Raymon Mens
Raymon Mens Apple Inc. 4 januari 2019

App Store begint 2019 met een nieuw record

Na het slechte nieuws over de tegenvallende iPhone-verkoop op donderdag, komt Apple vandaag met goed nieuws. De App Store heeft op nieuwjaarsdag (1 januari) een record gebroken. Er werd maar liefst voor 322 miljoen dollar aan apps, abonnementen en in-app aankopen.

In de week van kerst is er zelfs 1,22 miljard uitgegeven, nog een record. App Store-chef Phil Schiller bedankt in een juichend persbericht alle ontwikkelaars én iOS-gebruikers. “Dankzij het werk van onze getalenteerde ontwikkelaars en de steun van onze ongelooflijke klanten over de hele wereld heeft de App Store 2018 geweldig afgesloten. Het jaar 2019 is ook met een knal gestart!”

Kleine tegenvaller App Store eind 2018

De App Store had eind 2018 ook met een kleine tegenvaller te maken. Netflix, een dienst die een grote bijdrage levert aan de omzet in de App Store, heeft besloten om geen abonnementen meer via zijn app te verkopen. Daardoor hoeft de dienst niet langer de 30 procent commissie die Apple op iedere in-app aankoop rekent te betalen. Eerder verlaagde Apple de commissie voor abonnementen die langer dan een jaar lopen al jaar 15 procent, maar het mocht niet baten. Eerder namen Spotify en Epic Games een gelijksoortige beslissing.

Netflix app
Klik/tap voor groter.

Meer focus op diensten en abonnementen

Het jaar 2019 zal voor Apple ongetwijfeld in het teken staan van het verkopen van meer diensten en abonnementen. Nu duidelijk is dat we op het gebied van de iPhone even geen groei hoeven te verwachten, is het tijd voor meer diensten. Dit jaar wordt bijvoorbeeld Apple Video verwacht, het langverwachte antwoord van Apple op Netflix. Het wordt naar verluidt onderdeel van een nieuw entertainment-plan dat Apple aan wil bieden. (Zie ook → Apple’s entertainmentbundel: ’20 euro per maand, met extraatje’)

Reageer op artikel:
App Store begint 2019 met een nieuw record
Sluiten