Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 15 januari 2019

Apple’s iPhone-probleem in China: een meerkoppige draak

Apple begon 2019 met een bittere pil. De verkoop van de iPhone zit tegen en volgens een open brief van Tim Cook is China het grootste probleem. De iPhone verkoopt in deze belangrijke groeimarkt niet zo goed. Maar hoe komt dat? Apple lijkt met meerdere problemen te kampen. Dit zijn volgens ons de drie grootste.

Android werkt beter in China

iOS wordt vaak dé onderscheidende factor voor Apple genoemd. Het besturingssysteem werkt volgens menig gebruiker veel intuïtiever dan Android en er zijn talloze diensten voor beschikbaar. In China is dat heel anders en werkt Android veel beter.

Hoe dan? Dat zal menig iPhone-gebruiker zich aanvragen. Er is een belangrijk onderscheid tussen Android in westerse landen en Android in China. Google is niet actief in China en de Android-versie die wordt gebruikt is de open source-versie. Deze is door lokale spelers, die de behoeften van inwoners het best kennen, vaak flink aangepast voor de Chinese markt. iOS is gesloten, door een Amerikaans bedrijf gemaakt en slechts een beetje voor de Chinese markt aangepast. Er is immers geen iOS voor de VS en Europa en een iOS voor China.

Dit maakt dat een iPhone in China gebruiken een stapje terug is in de gebruikservaring. Je moet als inwoner van China niet alleen door hoepels voor de westerse markt springen, maar ook nog eens met Apple’s restricties omgaan. Dit heeft bijvoorbeeld als gevolg dat veel lokale Chinese App Stores niet op de iPhone beschikbaar zijn.

App Store China
Klik/tap voor groter.

Apple’s ecosysteem werkt niet

De kracht van Apple zit voor een groot deel in het ecosysteem. Dat is veel meer dan apparaten die met elkaar werken, het is vaak ook een beetje een gouden kooi. Neem iMessage als voorbeeld. Je wil niet de enige van een familie of vriendengroep zonder iMessage zijn. In de VS en EU heeft Apple zijn chatdienst handig in de Berichten-app gebouwd, waardoor het net als SMS werkt. In China is iMessage hebben eerder een nadeel, want het is een spammagneet.

iMessage china spam
Klik/tap voor groter.

Hét belangrijkste ecosysteem in China is WeChat. Buiten de landsgrenzen van China lijkt dit een gewone chat-app, net als WhatsApp. Maar vergis je niet, achter de Chinese muur speelt het hele digitale leven zich op de app af. Het is een digitale portemonnee en een manier om met de overheid te communiceren. Maar ook een vervanger voor Facebook en LinkedIn voor zakelijke connecties. Er zijn zelfs webshops binnen de app actief.

Maar het is niet alleen WeChat. Google is niet actief in China dus er zijn geen Google-diensten. Geen Google Maps, geen Gmail, geen YouTube. Dat wordt allemaal vervangen door lokale alternatieven die een eigen ecosysteem vormen. Ze werken op iOS en Android, er is geen lock-in.

Kwetsbaarder in economisch zware tijden

Dat Android beter werkt en het ecosysteem van Apple niet tot zijn recht komt, zorgt ervoor dat Apple kwetsbaar is. Dat merk je niet zolang het economisch goed gaat, want de iPhone is nog altijd hét statussymbool. Dat vormt nu echter ook een probleem, want de iPhone XS ziet er precies hetzelfde uit als zijn voorganger.

Dus als Android beter werkt en Apple’s diensten geen pluspunt vormen, waarom zouden Chinezen dan een nieuwe iPhone kopen… als die er ook nog precies hetzelfde uitziet als de vorige? Tegen deze meerkoppige draak is Apple niet opgewassen.

Einde iPhone in China? Welnee

Dit luidt overigens niet het einde voor de iPhone in China in. Apple heeft een stabiele groep iPhone-gebruikers in het land, of zoals Tim Cook in een recent interview met CNBC zei: “Onze install base neemt niet af”. Apple lijkt echter wel meer moeite dan ooit te hebben om Chinese gebruikers te verleiden om een nieuwe iPhone te kopen. De kaart die nu gespeeld wordt, is het verlagen van de prijs. Of dat helpt weten we volgend kwartaal.

Reageer op artikel:
Apple’s iPhone-probleem in China: een meerkoppige draak
Sluiten