Wat zegt ontslagronde ‘Project Titan’ over toekomst van Apple’s zelfrijdende auto(-software)?

Door: Noah Korevaar - 9 reacties
Apple Car

Dankzij innovatieve automerken als Tesla en jarenlange geruchten over de Apple Car lijkt het niet onwaarschijnlijk dat Apple aan een eigen auto zou kunnen werken. Maar de toekomstdroom van een glanzend witte Apple Car op je oprit is steeds verder weg. Althans, dat lijkt er sterk op. Apple heeft zojuist 200 werknemers van het zelfrijdende auto-project ontslagen. Oftewel ‘Project Titan’, de naam waar deze divisie intern onder valt.

Apple Car en Project Titan

We lezen al jaren over Apple’s vermeende plannen om de autoindustrie te veroveren. Apple Carplay is daar slechts het begin van, want naar verluidt werkt de techgigant in het geheim al jaren aan een zelfrijdende elektrische auto. Zo zou Apple in Californië een licentie hebben om zelfrijdende auto’s te mogen testen. Ook de aanschaf van verschillende grote gebouwen waaruit vreemde geluiden te horen viel, deed de geruchtenmolen over een auto van het bedrijf uit Cupertino aanwakkeren. Bovendien heeft Tim Cook nooit ontkent interesse te hebben in de (zelfrijdende) auto-industrie.

Positieve en negatieve geruchten volgen elkaar op. Het lijkt nu echter om een verkleining van het aantal werknemers op dit project te gaan. Een woordvoerder van de techgigant heeft het nieuws tegenover CNBC bevestigd. Het gaat om een “re-focus”, waarbij “sommige groepen naar andere projecten binnen het bedrijf worden overgeplaatst.” Ontslagrondes, interne onenigheid en problemen teisteren het project al sinds het grote publiek van het bestaan van Project Titan afweet. Dan hebben we het ondertussen over alweer vijf jaar geleden.

Apple Car concept
Zal de Apple Car er ooit komen? – Klik/tab voor groter

Slecht én goed nieuws

Voor de diehard fans kwam het echte slechte nieuws al in 2017. Toen meldde de New York Times dat Apple zijn focus had verschoven naar het bouwen van een autonome shuttle voor zijn werknemers op het Apple Park. Dat klonk al meteen al minder als de verwachte revolutie in de autoindustrie. Toch bleef de hoop leven, dankzij verse geruchten. Apple nam in augustus bijvoorbeeld Tesla engineering Vice President Doug Field aan, overigens tevens een ex-medewerker van Apple zelf. Hij kreeg de leiding over Project Titan. Afgelopen december werd ex-Tesla designer Andrew Kim ook nog eens ingelijfd.

Daarnaast bedrukte Tim Cook onlangs nog tijdens interview dat machine learning en autonome auto’s zeer belangrijk zijn voor de toekomst van Apple. Dat klinkt iets ambitieuzer dan wat shuttles om je medewerkers van A naar B te brengen…

Deze kersverse ontslagronde van 200 medewerkers lijkt echter slecht nieuws voor de fans die hoopten op een Apple Car. Op de schaal van Apple is een ontslagronde van 200 medewerkers echter allesbehalve desastreus. Je weet nooit waar Apple achter de schermen mee bezig is. “We blijven geloven in de enorme potentie van autonome systemen,” aldus Apple tegenover CNBC. (Zie ook ➝ Apple Car: Tesla-directeur Doug Field keert terug naar Apple)

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    wensink

    Apple is wel vrij laat met een elektrische auto straks ben ik bang.

  • Profielfoto
    xaddict

    Rosé goud bedoel je 😉

  • Profielfoto
    steveb

    Project titan leek me ook een mooie naam voor het Apple hoofdkwartier

    Dat leek me een echt titanenwerk

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Schoenmaker blijf bij je leest;-)

     

  • Profielfoto
    tomc

    We willen toch straks geen auto waarvan het stuur vast komt te zitten door een kruimel, of die buigt als je over een drempel rijdt.

  • Profielfoto
    darthvader

    Wie zit er nou te wachten op auto op stroom.
    (Accu’s zijn het asbest van de 21ste eeuw)
    Laat ze hun “energie” in waterstof stoppen die duurzaam geproduceerd is.

  • Profielfoto
    madcat

    darthvader op 24 januari 2019 14:41
    Wie zit er nou te wachten op auto op stroom.
    (Accu’s zijn het asbest van de 21ste eeuw)
    Laat ze hun “energie” in waterstof stoppen die duurzaam geproduceerd is.

    Als je echt energie zuinig wil zijn moet je juist geen waterstof gebruiken, dat rendement is een factor 3 slechter.

    Het enige voordeel van waterstof is de kleine energie dichtheid waardoor het voor schepen of vrachtwagens nog wel een idee is.
    Maar voor auto’s zijn accus de duurzaamste oplossing

    Lees dit artikel maar eens:
    https://tweakers.net/reviews/6449/de-grote-belofte-van-waterstof-het-alternatief-voor-elektrisch-rijden.html

  • Profielfoto
    WillemZ

    Apple is op zoek naar een nieuwe game changer en daarvoor zijn ze hier te laat en hebben te weinig kennis van auto’s.

  • Profielfoto
    Di May

    Nog niemand de ‘Flinstone’-aandrijving overwogen ?