In ‘The Wall’ wil Amac het groots en anders aanpakken

Door: Raymon Mens - 16 reacties

“Apple zag deze locatie aanvankelijk niet zitten”, vertelt Ed Bindels, CEO van Amac tijdens de persopening van de nieuwste vestiging in winkelcentrum The Wall te Utrecht. Het is hoogst ongebruikelijk om een Apple Premium Reseller (APR) buiten een stadscentrum te openen.

Bindels begon in 2005 met een winkeltje in Utrecht. Toen was de iPhone er nog niet en lag de focus op de Mac, dus werd de naam Amac. De nieuwe vestiging aan de rand van Utrecht is inmiddels winkel 47 en de grootste APR ter wereld. Het gebouw is 6.200 vierkante meter en de winkelruimte meet 675 vierkante meter.

Leuke dingen náást de winkel

De nieuwste Amac ziet er van binnen uit als… een Amac. Apple Premium Resellers mogen zelf niet bepaald creatief zijn met het interieurontwerp. Apple bepaalt alles, van de indeling tot het lichtplan. Natuurlijk ziet het er strak en ruimtelijk uit. Die vierkante meters zorgen voor ademruimte, maar het blijft een standaard ontwerp.

Leuker zijn de ruimtes naast de winkel. Daar is plaats om uit het standaard APR-concept te springen. Amac heeft in The Wall ruimte genoeg, dus gebeurt er ook het een en ander naast de winkelvloer. Er is een auditorium, trainingsruimte en servicebalie, maar ook een ruimte die volledig in het teken van smart home staat. Daar kunnen geïnteresseerden alles proberen en bekijken. Er staat ook nog een ruimte leeg, maar die komt binnenkort in het teken van Apple en educatie te staan.

Amac The Wall interieur
Interieur van de winkel – Klik/tap voor groter.

Apple zag ‘The Wall’ aanvankelijk niet zitten

Het verhaal van winkelcentrum The Wall is een beetje treurig. Het enorme winkelcentrum naast de A2 dat ook als geluidswal dient, kampt al bijna tien jaar met leegstand. Het kende drie vastgoedboeren als eigenaar en daarvan zijn er twee failliet gegaan. Toch was dat niet de reden dat Apple een Amac in dit winkelcentrum niet zo zag zitten. Bindels grapt: “Het is een high street locatie… maar dan aan een high way.”

“Alle Apple Premium Resellers moeten in een binnenstad of een andere A-locatie zoals een drukke winkelstraat zitten”, vervolgt de CEO van Amac. “The Wall is dat echter niet en we hebben behoorlijk wat werk gehad om Apple van deze locatie te overtuigen. Al met al zijn we twee jaar bezig geweest om de plannen concreet te maken. Die bestonden niet alleen uit vele gesprekken met Apple, maar ook met de vastgoedeigenaar. We zijn eigenlijk pas twee maanden aan het bouwen”, aldus Bindels.

Amac the wall ed
CEO Ed Bindels – Klik/tap voor groter.

Magazijn en reparaties bij de hand

De ruimte die Amac huurt bestaat maar voor 10 procent uit winkelvloer. Andere verdiepingen blijven echter niet lang leeg staan. Het magazijn is al verhuisd en zit nu recht onder de winkel. De centrale ligging aan de A2 maakt het een prima locatie om online bestelde producten af te halen. Voorraad is niet het probleem.

Reparaties moeten een andere pijler worden. Momenteel heeft Amac vier locaties in Utrecht en moeten ingeleverde producten voor service vrijwel altijd opgestuurd worden. Boven de winkel in The Wall wordt een nieuwe reparatiedienst opgetuigd. “Er komt een interne doorgang van de winkel naar het reparatiecentrum. We kunnen producten die in de winkel ingeleverd worden meteen aanpakken”, vertelt Bindels. Hij vervolgt: “Als het haast heeft, kunnen klanten straks een product inleveren, een rondje door het winkelcentrum lopen en wachten op hun reparatie.”

Amac The Wall reparatiecentrum
Aan het reparatiecentrum wordt nog gesleuteld. Het moet in het eerste kwartaal van 2019 operationeel zijn. Het uitzicht is in ieder geval al goed – Klik/tap voor groter.

Wij vroegen ons nog af of de opening van een nieuwe ‘flagship’ APR met uitgebreid reparatiecentrum ook wil zeggen dat Apple voorlopig zelf niet naar Utrecht komt. Natuurlijk weet Bindels officieel niets, maar uit zijn antwoord blijkt wel het een en ander. De Amac-CEO: “We hebben lange gesprekken met Apple gevoerd en zouden deze investering niet doen als er grote risico’s waren. Apple is momenteel vooral Azië aan het veroveren met eigen winkels.”

  • Amac The Wall werd op 15 december 2018 geopend en is te vinden aan de Proostwetering 9 in Utrecht
The Wall
Klik/tap voor groter.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Die foto is alleszeggend voor de treurigheid van The Wall. Op de achtergrond hoor je ‘Zondagmiddag Buitenveldert’; het nummer wat is uitgevonden voor omgevingen als dit.

  • Profielfoto
    mmww

    Gelijk heeft Apple. Compleet verkeerde timing! Ze nemen een zeer groot risico. Ik geef ze (helaas) niet lang. De Marges zijn simpelweg te laag en de echte Apple hype is nu wel over. Daarnaast zijn in 2018 de prijzen voor Apple producten te hoog geworden, voor Middeninkomens en bedrijven.

  • Profielfoto
    theo1

    Normaal ben ik niet zo’n ‘zeurder’, maar de desolate ervaring van vanochtend bij A-Mac The Wall Utrecht wil ik toch echt even met jullie delen. Het plan was al een tijdje een nieuwe iPad Pro 2018 te kopen: 64Gig, met 4G, Space Grey, met Typecover. Normaal gesproken koop of bestel ik altijd bij de Apple Store: goede service, aardig personeel. Echter vandaag had A-Mac The Wall wegens opening van de nieuwe winkel een aanbieding: 10% korting op (bijna) alles. Dus maar eens geprobeerd.

    Eerst drie kwartier buiten staan blauwbekken: het was druk. Maar dat was te verwachten (korting!!!) en de koffie was goed. Na binnenkomst geholpen door een aardige jongen, die echter niet goed wist wat hij moest doen en ook niet erg goed op de hoogte van e.e.a. bleek. Ik wist precies wat ik wilde, namelijk die iPad Pro 2018 met … etc. etc. Toch bleef hij maar doorvragen wat ik er mee wilde doen, ook al gaf ik een paar keer aan dat ik precies wist wat ik wilde. Uiteindelijk was het hem toch duidelijk,  werd een kaartje met gegevens ingevuld en checkte ik bij hem nog even de 10% korting. “Die zit niet op iPads, denk ik” zei hij, teleurstelling! De verkoper heeft het echter toch maar even gecheckt en uiteindelijk bleek de korting  er inderdaad wel op te zitten, hoi hoi! Inmiddels waren we weer een kwartier verder.

    Ik moest vervolgens in een kassarij gaan staan, waar de spullen zouden worden gebracht. Hier heb ik 45 minuten gestaan, met een afhandelingstijd van ongeveer 10 min per klant, waar niet duidelijk was, wat er nu precies bij de kassa gebeurde. Toen ik aan de beurt was, bleek ineens de pin/creditcard automaat kapot, en nog weer eens 15 min gewacht. Ondertusen met het aardige, maar zenuwachtige (ik moest tot drie keer mijn adres opgeven omdat het mis ging bij de invoer) meisje aan kassa de bestelling verder voorbereid.  Bon aangemaakt en nog even gecheckt of de goede spullen er waren. Er bleek echter geen 4g maar een wifi iPad te zijn afgeleverd (wel bon gemaakt voor 4g) en de type cover zat er niet bij. Die bleek ineens op backorder te staan. Het meisje aan de kassa wist niet wat ze hier mee aan moest en ondertussen ook nog weer 20 minuten gewacht op herstel van de betaalautomaat, maar die bleef maar dienst weigeren. Uiteindelijk  heb ik de order maar geannuleerd en ben onverrichterzake na 2,5 uur naar huis gegaan. Aardige mensen bij A-Mac, maar onvoorbereid, ongetraind ‘het veld ingestuurd’, zo lijkt het. Het is ook zeker niet het personeel aan te rekenen, maar m.i. heeft het management de zaak gewoon (nog) niet in de hand. Volgende keer maar gewoon een paar tientjes extra betalen, geen avonturen meer aangaan bij APR’s met mooie aanbiedingen en lekker weer naar de Apple Store!

  • Profielfoto
    jasper050

    Ik denk ook dat Apple gelijk heeft. Het enige voordeel zou de bereikbaarheid kunnen zijn want verder heeft het winkelcentrum werkelijk niks op niveau te bieden. Blerende kinderen bij Intertoys en Play-In, Gillende bakvissen bij Rocking Rollerz, hangjongeren bij McDonald, Obesitas mensen bij het all you can eat Food Explore en niemand met kennis van huishoudelijke apparaten.

    Nee ik ga er niet heen.

  • Profielfoto
    Rene van den Abeelen

    Tja, Amac…In Almere zit er ook één. Niets dan goeds over het personeel daar, maar bij een telkens defecte MacBook viel ‘het bedrijf achter de winkel’ genadeloos door de mand. Beroerde service, toezeggingen niet waarmaken, hopeloze communicatie. Mij zien ze er niet meer.

  • Profielfoto
    Apple-Genius

    Apple heeft groot gelijk, een zeer risicovolle locatie. Amac heeft verkeerd gegokt het is geen lang leven beschoren op die locatie.

  • Profielfoto
    Swetsenegger

    Je zou denken dat een CEO met 47 brick & mortar retail locaties wel het een en ander weet van detailhandel, maar blijkbaar weet het bezoek aan one more thing het veel beter.

  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    Wanhoops daad van Amac

    Steeds meer klanten zijn teleurgesteld na kennismaking met Amac.

    Kijk naar Apple zelf, nergens ter wereld wordt een vestiging geopend op een dergelijke locatie..

    Als Apple er wat in ziet hadden ze allang in Utrecht een echte Apple Store geopend…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Swetsenegger op 15 december 2018 20:55
    Je zou denken dat een CEO met 47 brick & mortar retail locaties wel het een en ander weet van detailhandel, maar blijkbaar weet het bezoek aan one more thing het veel beter.

    Drie grote investeringsmaatschappijen wisten ook wel het een en ander, en toch verslikten ze zich allemaal in dit megalomane project, wat waarschijnlijk beter in onderdelen verkocht kan worden dan nog een paar decennia zo door te modderen.

     

  • Profielfoto
    Night

    Aan de andere kant, als Amac als blikvanger fungeert (al is het maar visueel), zou het andere winkelsketens kunnen aantrekken, waardoor The Wall een meer gemêleerd aanbod kan gaan bieden en dus ook meer publiek kan trekken. Dat zou een win-win situatie creëren.

  • Profielfoto
    Niels

    Ik begrijp het bestaansrecht van APR’s anno 2018 niet echt.

    Ze bieden exact dezelfde producten tegen exact dezelfde prijzen als Apple zelf (de studentenkorting is zelfs hoger bij Apple). Ook online bieden ze niets meer dan de Apple Online store (behalve ‘2 jaar garantie’ die in de praktijk niets voorstelt en gewoon valt onder het standaard consumentenrecht dat voor alle verkopers geldt).

    De service bij problemen is naar mijn ervaringen met Amac niets meer dan teleurstellend. Een paar voorbeelden zijn zeer lange reparatietijden, slordig reparatiewerk en onwerkelijke kostenopgaven.

    Het winkelpersoneel lijkt voor een groot deel ook weinig opleiding te hebben gekregen en de gemiddelde Apple gebruiker weet vaak al meer over zijn/haar Mac dan de verkoper.

    Kortom, je kunt net zo goed bij Apple zelf kopen. En ben je uit op koopjes, dan ben je beter uit bij de grote dozenschuivers als Mediamarkt, want het ‘service’ niveau is nagenoeg hetzelfde.

     

  • Profielfoto
    theo1

    @Niels, eens met je analyse. Sluit ook precies aan op wat ik vanochtend meemaakte. Vervelend vind ik het wel voor de verkopers, Zij zijn vriendelijk en doen hun best, maar zijn gewoon niet goed getraind en werken kennelijk met een niet goed georganiseerde ‘back office’ . En de leidinggevenden lijkt het niet veel te kunnen schelen. Toen ik er vanochtend met iemand van de leiding over probeerde te spreken werd er schouderophalend gereageerd. Onvergelijkbaar met de ‘echte’ Apple Store. Wel jammer hoor.

  • Profielfoto
    ElCapitan

    Er is maar een reden waarom Amac hier een winkel opent: The Wall verplicht het je.

    Amac was opzoek naar een nieuw en groter kantoor in Utrecht. Utrecht is duur, zeker als je een pand nodig hebt wat al het personeel van Amac (hoofdkantoor) kan onderhouden.

    Het gaat heel slecht met The Wall, daarom bieden ze relatief goedkope tarieven voor een vierkante meter. Amac houdt van goedkoop en wilde dit.

    The Wall wilde ruimte aan Amac verhuren, op een voorwaarde: er moest ook een Amac winkel komen. Een “Apple Store” in The Wall moet de buitenwereld een (oppervlakkig) idee geven dat het goed gaat met The Wall. Een “Apple Store” verkoopt lekker tegenover andere potentiële huurders

    Amac is hiervoor gevallen en is akkoord gegaan. Amac weet echter zelf ook wel Dat The Wall dood is, daarom openen ze de winkel alleen in het weekend.

    Dusja, een stukje geven en nemen. 🤷🏻‍♂️

  • Profielfoto
    Hanky Dussen

    Inderdaad alleen in het weekend open, dat is idioot zeg en een doodsteek voor de winkel. Waarschijnlijk is het (uiteindelijk) de magazijn- en kantoorruimte en reparatiecentrum waar het Amac om gaat.

  • Profielfoto
    Applefan

    ElCapitan op 16 december 2018 10:18
    Er is maar een reden waarom Amac hier een winkel opent: The Wall verplicht het je.

    Amac was opzoek naar een nieuw en groter kantoor in Utrecht. Utrecht is duur, zeker als je een pand nodig hebt wat al het personeel van Amac (hoofdkantoor) kan onderhouden.

    Het gaat heel slecht met The Wall, daarom bieden ze relatief goedkope tarieven voor een vierkante meter. Amac houdt van goedkoop en wilde dit.

    The Wall wilde ruimte aan Amac verhuren, op een voorwaarde: er moest ook een Amac winkel komen. Een “Apple Store” in The Wall moet de buitenwereld een (oppervlakkig) idee geven dat het goed gaat met The Wall. Een “Apple Store” verkoopt lekker tegenover andere potentiële huurders

    Amac is hiervoor gevallen en is akkoord gegaan. Amac weet echter zelf ook wel Dat The Wall dood is, daarom openen ze de winkel alleen in het weekend.

    Dusja, een stukje geven en nemen. 🤷🏻‍♂️

    De winkel is 7 dagen per week geopend, en maakt dit niet zomaar hun nieuwe flagship store

  • Profielfoto
    ElCapitan

    @Applefan

    Ik zie het inderdaad. Tot kort geleden gaf de website aan maar 2 dagen open te zijn. Bedankt voor de correctie.