Night
Night OMT Specials 2 januari 2019

Apple als trendsetter, de iPhone in het bijzonder

Hoewel Apple zelden als eerste een nieuw product op de markt zette, geldt het bedrijf wel als trendsetter. Elk product dat Apple lanceerde, zette direct de standaard en de concurrentie haastte zich om de ontwerpen te kopiëren.

Dat goldt niet alleen voor de desktops en MacBook laptops, maar ook voor de iPod, de iPad en later ook de Apple Watch. Er waren allang echte wireless Bluetooth koptelefoontjes op de markt voordat Apple met de AirPods kwam. Toch voeren veel bedrijven inmiddels soortgelijke modellen.

De iPhone zette een nieuwe industrie-standaard

Als je kopieren zegt, denken mensen als eerste dát product, dat de concurrentie maar wat graag imiteerde, namelijk de iPhone. Dat gaat zelfs zo ver dat veel jonge mensen denken dat de iPhone de allereerste smartphone ooit was. Degenen die al wat langer meelopen weten natuurlijk dat er allang smartphones bestonden voordat Apple in 2007 de iPhone introduceerde.

De iPhone stond model voor zo ongeveer elke smartphone zoals we die nu kennen. Toch was de iPhone niet de eerste smartphone met een voorkant die hoofdzakelijk uit display bestond. Ten tijde van de eerste iPhone hadden LG en HTC al smartphones met een soortgelijk ontwerp.

Pas toen duidelijk werd hoe goed Apple’s combinatie van hard- en software werkte schakelden ook andere merken over naar soortgelijke ontwerpen. Reddit lezer u/Saim_Ray010 maakte daarom een leuk vergelijk, zoals hieronder te zien is.

iPhone en concurrentie
Een leuk overzicht van hoe de concurrerende smartphone merken achter Apple aanholden (klik/tap voor groter)

Het bovenste gedeelte laat goed zien hoe alle merken destijds overschakelden van eigen interpretaties van een smartphone naar ‘de nieuwe industrie-standaard’. Dat was tot 2017. Want toen introduceerde Apple de iPhone X. Het bedrijf wilde een “all-screen” smartphone wide maken, maar kwam in de knoei door de ruimte die het gecompliceerde TrueDepth camera-systeem in beslag nam. Hierdoor werd gekozen voor een inkeping in het scherm. Deze is later wereldwijd bekend geworden onder de naam “de notch”.

De notch

En hoewel Apple wederom niet de eerste die zo’n notch gebruikte (de LG V10 had er al een in 2015), volgende andere merken al snel en kwamen er diverse telefoons op de markt die allemaal een notch hadden. De bovenstaande afbeelding laat er slechts een paar zien, maar website BGR wist het voor elkaar te krijgen er nog veel meer in een afbeelding bij elkaar te zetten:

notch-kopie
De ‘notch’ werd direct populair bij de concurrentie van Apple. Foto: BGR (klik/tap voor groter)

De tweede op de bovenste rij is de iPhone. Wat direct opvalt is dat zelfs de wallpapers door sommige merken gekopieerd worden.

Het toekomstbeeld

Nu hebben de meeste merken smartphones geen ingewikkelde TrueDepth gezichtsherkenning, zoals de iPhone, waardoor het gebruik van zo’n grote notch als bij de iPhone niet noodzakelijk is. We zullen in 2019 dan ook veel smartphones zien, die geen of een veel kleinere notch hebben. Of zelfs slechts een gaatje in het display hebben voor de front-end camera.

Ook is nu de tijd aangebroken dat veel andere merken smartphones maken die beter zijn als de huidige generatie iPhones. Apple zal dus alle zeilen moeten bijzetten om qua design zijn status als trendsetter te behouden. Toch verwacht men, als we de geruchten tot nu toe moeten geloven, dat Apple in 2019 nauwelijks zijn ontwerp voor de iPhone zal wijzigen. Pas in 2020 wordt er een compleet nieuw ontwerp verwacht.

 

Reageer op artikel:
Apple als trendsetter, de iPhone in het bijzonder
Sluiten