apparatuur welke dit principe ook al gebruikt. (om motorgeluid weg te filteren en rijgeluid van de banden) Wellicht een nieuw marketingsausje?

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Gaaf. Ben ik heel benieuwd naar.

  • Profielfoto
    demandiebakt

    Werkt idd netjes in de talisman, en er zijn volgens mij al meerdere automerken die dit doen… premium segment maar toch.

  • Profielfoto
    Dutch_Lux

    demandiebakt op 9 januari 2019 19:53
    Werkt idd netjes in de talisman, en er zijn volgens mij al meerdere automerken die dit doen… premium segment maar toch.

    Ik heb net even de optielijst erbij gepakt, maar ik zie toch nergens waar je deze optie kan aanvinken….volgens mij moet je ff checken wat je gekocht hebt…

  • Profielfoto
    Dutch_Lux

    daarbij, ik ben vrij goed op de hoogte van wat er gebeurd op autogebied…maar geloof me, dit is echt een noviteit….totdat je het tegendeel kan bewijzen natuurlijk dan: mand

  • Profielfoto
    Yosemite
  • Profielfoto
    Chiel1990

    Als ze dit nou eens toepassing in vliegtuigen!!!

  • Profielfoto
    Olieboer

    Is dit een grapje chiel1990? Vanaf tekst lastig af te leiden. Zit al heel lang in vliegtuigen namelijk.

  • Profielfoto
    pruus

    En een knopje erbij om geluid van de auto in te stellen: ferrari, mercedes, fiat en ga maar door…..

  • Profielfoto
    yabbanoname
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dutch_Lux op 9 januari 2019 20:24
    …dit is echt een noviteit….totdat je het tegendeel kan bewijzen natuurlijk dan…

    Geloof me, dit is echt geen noviteit. .;) Zo heel erg goed op de hoogte ben je dus blijkbaar niet. Ook (bijvoorbeeld) de Espace heeft dit systeem van Bose namelijk.

    Bose Engine Harmonic Cancellation (EHC) uses information from the engine along with microphones in the cabin to continuously analyze engine noise. The system then uses the vehicle’s audio system to produce a signal acoustically opposite to the undesirable sound and effectively reduce it. EHC allows for a high level of customization and control for the NVH engineer, while providing effective and efficient noise cancellation.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ruwweg hetzelfde verhaaltje van Bose, maar dan uit 2013:
    https://www.motorauthority.com/news/1089316_bose-to-offer-noise-canceling-tech-for-all-cars

    Marketing.;)

  • Profielfoto
    Olieboer

    schrijf je dat met zoveel T’s? nooit geweten

  • Profielfoto
    serum

    @dutch lux, bijzonder dat je je kundig noemt op een vlak en dan den plank misslaat.  De talisman gebruikt dit principe op de Bose stereo die er inzit.

    https://media.renault.at/?article=1612

    Standaard op de 130 en de 160pk diesel bij een bose anlage. (en niet alleen voor Oostenrijk)

    En hier een artikel van Bose uit 2013 waarbij ze het er al over hebben. (staand op de schouders van een DSP reus NXP).

    https://www.audioxpress.com/news/bose-active-sound-management-software-for-noise-cancellation-in-cars-now-available.

     

    Noise cancelling is niets meer dan de plaatsing van een microfoon, weergave over luidsprekers met een tijdsverschil (om de afstand tussen het opvangen van het drukverschil tussen de opnemer en weergever en de luisterplek te beinvloeden) van het geluid in tegenfase

    Leer de heren van Bose niets over marketing. Ze waren in staat om de goedkoopste bagger op luidsprekergebied om te toveren tot een ‘bose acoustimas met direct reflecting system’ Ik krijg daar een beetje jeuk van als liefhebber.

  • Profielfoto
    Dutch_Lux

    I stand corrected, heb zelf al jaren zo’n hoofdtelefoon. Deze echt totaal gemist.

  • Profielfoto
    Ziegler

    GafferTape op 9 januari 2019 14:00
    Dit is natuurkundig onmogelijk. Noise cancellen werkt fantastisch, maar op één hele kleine plek. Dus met een koptelefoon is het heel goed te doen, of misschien krijg je het voor elkaar voor één iemand in de auto. Maar de rest van de inzittenden krijgen dan per definitie *meer* lawaai te verduren. Je moet namelijk geluid toevoegen om op één plek cancelling te creëeren.

    De ene plek is dan toch de binnenkant van de auto?

  • Profielfoto
    serum

    Je moet namelijk geluid toevoegen om op één plek cancelling te creëeren.

    Nee, toevoegen is het niet. In tegendeel; Tegenfase.  Geluid is drukverschil. Vergeet de plaatjes met de sinus die je ziet, dat heeft geen raakvlak met de realiteit. relatief Langzaam varierend drukverschil kan je ‘dempen’ door op het juiste moment met de drukgolf mee te veren (Tegenfase van het geluid) Bij Hoge frequenties is dit eigenlijk niet mogelijk, omdat je met een veel kortere golflengte te maken hebt (tot cm’s). Dat werkt alleen als je heel dicht op het oor zit en de opnemer/microfoon voor deze correctie ook erg dicht op het oor zit. (hoofdtelefoon zal daarom meer kunnen doen dan een luidspreker die op een meter van je oor zit) De afstand tussen het oor en de hoofdtelefoon is ook constanter, dus zal een hoofdtelefoon met noise-cancellation efficienter zijn dan de stereo in een grotere ruimte als bijv. een auto.