Chrome 71 rekent hard af met autoplay video en advertenties

Door: Raymon Mens - 8 reacties

Google heeft versie 71 van zijn browser Chrome uitgebracht. Door de ingebouwde automatische update-functie merk je als gebruiker doorgaans niets van updates, maar deze nieuwe versie moet het surfen een stukje prettiger maken.

Google introduceert namelijk drie nieuwe maatregelen die veiligheid centraal stellen en afrekenen met de irritaties die je op het moderne web aantreft.

Geen excuus voor irritante advertenties meer

Google is een van de initiatiefnemers van de ‘Coalition for Better Ads’. Daarmee wil het bedrijf de meest irritante vormen van advertentie op het internet uitbannen. Advertenties die op het scherm blijven plakken of het hele scherm overnemen, werden al geblokkeerd. Nu gaat Google echter nog een stapje verder. Als een van deze advertentievormen op een site wordt gedetecteerd, worden alle advertenties geblokkeerd. Niet alleen de advertentie die in overtreding is.

Een leuke toevoeging die is gedaan is dat ook advertenties die foutmeldingen op een computer simuleren niet langer zijn toegestaan. Applicaties als MacKeeper gebruiken deze tactiek al langer, maar nu rekent Google er definitief en hard mee af.

Google Chrome Ad Blocker vormen
Deze vormen van advertenties zijn niet toegestaan – Klik/tap voor groter.

Autoplay video aan banden

Wat ons betreft met autoplay video op het hele web geblokkeerd worden, maar zo ver wil Google Chrome nog niet gaan. In Chrome 71 wordt alle video die automatisch met geluid start standaard bevroren. Deze verandering heeft lang op zich laten wachten omdat er aanvankelijk problemen waren met online games en web-apps. Nu is de functie echter zo aangepast dat die redelijk probleemloos blijven werken.

Waarschuwing voor misleidende abonnementen

Ten slotte toont Google Chrome nu ook een waarschuwing bij websites die je telefoonnummer proberen te bemachtigen en je een duur abonnement aan proberen te smeren. Deze praktijk was vooral groot in de tijd van ‘gratis’ ringtones, maar volgens Google zijn er nog steeds sites die dit soort trucs toepassen. Sommige sites maken hun betaalformulier zo op dat een dienst gratis lijkt, maar het wel degelijk om een duur abonnement gaat.

Deze praktijken bestaan al lang op het web, maar we zien ze nu ook steeds meer met apps. Apple greep onlangs nog in bij een wel erg misleidende app.

Google Chrome 71 voor Mac en Windows

De hierboven genoemde verbeteringen zitten alleen in Chrome voor Mac en Windows. Op iPhone en iPad is Chrome namelijk niets meer dan een schil om Safari en kunnen deze maatregelen niet geïmplementeerd worden. Dat wil overigens niet zeggen dat je op je iPhone minder goed beschermd bent. Safari heeft bijboorbeeld weer veel betere anti-tracking dan Chrome.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    bassbug

    Google weert advertenties van hun browser?.. Nu moet je denk ik oppassen

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    De redenatie is simpel. Google verkoopt advertenties. Als die te gortig worden en mensen een adblocker installeren, zijn er geen eyeballs meer die de ads kunnen zien. Dus dit is ook in Google’s belang.

  • Profielfoto
    gsmaster

    Google leeft van je data en de daaruitkomende reclames…

    ik vertrouw die mannen en vrouwen voor geen haar…

  • Profielfoto
    MacRay

    Kunnen ze bij omt nog wat van leren.

    Wat een iritante site is dit geworden

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ik zou een aluminium hoedje opzetten. Voor je het weet onderscheppen ze je gedachtepatronen en loopt er straks constant een reclamemannetje achter je aan…

     

  • Profielfoto
    xaddict

    Dus autoplay video in YouTube
    En geen autoplay in Chrome

    Goede ads in Chrome
    En geen “slechte” ads in Chrome

    Klinkt als “Google wel overal alles, de concurrentie niet”

  • Profielfoto
    xaddict

    Welke ads zijn er allemaal wél toegestaan?

  • Profielfoto
    Kritiekuz

    Dan maak je toch zelf een browser, HELD op sokken!