App Store begint 2019 met een nieuw record

Door: Raymon Mens - 5 reacties
App Store

Na het slechte nieuws over de tegenvallende iPhone-verkoop op donderdag, komt Apple vandaag met goed nieuws. De App Store heeft op nieuwjaarsdag (1 januari) een record gebroken. Er werd maar liefst voor 322 miljoen dollar aan apps, abonnementen en in-app aankopen.

In de week van kerst is er zelfs 1,22 miljard uitgegeven, nog een record. App Store-chef Phil Schiller bedankt in een juichend persbericht alle ontwikkelaars én iOS-gebruikers. “Dankzij het werk van onze getalenteerde ontwikkelaars en de steun van onze ongelooflijke klanten over de hele wereld heeft de App Store 2018 geweldig afgesloten. Het jaar 2019 is ook met een knal gestart!”

Kleine tegenvaller App Store eind 2018

De App Store had eind 2018 ook met een kleine tegenvaller te maken. Netflix, een dienst die een grote bijdrage levert aan de omzet in de App Store, heeft besloten om geen abonnementen meer via zijn app te verkopen. Daardoor hoeft de dienst niet langer de 30 procent commissie die Apple op iedere in-app aankoop rekent te betalen. Eerder verlaagde Apple de commissie voor abonnementen die langer dan een jaar lopen al jaar 15 procent, maar het mocht niet baten. Eerder namen Spotify en Epic Games een gelijksoortige beslissing.

Netflix app store
Klik/tap voor groter.

Meer focus op diensten en abonnementen

Het jaar 2019 zal voor Apple ongetwijfeld in het teken staan van het verkopen van meer diensten en abonnementen. Nu duidelijk is dat we op het gebied van de iPhone even geen groei hoeven te verwachten, is het tijd voor meer diensten. Dit jaar wordt bijvoorbeeld Apple Video verwacht, het langverwachte antwoord van Apple op Netflix. Het wordt naar verluidt onderdeel van een nieuw entertainment-plan dat Apple aan wil bieden. (Zie ook → Apple’s entertainmentbundel: ’20 euro per maand, met extraatje’)

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    Melle

    Mooi

  • Profielfoto
    Dashter

    Jammer dat negatieve elementen hier altijd zo geminimaliseerd worden.

    De app die sinds lang het meeste omzet draait in de app store, voegt zich bij de ‘oppositie’ van Apple’s 30%-commissie. Een oppositie die steeds groter wordt. Dat is niet ‘een kleine tegenvaller’, maar een nieuwe opdoffer in een situatie die in 2019 verdere druk op de 30%-commissie zal leggen.

  • Profielfoto
    GT1988

    Apple moet in mijn ogen gewoon een staffel systeem inbrengen zodat de grote jongens niet zo achterlijk veel af hoeven te staan.

  • Profielfoto
    bartvdv

    En ondertussen loopt er in de VSA nog een belangrijke ‘class action lawsuit’ tegen Apple i.v.m. woekercommissies en monopolie in de Apple Store. En gisteren werd er nog een zaakje ingeleid i.v.m. misleiding van aandeelhouders (eind 2018 werd de lof gezwaaid over 16% groei in China en begin 2019 de brief van Tim Cook). Het zit Apple niet mee.

  • Profielfoto
    Night

    Wil je nog meer zwartkijkerij?

    Er wordt ook gekeken of Apple aansprakelijk gesteld kan worden voor het niet op de markt brengen van de AirPower oplaadmat. Destijds werden iPhones namelijk verkocht met de extra opties die de AirPower zou brengen. Door het niet op de markt brengen ervan zou een aankoopreden voor de draadloos oplaadbare iPhones dus komen te vervallen. Ook dan zou er sprake zijn van misleiding.