Netflix stopt met in-app aankopen

Door: Night - 13 reacties
Netflix

Na Spotify en Epic Games stopt nu ook Netflix met het aanbieden van in-app aankopen. De videodienst gaat zijn abonnementen en registraties via een eigen website afhandelen. Zo wil het bedrijf de hoge kosten die Apple en Google rekenen voor in-app aankopen, omzeilen. De Netflix app zelf blijft wel gewoon beschikbaar in de Apple Store.

Apple ontvangt een percentage van de opbrengsten als een ontwikkelaar iets verkoopt in de App Store, of het nu de app zelf is of in-app aankopen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommige bedrijven niet blij zijn met deze praktijk. Sommigen hebben zelfs gebruikers aangemoedigd om zich rechtstreeks op hun website te abonneren in plaats van via de App Store.

Apple heeft enkele wijzigingen doorgevoerd om hun aandeel iets te verlagen, maar het lijkt erop dat dat niet genoeg is geweest voor Netflix. Het bedrijf heeft onlangs bevestigd dat ze iTunes-betalingen voor nieuwe abonnees niet langer zullen accepteren.

Netflix kijken op de bank

Registratie én betaling via Netflix website

Dit houdt in dat, als je je voor het eerst abonneert op Netflix, je je abonnement moet activeren via de website van de video-dienst. Voorheen kon dat in de Netflix app zelf. Dit geldt ook voor klanten waarvan het abonnement is afgelopen en die dit willen vernieuwen. Het vernieuwen van hun abonnement zal nu via de Netflix-website moet gaan. Voor lopende abonnenten veranderd er niets.

Toch lijkt het niet erg vervelend voor gebruikers om zich opnieuw aan te moeten melden. Hoewel ze hun betaalgegevens nu eenmalig opnieuw moeten invoeren terwijl iTunes dat al had bewaard, kan het zomaar gebeuren dat een abonnement nu iets goedkoper zal worden.

Apps in abonnementsvorm

Wat interessant is, is dat de beslissing van Netflix’s zet komt in een tijd waarin Apple ontwikkelaars lijkt aan te moedigen om het abonnementsmodel aan te nemen. Dit zou voor de ontwikkelaars een gestage stroom van inkomsten opleveren. Maar dat geldt ook voor Apple, dat een percentage van die abonnement, gemaakt via de App Store, ontvangt.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Prima actie. Die 30% voor abonnementen is niet echt van deze tijd meer.

    Aan de andere kant: abonnementen ook niet. Wel voor netflix. Maar de meeste ‘pro’-features in apps koop ik eenmalig en andere niet.

  • Profielfoto
    Dashter

    iAmRenzo op 30 december 2018 09:53
    Prima actie. Die 30% voor abonnementen is niet echt van deze tijd meer.

    Aan de andere kant: abonnementen ook niet. Wel voor netflix. Maar de meeste ‘pro’-features in apps koop ik eenmalig en andere niet.

    Vreemd om abonnementen ‘niet van deze tijd’ te noemen, terwijl ze net populairder zijn dan ooit en steeds meer en meer producten als dienst worden geleverd ipv als eenmalige productbetaling… Services zijn net in opmars ipv niet meer van deze tijd…

    Met populairder bedoel ik uiteraard langs de ontwikkelaars- of fabrikantkant, gebruikers zien ze minder graag komen.

  • Profielfoto
    One thing less

    iAmRenzo op 30 december 2018 09:53
    Prima actie. Die 30% voor abonnementen is niet echt van deze tijd meer.

    Aan de andere kant: abonnementen ook niet. Wel voor netflix. Maar de meeste ‘pro’-features in apps koop ik eenmalig en andere niet.

    Ja dat zal best. Maar die besparing gaan wij echt niet terugzien in een reducering van de  abonnement prijzen.

  • Profielfoto
    Spinozo

    Direct uit de app store smijten die app Apple. Samen met Spotify.

  • Profielfoto
    Ziegler

    marco.nl op 30 december 2018 10:46
    Ja dat zal best. Maar die besparing gaan wij echt niet terugzien in een reducering van de  abonnement prijzen.

    Waarom niet?

  • Profielfoto
    edbdgsk

    Spinozo op 30 december 2018 11:06
    Direct uit de app store smijten die app Apple. Samen met Spotify.

    Als Apple meer klanten wil stimuleren over te stappen naar Android dan zou dit inderdaad een hele goede oplossing zijn. Ik heb echter een vaag vermoeden dat dit niet de bedoeling is.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Dat denk ik ook niet. Voor de diensten die Apple via hun store biedt lijkt mij 10% meer dan genoeg. Dat een ontwikkelaar maar 70% van zijn inkomsten mag hebben voor het verzinnen en ontwikkelen van een app vind ik onbeschoft van Apple.

  • Profielfoto
    Carrion

    marco.nl op 30 december 2018 10:46

    iAmRenzo op 30 december 2018 09:53
    Prima actie. Die 30% voor abonnementen is niet echt van deze tijd meer.

    Aan de andere kant: abonnementen ook niet. Wel voor netflix. Maar de meeste ‘pro’-features in apps koop ik eenmalig en andere niet.

    Ja dat zal best. Maar die besparing gaan wij echt niet terugzien in een reducering van de  abonnement prijzen.

    Moet dat dan? Netflix is geen liefdadigheidsinstelling maar een bedrijf dat geld wil/moet verdienen.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Cenobyte op 30 december 2018 13:24
    Dat denk ik ook niet. Voor de diensten die Apple via hun store biedt lijkt mij 10% meer dan genoeg. Dat een ontwikkelaar maar 70% van zijn inkomsten mag hebben voor het verzinnen en ontwikkelen van een app vind ik onbeschoft van Apple.

    Wat is dit toch een rare redenering. Apple heeft een infrastructuur bedacht om op een zeer gemakkelijke manier een enorme hoeveelheid apps te verkopen.

    70% van niets is veel minder dan 70% van iets.

  • Profielfoto
    monty python

    Is verkoopscommissie, dus logisch. Tot je voldoende naambekendheid hebt. Dus onvermijdelijk dat Netflix dat niet meer wil. Die gaan ooit ook eens dringend een deftig rendement moeten halen, en liever vandaag dan morgen want ze zijn morgen lang niet meer alleen. Dus van makkelijke volumestijging zal het niet meer gaan komen.
    Google heeft indirect ook zo’n probleem : niemand zoekt nog een product via Google, je gaat rechtstreeks naar de online brol.com van dienst die voldoende naambekendheid heeft. Dada met 20% afdracht aan Google voor adwords en dergelijke. Wat uiteraard ook veel teveel is want geen enkele webshop haalt rendement om zo’n wurgbelasting te betalen.

  • Profielfoto
    KeKo

    Ziegler op 30 december 2018 15:23

    Cenobyte op 30 december 2018 13:24
    Dat denk ik ook niet. Voor de diensten die Apple via hun store biedt lijkt mij 10% meer dan genoeg. Dat een ontwikkelaar maar 70% van zijn inkomsten mag hebben voor het verzinnen en ontwikkelen van een app vind ik onbeschoft van Apple.

    Wat is dit toch een rare redenering. Apple heeft een infrastructuur bedacht om op een zeer gemakkelijke manier een enorme hoeveelheid apps te verkopen.

    70% van niets is veel minder dan 70% van iets.

    Maar een andere verkoopstructuur of manier om (legaal) apps te installeren staan ze niet toe…

    Kijk naar de Mac. Ja, je kunt genoeg vinden in de store. Maar het gros van de programma’s verkoopt prima zonder Apple.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ziegler op 30 december 2018 15:23

    Cenobyte op 30 december 2018 13:24
    Dat denk ik ook niet. Voor de diensten die Apple via hun store biedt lijkt mij 10% meer dan genoeg. Dat een ontwikkelaar maar 70% van zijn inkomsten mag hebben voor het verzinnen en ontwikkelen van een app vind ik onbeschoft van Apple.

    Wat is dit toch een rare redenering. Apple heeft een infrastructuur bedacht om op een zeer gemakkelijke manier een enorme hoeveelheid apps te verkopen.

    70% van niets is veel minder dan 70% van iets.

    Helemaal niet raar. Jij laat het overkomen of je als je in de Apple Store terecht komt ook meteen gevonden wordt door je doelgroep? Tussen de duizenden concurrenten? Ik dacht het niet. Je hebt dan op jezelf net zoveel kans. Daarom slaat die 30% commissie nergens op. 10% voor gebruik making van de infrastructuur is meer dan voldoende.

  • Profielfoto
    Ziegler

    @Cenobyte

    Oh en jij denkt dat iemand beter gevonden wordt zonder de appstore? Je hebt een rare redenering:

    Als je zelf maar moet uitzoeken hoe de klant je vindt maak je meer kans op hoge verkoopcijfers dan wanneer je via een goed georganiseerd kanaal mag verkopen inclusief een betaalservice?

    Ontwikkelaars betalen die 15% tot 30% met liefde. Het is tekenend dat Netflix (toch geen kleine speler) tot voor kort gewoon zijn abonnementen verkocht via de appstore en dat ze daar nu pas mee stoppen (althans voor nieuwe klanten).